Lokaldemokrati i litet format (Träden i Djupvik)

Bilden här nedanför föreställer utsikten över Djupvikshamnen sett från Centralgatan/Berggatan, nedanför den ser ni planerna som Umeå Kommun hade för plantering av träd i området. Detta skulle skymma utsikten över den gamla hamnen, och umeådeltat, för i princip alla boende i Djupvik som ofta rör sig i området. Tack vare diskussioner och mobilisering på sociala medier och ett par driftiga Holmsundsbor så är nu planerna förändrade.

Träden blev nu istället placerade i ett mer ”parkformat” nära infarten till Herrgårdsgatan. Vilket passar bra då området mer och mer används som en park av de boende. Således är den här synen bevarad för stunden även om bilförare på Storgatan såklart inte får avnjuta synen lika mycket. Om de lär sig hålla farten kanske befolkningen i närheten kan tänka sig vara snällare i framtiden.

På Storgatan ska det föressten byggas ett till fartgupp, ca 150 m från nuvarande fartgupp vid korsningen till Järnvägsgatan. Detta är såklart bra men jag hoppas att mätningarna som planeras att genomföras i maj kommande år också kommer peka på behovet av fartgupp/hinder vid Storgatan/Centralgatan som har mycket folk som passerar dagligen. Vilket såklart är problematiskt med tanke på att de flesta övergångsställen idagsläget är borttagna. Hastigheterna där är fortfarande betydligt högre, om man sätter sig och observerar det hela i 10 minuter, än 40 km/h – vilket är brukligt så pass nära skolor, hus och ”naturliga övergångar” mellan områden. Detta exempliferas genom att den observante kan se reflexprydda blomlådor utställda vid vägkanten.

Men. Allt det här åtsido. Som ni ser. Det går att påverka. Bara man gaddar och pratar ihop sig.

Och såhär i efterhand måste nog en surpule som mig också anse att upprustningen av Djupviks gångstråk och grillplats med tillhörande strand är ett lyft uppåt i jämförelse med den tydliga industriella miljö som tidigare dominerade området. Nu är det mer praktiskt, då var det mer charmigt. Tur man hann fotografera det hela. Holmsunds S-förening har således gjort ett bra beslut om upprustning, och Umeå Kommun, har begripit att lyssna på befolkningens åsikter! Bra!

11046796_10153668439981473_2413402925196747128_n

2 kommentarer

  1. Kerstin Johansson

    Fantastiskt fint brev det i Djupvik, träden pryder verkligen sin plats där de nu står.
    Jag välkomnar verkligen också det fartgupp som nämns i texten, som skall få placering på Storgatan. Nästan dagligen så ser vi alltifrån små dagisbarnsgrupper till skolklasser som skall ta sig över gatan på väg mot Ombergslingan. Det är en utmaning, med tanke på att övervägande av alla bilister som färdas där inte vet vad 40 km/tim är. Jag har vid upprepade tillfällen också funderat över hur man tänkte när man tog bort det övergångsställe som fanns vid korningen till Sandviksvägen av säkerhetsskäl????.

    • holmsundarn (inläggsförfattare)

      Hej Kerstin!

      Ja det här med övergångställena i Holmsund..

      Trafikverket har gjort bedömningen att det måste passera 200 personer/dag för att det ska vara säkert nog att ha kvar dem. Samtidigt måste jag säga att detta är ett problematiskt sätt att se på saken. Övergångställen behövs oavsett enligt mig vid vissa centrala ”naturliga överfarter”. Inte minst Svedbergsgatan där det är livlig gångtrafik mellan konsum och boendeområden, kajutan, tatueringsstudion, busshållplatsen m.m. Och som du säger, Sandviksvägen.

      Det intressanta i sammanhanget är att flera övergångställen också finns KVAR i samhället. Som det vid infarten till Svenskbyn och på andra mer undangömda platser som inte är gångstråk.

      Min ärliga uppfattning är att det inte passerar 200 personer där dagligen.

      Så hela den här övergånsställehistorian känns minst sagt, rörig. Inte genomtänkt. Det är som någon bara åkt runt och pekat ut övergångsställen kors och tvärs som ska bort.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.