Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

En skitsak med dimensioner

Härom dagen skrev jag om regeringens förslag att det skulle bli förbjudet att dumpa latrin från fritidsbåtar i sjöar och hav. Rätt självklart när det finns teknik som kan användas.

Vid "lunchkollen" av den här dagens nyheter såg jag att det bara är tre av Östersjöområdets 12 stora kryssningshamnar som har kapacitet att ta emot avloppsvattnet från de stora passagerarfartygen. Inte ens Göteborg har kapacitet. Stockholm, Visby och Helsingfors är de enda som får godkänt av Världsnaturfonden.

Varje år kommer ca 350 stora kryssare till området och gör drygt 2 000 hamnbesök. Om dessa fartyg med tusentals människor ombord dagligen göder vårt lilla innanhav och Kattegatt med ovälkommen gödsel så hjälper det inte situationen mycket att vi bara stoppar utsläpp från snipor och segelbåtar.

Sätt proppar i alla avloppsrör över vatten. Ta i tu med de stora båtarnas dyngspridande på EU-nivå!

Etiketter: , , , , ,

2 kommentarer

  1. Christer

    Flera alternativ och lätttillgänglighet är ett måste.

    Om man ser till att det blir lätt att tömma fritidsbåtars toalettavfall så kommer ”problemet” med tiden att fasas ut. Kommuner, båtklubbar och organisationer borde ta ansvar redan nu. Det finns i dag statliga styrmedel som ”LOVA-bidrag” vilket innebär bidrag med 50% vid installation av latrintömning.

    Det finns flera sugtömnings-pumpstationer och flytande tömningsstation för fritidsbåtars toalettavfall te.x
    http://pontoner.se/septitank-brygga.html

  2. Jan Nilsson

    Svar till Christer (2010-03-15 23:36)
    Alternativ och lättillgänglighet, det låter bra. Bra tömningsmöjligheter borde kunna bli ett konkurrensmedel mellan småbåtshamnar.
    Med när det gäller kryssningsfartygen (säkert lastfartygen också) och att hamnarna de anlöper saknar rejäla anläggningar, då krävs nog politik.

Lämna ett svar till Jan Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.