Jakob Mjöbring

4 saker du borde veta om Snapchat

I den delen av undersökningen Internet och svenskarna 2015 som släpptes nyligen fanns Snapchat med för första gången. Och det är synnerligen intressant läsning: ”Fyra av fem 12-15 åringar använder Snapchat någon gång och tre av fem använder Snapchat dagligen”. Det får ju sägas vara ett hyfsat genomslag! Men varför är den då så populär och varför ska jag som marknadsförare fundera över dess relevans? Jag ser fyra viktiga saker som jag tycker du ska ta med dig när du tittar på Snapchat idag:

Skärmavbild 2015-10-06 kl. 09.41.57

 

1) Användarna åldras fort
Alla sociala medier har börjat med en yngre målgrupp, men också växt upp fort. Jag ser en parallell till Instagrams utveckling, som beskrivs så här i Internet och svenskarna 2015: ”Användningen av Instagram fortsätter att öka med raketfart i alla åldrar. Den årliga ökningen har varit 12 procentenheter, från 16 procent 2013 till 28 procent 2014 och nu 40 procent 2015”. Vi ser alltså att äldre målgrupper anslöt ganska fort till Instagram, även om de unga givetvis är där först. Kommer vi att se samma mönster för Snapchat som för Instagram? Jag tror faktiskt det. Det finns förstås en viss ”utspädning” med alla nya plattformar som tillkommer, men att demografin kommer att förändras på ett liknande sätt som vi kan se för det fem år gamla Instagram tror jag vi kan vara ganska säkra på – alltså att användandet relativt snabbt kryper uppåt i åldrarna – även om jag lägger in en brasklapp för att antalet användare kanske inte blir lika överväldigande som för Instagram

2) Som Instagram och Message
Plattformen Snapchat har faktiskt rätt mycket som talar för att vi äldre också kommer att uppskatta den, bara vi vågar oss in där. Grunden är bilder, något vi idag har med oss från Instagram. Men vi har också lärt oss att uppskatta de snabba meddelandena i Facebooks app Message, eller SMS för den delen. Lägg ihop dessa två och addera snabb och enkel användning av emojis (smileys) och ritverktyg och du har ett blixtsnabbt meddelandeverktyg som faktiskt tillåter dig att uttrycka dig riktigt effektivt på kort tid. Att meddelandet försvinner tror jag inte kommer att spela så stor roll när plattformen växer upp. Budskapen i t ex Message eller mess handlar ju ändå ofta om här och nu.   snapchat_mellbystrand Bild ur mitt eget Snapchat som visar hur enkelt du får in mycket information i samma bild.

snapchat_mellbystrand

Dump ur mitt eget Snapchatflöde som visar hur mycket info du väldigt enkelt kan få in i en bild.

3) Effektiv storytelling
En annan del av Snapchat är Story. Din Story är helt enkelt en räcka bilder och filmer som du adderar efterhand i kronologisk ordning. Allt måste göras ”live”. Du kan alltså inte hämta en bild från din bildrulle utan allt måste skapas i appen. Bilderna och filmerna försvinner efter 24 timmar, men de försvinner också i kronologisk ordning, alltså om du la till en bild kl 13 försvinner den kl 13 dagen efter, men de bilder du la till kl 14 försvinner först kl 14 dagen efter o s v. Story är snabbt beroendeframkallande och faktiskt ett både effektivt och bra sätt att dela med sig av vad man gör för nära, kära eller varför inte kollegorna eller kunderna? Du kan styra vem som ska se din Story, men den kan också vara helt publik (för alla dina följare). Du ser vilka som har tittat på din Story, vilket förstås också triggar vissa av oss att göra ännu mer.

4) Snapchat gör sig själv till ”startapp”
Snapchats startläge är ett kameraläge. Du måste börja allt du ska göra i appen med en bild eller en film (ska du filma håller du bara in avtryckaren). Du kan heller inte hämta gamla bilder eller filmer ur mobilens bildarkiv, men du kan däremot spara ner bilder och filmer efter hand till mobilen, om du t ex vill göra en Instagrambild av den också. Men startpunkten för allt du gör är alltså Snapchat, vilket gör att du ganska snabbt vänjer dig vid att alltid använda appen när du ska dokumentera något. På det viset är det lätt att vänja sig vid att alltid starta sin dokumentation i Snapchat istället för med kameran eller Instagram.

Jag tror att vi i nästa års Internet och svenskarna har Snapchats publik åldras långt mer än ett år. Appen har väldigt mycket som talar för den. Det som talar emot, förutom det uppenbara att dina vänner inte är där ännu, är användargränssnittet. Det skapar en tröskel, men är egentligen otroligt effektivt då det går att svepa åt alla håll i nästan alla vyer, men det gör också att det tar en stund innan man förstår riktigt vad man gör åt ena eller det andra hållet. Men ge det några dagar och du är snart över tröskeln. På andra sidan finns faktiskt en intressant app som är helt byggd för att skapa effektiva visuella historier. Vilket företag och vilken marknadsförare gillar inte det?

/ @jmjobring som alltid knockas av Silvana Imam, så även med låten Knark.

 

 

2 kommentarer

  1. Pingback: Följ Umeågalan på Snapchat | Jakob Mjöbring

  2. Pingback: Ny statistik: Internet och svenskarna 2015 | Jakob Mjöbring

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.