Fyra månader utan svar från ministern

VK har sökt kontakt med cicil- och bostadsministern Stefan Attefall (KD) vid upprepade tillfällen sedan december 2011.
Över fyra månader har gått. Men den Lyckselebördige ministern har inte hörts av.
Jag har full förståelse för ministerns hårda arbetsbelastning och vi förväntar oss inte att han ska ge oss svar omedelbart.
Men nu börjar ministerns agerande bli mer än märkligt.
VK:s fråga har gällt ministerns syn på landshövdingetillsättningen efter Chris Heister. En högst relevant och aktuell fråga som även är kopplad till regionfrågan.
När VK:s reportrar Catharina Saha och Allan Fjällström vänder sig till Attefall möts vi av pressekreteraren Petra Kjellarsson. Där tar det stopp.
I stället skickas mejl och sms med tomma svar och hänvisar till att frågan bereds och att Attefall avböjer intervju.
Inte ens när de sitter de båda i samma bil på resa i Mälardalen. När vi ber att få en kommentar av Attefall, som sitter intill pressekreteraren, möts vi återigen av en vägg.
Inte ens då bemödade Attefall sig att svara.
I fjol försökte VK: s reporter Anders Wynne få en kommentar från Attefall sedan han (enligt SvD) flaggat för att han vill återinföra det statliga stödet till religiösa byggnader. Frågan var aktuell på grund av mosképlanerna i Umeå. Lika lönlöst var det den gången. Wynne fick inte något svar av Attefall.
Det är en högst oroande utveckling om våra ministrar gömmer sig bakom  en pressekreterare och inte svarar på frågor som är relevanta och viktiga för medborgarna.
För sin egen trovärdighet och för demokratins skull håller det inte att ducka på det sätt som Attefall gjort.
I mitt stilla sinne undrar jag om nu inte ens VK, som är Norrlands största morgontidning, kan nå Attefall, finns det då någon som helst möjlighet för en enskild medborgare att få svar från ministern?
I kontakter med andra ministrar i regeringen har det fungerat bra. Maud Olofsson (C) är ett sådant exempel. Då hon samtidigt var vice statsminister, näringsminister och partiledare gick hon alltid att nå.  Men hon hörde alltid av sig personligen.
Olofsson förstod vikten av att ha en bra kontakt med media för att nå medborgarna.
Mitt tips till Attefall är att ändra attityd. Lyft luren. Det tar fem minuter av din tid men du vinner i förtroende.
I mina öron låter det som väl investerad tid.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.