Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Behövs Konstfack i nuvarande skepnad?

’Magisterexamen – akademisk examen på avancerad nivå’. En sådan kan man ta efter tre års heltidsstudier på Konsstfack, om man lägger till ett fördjupningsarbete omfattande 80 poäng.

De flesta har hört rätt mycket om den Magisterexamen som erövrades genom att en man vandaliserar en tunnelbanevagn. Förmodligen i alla fall, SL kan inte säga när och var och om det skett så som det ser ut på filmen.
Har det det så får man hoppas på flera åtgärder. Skadestånd och polisanmälan. Kan man inte polisanmäla Konstfacks rektor och galleristen som försvarar och skyddar vandalen också? Skyddande av brottsling?

Sedan kan man ju fundera över en institution som har handledare som låter sådana urbota vansinnigheter som det här passera som akademiska arbeten på ’avancerad nivå’. Liksom studenten som fejkade självmordsförsök och tog upp livsviktiga resurser hos både polis och sjukvård och engagerade människor känslomässigt.

Ska man ersätta en sådan institution med något annat?
Eller bara pröva examensrätten och dra ner anslagen?

6 kommentarer

  1. Kalle

    Större delen av mitt liv har jag känt mig mindre värd än alla med akademiska examina. Genom åren har jag dock insett att att det inte alltid finns anledning att se upp till och känna sig mindre värd dem.

    Exemplen från Konstfack är ypperliga exempel på att alla akademiker definitivt inte är något att se upp till.

  2. Jan N

    Dags att sluta med de där dumheterna, Kalle. *s*
    Akademiska studier är ett av sätten att skaffa sig kunskap. För många ett riktigt bra sätt, oftast. På vissa områden så gott som oumbärligt.
    Men bara de saker du lärde dig om människan och världen under sjömanstiden har du haft svårt att lära dig den akademiska vägen.
    Sen tror jag du kunde ha varit mer slätstruken om du gått den stigen. Och det är nog av de slätstrukna. *s*

  3. Lisbet - bloggen bredvid

    Det är väldigt vanligt att man ibland ser ett otroligt akademierförakt hos människor som tycker att de ”klarar av samma jobb lika bra” som den med utbildning.

    Vad man inte tänker på är att bakom en utbildning finns så mycket mer än att lära sig räkna, skriva och ha speciella kunskaper om ett ämne. Alla behövs i en kedja av att färdigställa en produkt.

    Tänker ofta på Vedabron, vid Höga Kusten. Hur kranförarna ska anpassa sig till vilket material som ska hissas upp, hur byggarna ska bygga ihop och sätta ihop alla delarna, hur någon ska organisera det hela så att det görs i den ordningen det ska sättas ihop.

    Och den personen som har konstruerat själva bron – räknat ut hur isens kraft mot bropelarna kräver en viss hållfastighet. Att inte det fryser is på vajrarna som går från topp till brofäste. Så inte det ramlar ner och skadar folk och bilar etc.

    Alla har sin specialkompetens, sin utbildning och ERFARENHET. Ingengören som ritat bron behöver de andras kunskap om de detaljer som är deras specialgrej etc.

    Känner nämligen en av konstruktörerna – isdoktorn från Luleå.

  4. Kalle

    Fattar inte helt vad du menar. Du kan väl inte mena att den som ifrågasätter de blivande akademikerna konstfacksstudenternas beteende visar akademikerförakt?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.