Jakob Mjöbring

Facebook blir Internet för företag

Jo, det blev lite långt, men jag lovar att placera en ny tanke i ditt huvud så att du verkligen ska tycka att en genomläsning var mödan värt. Det händer nämligen just nu stora saker på Facebook. Saker som jag tror kommer att påverka hur du ska tänka när du gör investeringar digitalt framöver. Häng med så ska jag försöka förklara.

Vi börjar i slutet av 2014. För min del hände något när jag såg med vilken kraft Facebook kunde spöa jätten YouTube när det gällde video från kommersiella avsändare. Jag skrev då ett inlägg jag kallade Facebook är YouTube för företag. Det var i februari i år. På ett par månader hade Facebook skruvat ner räckvidden för alla videor som inte publicerades direkt på Facebook. Samtidigt skapade de hyfsade verktyg för analys av videopostningar på sin egen plattform. Resultatet ser du i kurvan från Socialbakers nedan. Idag är det helt självklart att inte länka in en video på Facebook. I princip alla postar den lydigt direkt på Facebook. Detta är punkt nummer 1.

1) Du kan enkelt kan se en massa rörligt material utan att lämna Facebook.

Skärmavbild 2015-02-21 kl. 13.08.59

2) Du kan läsa nyheterna utan att lämna Facebook. Nästa steg för Facebook var Instant Articles. Jag vet inte om du har sett de ännu, men du kommer att märka skillnaden direkt när du ser det. Du kan klicka på en nyhet utan att lämna Facebook. Sjukt smidigt och snabbladdat. Och inte så förvånande så delas dessa artiklar mer än de andra, läs Niemen Labs intervju med Michael Reckhow, product manager för Instant Articles på Facebook.

Skärmavbild 2015-11-13 kl. 12.05.08

 

3) Du kan få notiser om allt viktigt i Facebook på din låsta telefon. Häromdagen släppte Facebook Notify i USA, en helt egen app där du kan få notiser från nyheter inom Facebook på din låsta skärm. Ingen jättegrej kanske, men givetvis ökar det nyttan med Facebook om du enkelt kan göra den till din primära nyhetskälla som du kan styra efter eget tycke och smak.

Skärmavbild 2015-11-13 kl. 12.11.43

 

4) Du kan enkelt handla utan att lämna FacebookSedan i sommar testkör Facebook en köpknapp i USA. Du kan alltså enkelt köpa det du ser i en Facebookannons eller direkt på en Facebooksida. Du behöver inte trassla med att hamna på en extern sajt och gå genom alla tröttande steg mot att avsluta köpet i en varukorg. Allt är samlat på ett ställe. Väldigt enkelt.

Skärmavbild 2015-11-13 kl. 12.21.05

 

5) Du kan se fler snygga bilder till varje inlägg utan att lämna Facebook. Lite mer i tysthet har också de vanliga inläggen för sidor på Facebook utvecklats en del på senaste tiden. Något som började med ett annonsformat som Facebook kallade Carousel har rullats ut på allas Facebooksidor. Det gör att vi direkt kan se fler bilder till varje inlägg utan att lämna Facebook.

Skärmavbild 2015-11-13 kl. 12.50.17

6) Du kan nu också skapa längre (blogg)inlägg utan att lämna Facebook. Nästa steg är däremot mer intressant och det som fick mig att verkligen hicka till. Du kan redan idag se och provköra den här funktionen faktiskt. I varje fall som privatperson, kika på mitt inlägg här. Gå till din egen profil. Klicka på knappen ”Mer” där uppe bredvid ”Foton”, se nedan. Leta upp det oansenliga ”Anteckningar” eller ”Notes” om du kör på engelska. ”Anteckningar” är i princip ett snyggt bloggflöde. Du kan enkelt skapa en bloggpost som du sedan publicerar i ditt flöde. Jag har i flera amerikanska poddar senaste tiden hört hur stora businessbloggare i USA har testat det här och nästan ramlat av stolen över den synlighet och det stora antalet kommentarer de har fått på inläggen jämfört med vad de får på sina egna bloggar. Läs bl a The end of blogging av Mitch Joel, skrivet som ett Notes-inlägg på Facebook.

anteckningar

 

Skärmavbild 2015-11-13 kl. 12.52.17

 

 

Om vi lägger ihop allt det här och fortsätter i tangentens riktning kan du som är sidägare på Facebook snart publicera alla dina nyheter, produktkataloger, erbjudanden, kontaktuppgifter och nyheter direkt på Facebook. Alla kan sedan se dina inlägg och köpa alla dina produkter utan att någonsin behöva lämna Facebook. Otroligt smidigt! Och du kan förmodligen helt skippa din egna sajt och webbutik. Och då börjar det blir riktigt intressant. Eller skrämmande. För vad händer när Facebook sedan skruvar ner all räckvidd för de som envisas med att publicera sina inlägg på en egen sajt utanför Facebook? Då är vi antingen med eller utanför. Och vi pratar nu om världens största plattform som har drygt en sjundedel av världens befolkning som användare. Räknar vi bort barn och andra som ej är troliga köpare blir andelen förstås ännu större.

Hade jag bestämt på Facebook hade det förstås kliat rejält i fingrarna att göra exakt så här. Och i princip finns allt redan på plats. Erbjuder Facebook till exempel ”Anteckningar” och Instant Articles samt adderar en köpknapp till världens alla ägare av kommersiella Facebooksidor är vi redan där. Tänk om jag superenkelt kunde skapa snygga inlägg och låta folk handla mina produkter utan att lämna världens största plattform. Jag kunde dessutom utnyttja alla Facebooks rekommendationsfunktioner, annonsverktyg, analysverktyg, pushmöjligheter i Notify med mera. Visst hade det varit ganska smidigt? Och sedan hade jag som Facebookchef förstås skruvat ner räckvidden för alla som fortsatte att envisas med att länka ut från Facebook till sin egen sajt. Kommer vi inte då att få se samma kurva för ALLA sorters inlägg utanför Facebook som vi fick se när det gällde rörligt som placerades utanför Facebook? OBSERVERA att nedanstående diagram naturligtvis inte är verklig statistik. Ännu.

Skärmavbild 2015-11-17 kl. 18.25.21

Var ska du investera?
Ska vi sammanfatta? Eller vågar vi det? Vad händer när världens största plattform skruvar ner räckvidden för allt som inte publiceras på just den plattformen och samtidigt gör det otroligt enkelt för alla som väljer att publicera där? Jag tror inte att jag behöver svara på det.

Frågan vi ändå snart måste våga ställa oss var vi ska investera? Alla som äger en sajt och har några som helst ambitioner med att göra den synlig vet hur mycket arbete och investeringar det faktiskt kräver med att skapa innehåll, bygga och underhålla en webbutik, följa statistiken, skruva i innehållet, ta hand om leadsen, skapa och skicka nyhetsbrev och så vidare. Det är en rejäl slant vi istället kan lägga direkt på det material vi skapar inne på Facebook och framförallt på att köpa räckvidd för det vi publicerar och mycket enklare hantera kommunikationen med våra kunde inne på plattformen istället för ute på det stora Internet. Vad kan vi istället åstadkomma för affärer om vi lägger hela den investeringen på att löpande skapa riktigt grymt innehåll och köpa rejält med räckvidd på Facebook? 

Jag tycker personligen att tanken är både svindlande och lite obehaglig. Mest obehagligt är att tanken känns så självklar och oundviklig. Varför skulle inte Facebook vilja göra allt för att bli Internet för företag? Vän av ordning invänder förstås att alla faktiskt inte är på Facebook. Helt sant. Och det gör det hela ännu krångligare. Google jobbar ju på ungefär samma sätt med att erbjuda nyheter direkt i söket, annonser i söket o s v, men deras inlåsningseffekt är trots allt mycket svagare. Ska vi då både ha en sajt utanför Facebook för att nås av Googles användare och en innanför Facebooks väggar för att nå alla användare där?

Missar jag något väsentligt?
Förhoppningsvis har jag missat något väsentligt här eller missuppfattat läget, och alla vet hur det historiskt har gått för alla imperium med ambitioner att fixa världsherravälde, så skjut gärna mina tankar i sank. Jag vet ju också att till exempel Shibstedt bygger eget nordiskt nätverk och att Aftonbladet får en stor del av sin trafik från utanför Facebook idag och ställer frågan på sin spets i sin Future Report – ”Content provider or platform player – that’s the big question for media groups.

Jag läser även Christian Rudolfs inlägg om Google där han i princip tänker som jag gör, fast om Google. Google kommer att ta en allt större del av kakan till förtret för våra svenska mediehus, läs Rudolfs krönika här. Jag tror dock att Facebooks utveckling ganska snart kommer att ställa saker på sin spets för många företag, och till slut kommer frågan: när ska jag sluta investera i digitala aktiviteter utanför Facebook?

Jag är ärligt nyfiken på vad du tror. Du når mig enklast på Twitter som @jmjobring eller på Facebook där jag har gjort detta inlägg som en Anteckning, eller via mail: [email protected]

/ @jmjobring som har Frida Selanders Jesus As A Girl snurrande i öronen idag.