Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Om helikoptrar i Afghanistan

…och i Sverige för den delen också.

Ser i en SvD-artikel att försvarsministern kräver att försvarsmakten omedelbart ska skaffa helikoptrar till Afghanistan. Sådana som t.ex. kan hämta sårade.

Där står att läsa att nya lätta helikopter 15 som började levereras 2007 saknar skydd mot beskjutning. Det finns visst fyra gamla, men uppdaterade, Vertoler som har utrustats med skydd.

Det som gör mig, en fullblodsamatör, rätt förbryllad är att de nya helikoptrarna inte har skydd mot gevärseld. Enligt uppgift från annat håll saknas det för att man istället valt att öka kabinhöjden i den samnordiska versionen. Helikoptern blir för tung om man både skulle ha höjd kabin (ryms mer och sjukvårdspersonalen får bättre arbetsförhållanden) och "ballistiskt skydd".

Få se nu.  I vilka situationer har vi tänkt att helikoptrarna ska kunna användas? För övning i den eviga fredens rike? I krig där alla förbundit sig att ständigt använda lösplugg? Vid utlandsuppdrag där alla är schyssta och inte skjuter på ambulansen?

Det är klart att en helikopter måste vara lätt och inte kan ha skydd som en bepansrad bil, men kan någon kunnig säga om det är vanligt med oskyddade militärhelikoptrar idag?

 

DN

Etiketter: , , , , , ,

8 kommentarer

  1. densominteärparanoid

    Hkp 15 är inte tänkt att användas i utlandet.

    Den är tänkt som en träningshelikopter och för att uppfylla de krav som finns på försvaret i Sverige med Search&Rescue, sjö-/fjäll-räddning och spaning.

  2. densominteärparanoid

    Det är också ganska vanligt med oskyddade militärhelikoptrar.
    Det är faktiskt ganska ovanligt att helikoptrar har särskilt mycket pansar alls. Det är truppinsatshelikoptrar (helikoptrar som används för att sätta in eller evakuera personal från stridszoner) och attackhelikoptrar (typ Apachen) som är till viss mån bepansrade (och det bara till viss mån, mot finkalibrig eld och splitter. Och då vanligtvis bara motorer och piloter). Den enda riktigt bepansrade helikoptern som existerar är ryska MI-24 Hind och dess varianter.

  3. Jan Nilsson

    Svar till densominteärparanoid (2009-11-15 01:09)
    Förstår att Hkp15 inte var aktuell från början, men såg att Tolgfors berörde den som alternativ.
    Vad jag hört så kan även den utrustas med skydd av kompositmaterial mot gevärseld, iaf i standardutförande.
    Vad hindrar försvaret att sända iväg Vertolerna till Afghanistan då? Enligt SvD-artikeln finns fyra med skydd i malpåse, genomgångna och uppgraderade för 100 miljoner i fjol.

  4. Jan Nilsson

    Svar till densominteärparanoid (2009-11-15 01:15)
    Fullt bepansrade tänkte jag inte på. (Inte ens Hinden är väl det, under rysstiden i Afghanistan togs de väl ”uppifrån” i bergstrakterna?)
    Att ha ett kompositskydd mot eldhandvapen hade nog stått på min önskelista både som pilot, sjukvårdspersonal och sårad, var krigen än ska utkämpas. Sårad blir man väl företrädesvis i stridszoner?

  5. densominteärparanoid

    Vad jag vet så finns det inget hinder egentligen för att skicka in våra modifierade hkp4 förutom att de är gamla (men vertolen är väldigt pålitlig så US marines använder den fortfarande för CASEVAC).

    När det gäller MI-24 och ”togs ner uppifrån”.
    Nja. Mujahideen hade problem med Hinden innan amerikanarna gav dem Stinger luftvärnsmissiler.
    Allt mindre än 23mm luftvärnskanoner är ineffektivt, oavsett vilken vinkel. Du blandar nog ihop den med afghanska anti-stridsvagnstaktiker där de attackerade från så högt upp att stridsvagnarna inte kunde skjuta tillbaka (kunde inte rikta eldrören så högt.

  6. Jan Nilsson

    Svar till densominteärparanoid (2009-11-15 17:12)
    Jag läste det där om sårbarhet uppifrån härom dagen. Har sett att det måste vara felaktigt när man läser vidare. Enligt engelskspråkiga Wiki tål den i alla fall minst 0.5 tums ammunition på de vekaste ställena. Men Hinden är något annat än flygande ambulanser.
    Varför bara CASEVAC och inte MEDEVAC? För trång eller saknar den någon utrustning i grunden?

  7. fiendishrabbit

    Det har väl snarare att göra med US Marine Corps doktrin för helikoptrar (casevac och medevac doktriner är lite olika).
    Hkp4 är stor som in i bara den. Utan pansar så klarar den av 15 pers medevac. Vet inte riktigt hur mycket av den kapaciteten gick förlorar när de ökade på bepansringen.

    Dock. Om helikoptern är duglig för casevac i Irak och medevac i Bosnien så bör den även kunna utföra medevac i afghanistan.

    Jag sitter dock inte på FMV. Och att vi ens sitter i den här fällan är för att regeringen körde över FMVs rek vid helikopterupphandlingen (ja, Patra/Hägglunds var inte först ut)

  8. Jan Nilsson

    Svar till fiendishrabbit (2009-11-16 12:25)
    Ok, ja den är då lång så det borde räcka och bli över.
    Jag vet inte mycket om upphandlingen, men vill påpeka att 2002 så var det den gamla regeringen som stod för finurligheterna. Men det är ingen större tröst.
    Finns det något jämförbart land som är så här helikopterlöst?

Lämna ett svar till Jan Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.