Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Race för många


Flygbasen i Åmsele ligger rätt centralt i det mest befolkade Västerbotten. Det är nästan lika långt dit från Skellefteå, Umeå, Storuman och Vilhelmina. Lycksele, Vindeln och några andra orter med gott om motormänniskor har rätt nära till flygbasen.

Skulle muskelbilsfolket i Umeå organisera sig ännu tätare och börja arbeta för en bana så kan man ju tillsammans med övriga Västerbotten använda Åmsele tills vidare och för större evenemang i framtiden. Att bygga något liknande som dessa tre banor i Umeåregionen med dess markpriser skulle kanske gå loss på en hundra miljoner eller så. Även om man gör stora insatser själva.

Sen får man komma ihåg motorsportens traditionella motvind och hur den ökat genom miljödebatten. Att motorsporten jämfört med många andra evenemang faktiskt inte alls hamnar högst vad gäller energiförbrukning totalt sett brukar vara väldigt svårt att få folk att förstå. Vänta er inga underverk här. Att få politisk majoritet för en gigantisk satsning på en motorbana i Umeå kan ta lite tid. Om man uttrycker sig milt och försiktigt.

Satsa på Åmsele medan ni arbetar vidare för en lite mindre kustnära bana eller vägsträckning som kan avlysas med jämna mellanrum. Det hade jag gjort om jag haft ert intresse. Se till att utveckla arrangemangen med mat och diverse service. Organisera er och ta kontakt mellan klubbarna, dela upp arbetsuppgifter och ansvarsområden.

De som framför allt vill vara olagliga får ni nog inte med på att göra många handtag, men ni andra är väl fler?

VK

 

 

 

Etiketter: , , , , , ,

7 kommentarer

  1. Maria Lundmark Hällsten

    Håller med, men…jag skulle nästan kunna sätta en slant på att det inte var alla som skulle åka dit och tävla när det blir lagligt, tyvärr.

    Lite av tjusningen, för många, är det olagliga och spännande. Precis som med klottret, sätt upp 100 klotterplank och se sedan vart klottert hamnar, inte är det där det får vara.

    Fällfors, i skellefetå kommun har också väldigt fina banor att köra på, visst är det en bit dit, men att köra racing är inget någon gör varje helg ändå. Om det nu ska klagas på avstånd och att det är ingen som skulle åka den biten för att köra.

    Fast det ultimata vore ju ändå en bana i umeå med omnejd 😀

    Ha en bra dag!

  2. Nicklas

    man kan juh inte tala för alla men MAJORITETEN skulle fara och köra på bana istället är jag övertygad om det är som att ha en ungdomsgård och tro att precis alla ungdommar kommer att vara där och sköta sig och hålla sig till lagen , finns inga garantier men så är det med allt här i livet och det går inte att stå och spekulera hur det kommer bli och vad som kommer hända då med några stycken..
    man kan juh spekulera i hur många som verkligen är på operahuset vi har eller går på löven matcherna som för övrigt är det värdelöst hockey lag som kostar oss så satans mycket pengar att vi får gå på knäna , skärpning det kommer mer folk till ett oannonserat olagligt äckligt streetrace men ändå så säger folk att inte intresset är stort nog? vilket jävla skämt till kommun vi lever i , i 30 år har detta pågått och känner på mig att vi kommer pågå minst 30 år till när det är opera och folk som ska kissa på scen och dricka det som vi vill betala för istället.

  3. Maria Lundmark Hällsten

    Känner att jag måste svara dig, Nicklas. Jag hoppas att du läste vad jag skrev, ingenstans påstår jag att majoriteten skulle köra olagligt, inte heller att jag på något sätt skulle missunna alla körglada, en bana i Umeå. Men att olaglig street racing skulle försvinna, med en bana här, det kan man glömma. Det kommer alltid att finnas dom som gör tvärtemot. Gamla som unga.

    Du skriver också om ungdomar, ja jag vet inte men jag är i alla fall 42 år och om det fanns en bana här så skulle jag var där och köra, jag med.

    Men räkna inte med att det skulle vara gratis, så om majoriteten som skulle nyttja banan, är eller blir ungdomar så är det bäst att priset inte blir alltför dyrt, för annars skulle vi vara tillbaka på ruta ett.

    Ps. jag är inte heller intresserad av hockey, fotboll eller att gå på operahuset men dom som vill göra det får gärna göra så, för min del i alla fall ds.

    Ha en bra dag, du med!

  4. Jan Nilsson

    Svar till Maria Lundmark Hällsten (2009-09-16 09:25)
    Gissar vidare på ett område jag inte alls är så hemma på. Jag tror i alla fall inte det finns en möjlighet att få till en bana med sådan bredd, längd och säkerhet som i Åmsele. Kombinationen av flera sammankopplade f.d. landningsbanor gör att den borde kunna gå att använda på olika sätt. Jag tycker som sagt att Västerbottens motorfolk borde arbeta ihop sig kring ett nyttjande av den här banan tills vidare.
    De som framför allt vill vara lite ”outlaw” får man knappast med sig på något gemensamt arbete någonstans.

  5. Jan Nilsson

    Svar till Nicklas (2009-09-16 11:59)
    Prioriteringarna i vårt samhälle kan nog diskuteras ibland. Ett problem är kanske att motorfolk ofta är individualister och sällan har så starka och uthålliga intresseorganisationer. Man kanske inte är så vana att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. Idrotterna har en annan tradition där. Och därmed fler framgångar. Sen har man positiv ”kredd” rent folkhälsomässigt. Det är lättare att ge idrotten 50 miljoner än motorsporten 500 000. Även om motorfolket skulle vara lika många.

  6. Jan Nilsson

    Svar till Maria Lundmark Hällsten (2009-09-16 13:22)
    Jag tror för min del att det mesta av fritidsaktiviteter som förr finansierats av ”samhället” kommer att kräva stora egeninsatser framöver. Det kommer inte att finnas samma finansiella möjligheter som vi hittills har vant oss vid. Att motorsporten inte varit ”bortskämd” med att få skattepengar kan underlätta, relativt sett. Anläggningar kommer att kräva uppkavlade ärmar. Ju fler sådana, ju billigare att arrangera och delta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.