Järnvägsövergången, problemen idag, lösningen imorgon

Ett fruktansvärt brev
Igår fick jag ett mail från en banarbetare anställd på Hector Rail i Holmsund.

Här är delar av det brevet:

”De yngre gör tyvärr som de äldre gör och höll själv på att klyva en kvinna i två delar när hon kröp under en av vagnarna, kanske är de de som behövs för att få de bättre.(…)

Att man sen tex går och rastar hundar och plockar hallon längs med spåren på bangården i Holmsund, de förstår jag inte varför man gör…

Vi som järnvägsföretag kan inte göra så mycket tyvärr så länge övergångarna är där dom är, vi är samtidigt ensamma när vi jobbar så vi kan inte vara överallt. (….)

Förra vintern var det barn som lekte kurra gömma på bangården och gömde sig under järnvägsvagnar, samma vagnar som jag skulle förflytta i omgångar men de gick bra den gången och mamman som kom och hämtade barnen var inte glad! Polisen hade dock inga resurser att komma och hjälpa till att söka barn under våra vagnar. 

För två veckor sedan skulle verkligen en dagis/förskolegrupp över järnvägen när tåget var på väg (och det stannar inte snabbt), dom skulle verkligen över så vi fick tuta i sista stund för att de vuxna skulle förstå vad som håller på att hända och ser då till att gruppen delas i två delar på varsin sida om spåret men alla på insidan av bommen, så det var bara centimetrar från att dra med oss dagisbarn – varför kunde dom inte stanna på andra sidan för skydden finns ju där av en anledning, men istället så kollar man inte ens åt höger/vänster vid övergång utan kollar bara rakt fram när det kan vara bara en meter till tåget och blir att gå över men bli påkörd eller springa och klara sig.

Det var lite från vår horisont, vi som ser detta pågå dagligen i princip.(…)”

Min kommentar:
Sedan det här mailet inkommit till mig har jag kontaktat övriga styrelsen i Holmsunds Socialdemokrater, med syfte att lyfta frågan för att påverka kommunpolitik, myndigheter och nämnder att förbättra säkhereten vid de järnvägsövergångar som idag finns vid kyrkvägen och södermans. Jag har även, då jag är aktiv i SEKO, kontaktat de fackliga s-föreningarna samt avdelningsstyrelsen där jag själv är medlem, samt regionens huvudskyddsombud, för att fråga om stöd och hjälp att en gång för alla delvis:
1) Förbättra säkerheten vid den nuvarande övergången t.e.x. med nya bommar, tydligare information, bättre stängsel m.m

2) Skynda på processen om en järnvägsövergång/tunnel som inte bara säkerställer allas säkerhet utan också möjliggör och binder ihop vårat samhälle. Det får räcka nu!

Järnvägsövergången – nu i planen – öka trycket
Det problem som brevet tar upp är inga nyheter. Frustrationen över att samhället saknat ett säkert och smidigt sätt att ta sig över järnvägen har varit en fråga som jag spårat åtmisntone 30 år tillbaka i tiden – genom politik, studiecirklar, insändare och föreningsverksamheter. Det brevet däremot lyfter är den arbetssituation som banarbetarna får stå ut med då människor i frustration, eller ren okunskap, beträder deras arbetsplats. Där man i vanliga fall behöver utbildning för att ens besöka. Brevet pekar slutligen på att det är ohållbart i sken av att järnvägstrafiken kommer öka markant (t.e.x. genom flyttat timmerlager, mer export, ombyggnationen av hamnen).

Det är därför glädjande att vår förening sedan 2016 ”skruvat upp volymen” i den här frågan och besökt, skrivit och informerat i frågan till både Kommunen, Trafikverket och Region Västerbotten. Vi har till och med fysiskt helt enkelt gått in på möten och sagt ”Vår järnvägsövergång ska med!”

Det är därför nu glädjande att en styrelseledamot nu fått bekräftat från Region Västerbotten att våran skrivelse är känd inom organisationen som behandlar den nya länstransportsplanen 2018-2029, och att Umeå Kommun i denna plan nu inkluderar en järnvägsövergång i Holmsund i handlingarna. Det var just i skenet av hotet att få vänta till minst 2029, som vi skruvat upp volymen. Förhoppningsvis har det fungerat.

Nu kommer länstransportplanen behandlas till sitt slutgiltiga resultat. Kommunala investeringar ska vägas mot varandra. Därför är det viktigt att vi Holmsund fortsätter, och ökar, trycket i denna fråga så att den inte – återigen – blir bortprioriterad och vi får vänta ytterligare 30 år på en säker övergång för alla oss i samhället. Och för den delen en säker arbetsplats för banarbetarna . Samtidigt som järnvägstrafiken kommer öka markant under en sådan period i sken av den ombyggnation i hamnen som nu skett och Umeås expansion.

Det som händer nu är alltså att..
Vi kommer fortsätta kämpa för att förbättra skyltning, information och medvetendegöra samhället om den här situationen. Ingen ska behöva dö i den här frågan. Tillsammans kan vi inte bara få en vettig övergång, utan också sprida hur pass viktigt det är att ni inte kutar runt på bangården eller runt/under/omkring vagnarna. Och inte minst, tillsammans, kan vi se till att frågan om en ny tunnel/övergång inte försvinner iväg nu när vi äntligen fått in den i planen. Slutligen har vi också kontaktat alla fackliga organisationer som hanterar järnvägs och banarbetare i frågan om vi gemensamt kan få bukt på detta.

P.s. Vi har måndagen den 27:e också delgivit kommunen problemet med att vagnarna stannar en längre stund där vi ska gå över, vilket spökar i bakgrunden till denna problematik, där kommer vi också ligga på.

Mvh
Stellan, Ordförande
Socialdemokraterna
Holmsund

Skriver det här som privatperson

En kommentar

  1. Pingback: En mycket aktiv S-förening (en sammanfattning med aktuella länkar) | Holmsundarn

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.