Nu blir man impopulär hos en del
Sitter med sena kvällstéet och funderar på det jag lärde mig om start/stopp och dubbdäck ikväll. En sak som jag skrivit om förr aktualiseras.
Det är bara en gissning, men jag undrar om inte den alldeles för cancerogena vinterluften i Umeå skulle förbättras avsevärt om man slopade ’Zebralagen’.
Om man kör någon dryg mil med tre stopp så kan de tre stoppen stå för hälften av bränsleförbrukningen och därmed för nästan lika mycket av utsläppen. Bilar på tomgång är de skitigaste. Inbromsningar och accelerationer ger både ’dubb-, asfalt- och gummiriv’, mer partiklar i luften, och kraftigt negativ miljöpåverkan och bränsleekonomi.
Lagen om att vi som fotgängare ska ha företräde framför bilarna har inte bara ökat olyckorna vid övergångsställena. Den har försämrat stadsluften, frågan är som sagt hur mycket?
Inte blir det bättre av att många stannar även för cyklande cyklister som inte har företräde. Undrar förresten hur mycket cykelolyckorna har ökat vid övergångstställena? Har inte sett någon statistik på just detta.
Själv försöker jag undvika att tvinga rullande bilar till stopp vid övergångsställena så långt jag kan. Dröjer på steget så de hinner förbi, skyndar över eller vinkar förbi fordonen. Särskilt de tunga.
Börjar en bil sakta in 50 meter bort snabbar jag mig över så den inte ska behöva stanna. Ett litet enkelt bidrag till vår gemensamma miljö.
God natt!
Senaste kommentarerna