Extremkylan är en snackis

Måndag morgon, klockan 07.00. Minus 33 grader ute.

Bilen orubbligt fast i snön, mitt ute i skogen, nära Vägsele, 2,5 mil utanför Lycksele.

Bättre morgnar kan man ju ha.

Det här hände vår reporter Janne Johansson på väg till Lycksele. Han tvingades väja undan och hamnade i snövallen men klarade sig utan skador.

Hade det hänt på tisdagen hade kylan varit ännu värre. Minus 38 grader. Men Janne är erfaren.

– Jag brukar se till att ha en 20-pack med värmeljus innan jag åker iväg. Då klarar man sig ett bra tag.

Den brutalt bistra väderleken har varit veckans snackis.

Vår fotograf Curt Dahlgrens bild dagen efter storbranden i Bjurholm illustrerar extremkylan väl.

I den nedbrända huskroppen från storbranden i måndags gapar svarta hål och vattnet som använts i släckningsarbetet har frusit och täcker hela byggnaden på ett bisarrt sätt.

Spökligt står huset nu mitt i idyllen Bjurholm, men det ser snarast ut som en bild från Grozny, Kabul eller Srinagar.

I frontlinjen för väderjounalistiken ligger kvällstidningarna. Och det är ingen slump. Extremt väder säljer.

Vi svenskar älskar nämligen att prata om väder. Vi i morgonmedia vill inte vara sämre utan försöker fånga detta djupt rotade intresse med olika infallsvinklar.

Denna genre inom journalistiken kan inte skryta med att vara nyskapande, men måste all journalistik vara det? Våra läsare förefaller gilla väderartiklarna som de är.

Läsarsiffrorna är stora på enkla artiklar på vk.se med rubriken"här var det kallast i natt".

Denna journalistik är inte omvälvande eller insiktsgivande, men har ändå sitt självklara berättigande eftersom den handlar om sådant som angår och berör majoriteten av länsborna. Är det något en nyhetsredaktion också måste behärska  är det att ha en känsla för vad det pratas om i fikarummen. På fackspråk kallas det att vara "i ögonhöjd med läsarna".

Man ska inte underskatta vikten av den typen av journalistik. Rak enkel och okomplicerad journalistik "i ögonhöjd med läsarna" ska finnas i mix med annan mer komplex och djuplodande journalistik. Det är helheten som är det viktiga. Vårt smörgåsbord av journalistik ska passa alla våra omkring 100 000 läsare. Det är ingen lätt ekvation.

Den ställer stora krav, inte minst på vår nyhetsledning.

Å ena sidan får inte tidningen bli för enkel och ytlig, å andra sidan får den inte bli elitisktisk och distanserande.

Att hitta denna, den perfekta balansen, är vår stora dagliga utmaning.

Så om extremkylan fortsätter kan du räkna med fler artiklar i ämnet.

Personligen har jag fått nog av kyla. Hoppas istället att vi snart får berätta om sol, takdropp och en annalkande vår.

Känns bättre så.

 


 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.