Askmolnet slog ut sajter

När molnet med aska från vulkanen Eyjafjallajökull
drog in över Västerbotten, Sverige och stora delar av Europa
blev det inte bara svart på avgångstavlorna på flygplatserna.
Även Umeå Flygplats hemsida brakade samman av all trafik. Trycket från resenärer var extremt hårt.

I det läget valde flygplatschefen Karin Larsson-Tängdén att hänvisa till vk.se.
–- Uppgradera er på vk.se, förklarade Karin Larsson-Tängdén.
Samtidigt på vk.se jobbade Ulf Meyer, Jonas Redin och Sven Björkland febrilt med att ta fram mer uppgifter.

Tillsammans med nyhetschef Catarina Saha följde de olika myndigheters sajter, bevakade tv- och radiorapporterna och andra nyhetskanaler.
På flygplatsen i Umeå fanns våra utsända reporter Marie Albinsson och fotograf Curt Dahlgren som gav oss direktrapporter från de drabbade.
Dessutom ringde läsare och gav oss direktrapporter. 

VK:s redaktion har stor vana att hantera större händelser. Det redaktionella arbetet kan då faktiskt liknas med exempelvis räddningstjänstens.
Precis som dem jobbar efter inarbetade rutiner där snabbhet, bra källor och fakta är viktiga.
Och med tanke på att vi hade över 60 000 på kort tid på vk.se för att läsa om askmolnet är vk.se viktig vid större händelser, även
utifrån en samhällsfunktion.

Det ställer stora krav på oss.
Vk.se är på väg att bli en av de viktigaste lokala informationskanalerna, inte minst när behovet av snabb och relevant information är stort.
Det gigantiska askmolnet som la sin förlamande hand över oss är ett bra bevis på det.
 

En kommentar

  1. Todman

    Bra jobbat Catarina m.fl! Eftersom jag inte har någon post- eller tidningsutdelning där jag bor är vk.se via RSS min primära lokala nyhetskälla, så jag håller med om att ni fyller en viktig funktion.

Lämna ett svar till Todman Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.