Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Det är inte händelselöst!

Tillsammans med en kollega på skolan har jag just nyss vänt upp och ner på den avslutande skolresan. Vi får se vad de andra tycker. Vi tror eleverna håller med oss.

Gick in och tittade på några nyhetssidor där jag hittade det här! Och sen det här!

Hej och hå! Vore jag den som förväntades hålla ihop Ohlyansen skulle jag bli deppad. I Expressenartikeln finns förstås Maria Wetterstrands saftigaste uttalanden om socialdemokratin koncentrerade. I Fokusartikelns orginaltext finns sammanhanget.

Klart är i alla fall att valrörelsen blir spännande. Efteråt blir det ännu mer spännande. Förlorar de rödgröna tror jag inte samhörigheten blir långvarig.

Skulle man vinna blir det spännande för hela Sverige. Jag har sagt det förr och fått kritik. Jag kan säga det igen och ta lite till kritik från vänster. När den ekonomiska risken med den spretande Ohlyansen ska värderas ska vi räkna med en hög räntepremie. Nöjet att se Wetterstrands, Ohlys och Sahlins viljor och partier  brottas i en regering skulle kosta pengar!

Etiketter: , , , , ,

29 kommentarer

  1. Jonas E

    Det är bättre det kostar pengar, än södertrasade liv som Alliasnens politik leder till med alla försämringar för sjuka och arbetslösa.
    Alla de tragiska öden som kommit i Allianens utförsäkrarpolitik är en långt viktigare fråga än den inbillade ekonomiska risken du skriver om.
    Oavsett vad su skriver om Ohlyanser så lär (S) ha den största talan, helt enkelt bara för dom är största parti, likväl som (M) styr Alliansen av samma anledning.
    De sjuka och arbetslösa har inte råd med ännu en Alliansperiod av försämringar och ÄKTA ökat bidragsberoende -Försörjningsstöd, i stället för försäkring.

  2. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-20 00:36)
    Vi måste självfallet följa utvecklingen vad gäller de som är sjuka och arbetslösa. Många ”kom på sidan” i onödan tidigare och dessa vill vi hjälpa med rehabiliteringskedjan. Min absoluta ambition är att det ska vara färre som slås ut, inte fler.
    Jag är också övertygad att det blir fler jobb med Alliansen vid rodret. Att räntor stiger och pengar ”blir dyrare” handlar inte främst om våra lån, det handlar om jobb. Känns det osäkrare med Ohly som minister på ena sidan, Wetterstrand och hennes okända efterträdare på andra och en trött Mona i mitten, då blir det färre jobb och lägre pensioner.

  3. Jonas E

    Din ambition är det inget fel på, men verkligheten säger annat om effekten av Alliansen sjukförsäkringspolitik.
    Sjuka får lägre ersättning hos AF, trots Littorin utlovat högre.
    Sjuka blir tvungen att söka Försörjningsstöd, trots att HusmarkPersson lovat att så inte skulle behövas.
    Sjuka faller mer mellan stolarna nu än med gamla systemet, trots att motsatsen var utlovad.
    Om sjuka som AF inte kan hjälpa får komma tillbaks till FK är ännu en öppen fråga.
    Axén har ju utlovat att så är fallet, men FK verkar ställa sig frågande.
    Under April kommer de första ut från AF, då kommer betyget.

  4. Jonas E

    Alliansens jobbpolitik tycks än så länge mest gå ut på att göra livet besvärligt för sjuka och arbetslösa.
    Dessutom så är dokumentet i Expressen(som jag läkat till tidigare) om att Alliansen vill sänka ”reservatonslönen”, ett trist exempel på hur Alliansen vill skapa jobb -Genom att öka klyftorna i samhället.
    Att öka klyftorna tycks vara en medveten politik i Alliansens samhälle -I varje fall så är det dit som Allianspolitiken leder.
    Såg lite olika klipp på youtube från Almedalen 1982.
    Samma argumentering från båda håll som nu, det verkar som om politiken inte förändrats mycket under 30 år

  5. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-20 12:27)
    I den mån det finns något slutbetyg tror jag det blir betydligt bättre än du tror. Både av rehabkedjan och politiken i övrigt. Sen kommer det att finnas ett och annat att utvärdera.
    Tillbakablickande och idélös populism hjälper varken arbetande, arbetsföra, sjuka eller pensionärer.

  6. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-20 12:35)
    Allianspolitiken går ut på att hjälpa fler till jobb. Visst förstår du egentligen detta med sänkt reservationslön? När vi får behålla mer av lönen blir det mer intressant att också tänka sig att ta ett lägre betalt arbete en tid. T.ex. för en studerande ungdom. Ser du det rakt av som negativt?

    Ska ta en titt på Youtube, om tid ges. Tips?

  7. Jonas E

    Tror du att sjuka och arbetslösa ser sin sänkta ersättning som hjälp till arbete, eller som en väg till utanförskap och fattigdom.
    Sjuka har svårt att påverka den situation dom befinner sig i, och hur gör det deras situation bättre att förutom sjukdom bli bidragsberoende också.
    Sänkt reservationslön ökar klyftorna, och vad finns det för positivt med det?.
    Behållingen efter sänkt skatt är i realiteten lägre än vad du tror för låginkomsttagare efter alla höjda avgifter.

    Förslag till klipp: Palme om den svenska modellen, sök sen på Almedalen 1982
    http://www.youtube.com/watch?v=6G5nQuPjL_c

  8. Jonas E

    ”Tillbakablickande och idélös populism hjälper varken arbetande, arbetsföra, sjuka eller pensionärer”.
    Där håller jag med dig, men nu är det Alliansen som genomfört försämringarna för desa grupper på felaktiga grunder: överutnyttjande av systemet, fusk, osov har ju visat sig vara felaktigt.
    Allt i den så kallade Arbetslinjens namn, bara den är ju fel namn på: utförsäkringslinjen borde den heta, för det är ju det som blivit den största effeketen av Arbetslinjen.
    ”ett och annat att utvärdera” är ju också ett sätt att beskriva de som numera hamnat i försörjningsstöd i stället för i försäkring

  9. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-21 00:57)
    Hela Europa, inte minst grannlandet Finland, känner av det som skett i världsekonomin. I Sverige får många, ibland också du, det att låta som om allt elände, t.ex. ökningen av försörjningsstödet, vore något Alliansen ligger bakom.
    Jag vet mycket väl hur det är med möjligheten att påverka sin situation som sjuk. Jag har provat och har anhöriga som provat sjukdom. Ibland måste man nästan le när rödgröna talar som om man har ensamrätt på sjukdom och arbetslöshet. De storheterna drabbar lika.
    Tänkte återkomma om reservations- och ingångslöner.

  10. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-21 00:57)
    Hela Europa, inte minst grannlandet Finland, känner av det som skett i världsekonomin. I Sverige får många, ibland också du, det att låta som om allt elände, t.ex. ökningen av försörjningsstödet, vore något Alliansen ligger bakom.
    Jag vet mycket väl hur det är med möjligheten att påverka sin situation som sjuk. Jag har provat och har anhöriga som provat sjukdom. Ibland måste man nästan le när rödgröna talar som om man har ensamrätt på sjukdom och arbetslöshet. De storheterna drabbar lika.
    Tänkte återkomma om reservations- och ingångslöner.

  11. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-21 01:04)
    Du håller med om fler saker, eller hur? Jag vet att du enligt egen utsago är positiv till stora delar av rehabkedjan.
    Den största effekten av återupptäckten av arbetslinjen är de många som fick arbete innan kraschen. Utan maktskiftet 2006 skulle vi ha haft mycket färre arbetande idag. Arbetslinjen hjälper våra barn och unga, de som ska ta över det här. Ingen regering har möjlighet att låta den linjen ”slamma över ” igen. Ohly lär nog vilja föra oss ut på vidderna igen, men då blir det tufft för dem som kommer efter. De kommer att ha vad de gör ändå.

  12. Jonas E

    Ja jag var positiv till vissa delar av rehabkjedjan(med betoning på var)när jag först läste vad den innebar, men nu så börjar de praktiska resultaten komma fram, och då är det svårt att vara positiv till något av det.
    Situatinen för sjuka har blivit värre nu än tidigare för majoriteten, det visar bara de siffror på hur många som fått det sämre ekonomiskt i AF:s program.
    Sen så kommer då dom som bara försvann!, och alldrig dök upp på AF, det verkar som om ingen riktigt vet var dom tog vägen -inget bra tecken.
    De som blev utförsäkrde innan årskiftet faller dessutom också utamför AF:s system.

  13. Jonas E

    Ökningen av försörjningsstödet ligger Alliansens politik till stor del bakom, alla som inte längre klarar sig på sin sänkta ersättning från FK eller AF, har ju blivit tvunga att söka Försörjningsstöd.
    I den mån man får Försörjningsstöd vill säga, hittar många exempel på bloggar där folk inte får Försörjningsstöd för att deras sambo/make/maka har för bra inkomst, eller om man råkar ha en tillgång i form av hus/bil, så får man ju inget heller.
    Sjuka kan alla bli oavsett partifärg, men det är Alliansens som gjort sjukdom till en väg för fattigdom, otrygghet och utanförskap med all utförsäkring.

  14. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-22 13:05)
    Inte alls? Nu blir du nog alltför politisk. En del som ”försvann” handlar förmodligen om det fusk du hävdar inte finns. Vissa MC-gängs ledargarnityr är t.ex. väldig sjukliga och klena av sig. Det finns säkert andra också som helst inte ville ha någon uppföljning.
    Det kan finnas en del som inte fick korrekt information om vad som gällde, jag känner till sådana exempel. Kanske också några som bara inte orkat göra det man skulle ha gjort i deras situation, det är möjligt. Finns det såna hoppas man att de snabbt får den hjälp i sin situation. AF har oftast jobbat mycket bra, personligt och nära.

  15. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-22 13:17)
    Du har rejält fel om försörjningsstödet. 1997 hade vi 132 000 där. Idag kring 78 000. Jag har fått intrycket att du är en hederlig och balanserad man, därför tycker jag inte du ska vidarebefordra bilden av att försörjningsstödet är på ”all time high”.
    Du har rätt i att man inte får stödet när partnern har god inkomst eller det finns vissa värden. Det är nog svårt att komma undan den begränsningen. Hur tycker du man ska göra?
    Det är tråkigt med den utförsäkring som finns och har funnits. Samtidigt kan den skeva totalbild som förmedlas från Sveavägen slå tillbaka rätt kraftigt framöver.

  16. Jonas E

    Kommunernas utbetalningar av ekonomiskt bistånd ökade med 19 procent tredje kvartalet 2009 jämfört med motsvarande period förra året enligt socialstyrelsen.
    Kostnaden har ökat med 1 miljard från 2008 till 2009.
    Bland ensamstående föräldrar med barn ökade fattigdomen
    från 15 procent 2006 till 27 procent 2009.
    Bakom denna utveckling finns regeringens försämringar av sjuk/arbetslöshetsförsäkringen, eftersom ensamstående
    kvinnor med barn är överrepresenterade bland arbetslösa, deltidsarbetslösa och sjukskrivna.
    Alliansen gick till val på att minska sånt.
    Vem är det som har rejält fel?.

  17. Jonas E

    Fusket har enligt FK visat sig vara litet, så det är inget jag påstår, utan det har visat sig vara fakta.
    (M):s många påståenden om motsatsen är däremot av suspekt kvalite.

    AF förtjänar nog minst kritik av alla inblandade i denna röra.
    FK och har alltid hållit på med att göra ”sina” tokningar, så inga nyheter där.
    De som ska klandras för de många brister som finns i sjukförsäkringen är först och främst Alliansen, som inte klarade av att göra en genomtänkt reform och lyssna på kritiken.
    Faktum är att sjukskrivningarna minskade mer under (S) tre sista år än under Alliansens tre första år.

  18. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-23 00:49)
    Det är en tråkig utveckling du beskriver. Sist jag såg siffror över ökande antal barn i fattigdom hade det oljerika och socialdemokratisk styrda Norge en sämre utveckling än Sverige. Finland har drabbats ännu hårdare. Det S-styrda England ska vi inte tala om. Jag vet att det är valår, men den största ekonomiska krisen sedan 30-talet har faktiskt ägt rum. Vilket jag verkligen beklagar.

  19. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-23 01:11)
    Fusket är knappast jättestort, men DN hade igår ett par artiklar om MC-gängens ”specialläkare” som tycks ha sjukskrivit de kriminella på löpande band. Ska länka till artiklarna när jag får tid och sitter vid datorn.
    AF verkar ha gjort ett hästjobb, personligt och samvetsgrannt. Det har jag hört av både utförsäkrade vänner och ledamöter i sjukförsäkringsutskottet.
    Återkommer.

  20. Jonas E

    Den ekonomiska krisen duger inte som utsäkt när sjuka och arbetslösa blir tvingade till att söka försörjningsstöd.
    Detta är en medveten politik av Alliansen, när man försämrar sjuk/arbetslöshetsförsäkringen, och har lite att göra med ”den största ekonomiska krisen sedan 30-talet”.
    Inte heller kan de ökade klyftorna förklaras med samma ursäkt, utan det är Alliansens politik som ligger bakom.
    En TCO rappor visar på att det blev kraftigt ökade klyftor, när Alliansen började med sina stora skattesänkningar, och de samtidigt ökade fasta kostnaderna drabbade framför allt låginkomstagare.

  21. Jonas E

    Jag skriver det igen, om det är ”fuskare” man jagar, så hjälper inga hårdare regler, utan det drabbar bara dom som är sjuka, som vi sett.
    Det som behövs är kontroll och uppföljning.

    Och man kan ju undra varför man inte jagar skattesmitare på samma sätt som man jagar sjuka med utförsäkring?. Sköntaxera alla som har gott om pengar tills dom kan bevisa att dom förtjänat dom.

    Det beräknas finnas minst 10 ggr mer pengar att hämta hos skattesmitare än hos ”fuskande”sjuka, men skattesmitare får RUT före straff, och sjuka får Försörjningssöd före försäkríng.

    Rättvisa a la Alliansen.

  22. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-23 11:41)
    Sjuka ska inte vara sjukskrivna. Får man slut på dagarna (tidsgräns finns i många andra länder och som även LO ville införa tidigare) finns möjlighet till ny sjukskrivning om man inte kan arbeta.
    Som arbetslös kan man till slut hamna där man behöver försörjningsstöd. Menar du att det inte kan bli en följd av finanskrisen som tog så stor del av vår export? Och att finanskrisen inte har någon betydelse för att var fjärde metallare är arbetslös?
    Ökade fasta kostnader finns, men jobbskatteavdraget har också gynnat låg- och mellaninkomsttagare procentuellt mest.

  23. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-23 12:01)
    Meningen är att man inte ska hamna mellan stolarna och inte bli varandes hemma utan rehabilitiering och hjälp tillbaka. Uppföljningen är bra på många vis, men en och annan fuskare kliver nog också av tidigare.
    Du har inte varit så här ”svartvit” förr. Aldrig kommit med saker som att ”sköntaxera alla som har gott om pengar tills dom kan bevisa att dom förtjänat dom”. Inte påstått att Alliansen vill ha fler beroende av försörjningsstöd heller, som i förra kommentaren. Sånt brukar andra skriva.
    Har någon kapat ditt alias?
    Nu ska jag hem och äta middag så jag inte blir alltför vass i tonen. 🙂

  24. Jonas E

    Om detta med att låginkomsttagare skulle fått procentuellt sett mer skulle stämma så skulle klyftorna ha minskat under Alliansens mandatperiod, men nu dom har ökat enligt TCO, så där faller Alliansens argument + att de höjda fasta avgifterna drabbar en med lägre inkomst hårdadre än en med hög inkomst.

    Den där med möjligheten till ny sjukskrivning om man inte kan arbeta finns mest i Alliansens propaganda, FK är inte lika övertygad när dom tolkar Alliansens nya regler, det bevisas om och om igen.

    Finanskrisen påverkar mängden drabbade arbetslösa, politikerna påverkar hur hårt dom drabbas.

  25. Jonas E

    Jämförelsen med sköntaxering var avsiktigt hård, men det frångår inte det faktum att sjuka behandlas just på det sättet: Alla utfärsäkras, och dom som kan bevisa sin sjukdom får kanske komma tillbaks, om dom nu uppfyller Alliansens nya regler:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6501863.ab

    Att Alliansen vill ha fler i försörjningsstöd har jag inte påstått, men det är detta som blivit konsekvensen av Alliansens politik av försämringar och utförsäkringar.

    Ursäker finns det gott om från Alliansens sida, men att ta ansvar för konsekveserna av sin egen politik är tydligen svårt.

  26. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-24 00:31)
    Låg- och mellaninkomsttagare har fått procentuellt mest av sina jobbavdrag. Motsäger TCO-utredningar det? Det tror jag inte.
    Det kan tyvärr hända att försörjningsstöden kommer att öka, men det senaste jag hörde är det klart under 10 % av försörjningsstöden som beror på utförsäkring.
    I viss vulgärpropaganda låter det som om försörjningsstöden aldrig varit större och som om nästan allt handlade om utförsäkring. Det är helt enkelt inte sant. En annan sak är att varje fall är en tragik.

  27. Jan Nilsson

    Svar till Jonas E (2010-03-24 10:47)
    Det är inte en rättvis jämförelse. Menar du att ”alla” sjuka utförsäkras? Då räknar du duktigt fel. Rehabiliteringskedjan är för det andra en förbättring, inte som det sköntaxeringsstraff du tycks vilja ha för alla som har ”mycket pengar”. Var du nu drar den gränsen. Menar du förresten, som man kan tolka det du skriver i en av de tidigare kommentarerna, att alla som nyttjar RUT-avdraget är skattesmitare?
    Nej, det finns inte bara ursäkter från Alliansens sida. Reformeringen av det gamla ”förtidspensioneringssystemet” har hjälpt många. Alliansen tänker också ta ansvar för den förda politiken.

  28. Jonas E

    Först utförsäkras de sjuka, sen kan dom ansöka om att få vara kvar i sjukförsäkringen, så ja alla utförsäkras först.
    Om de sjuka inte anmäler sig på AF på grund av att dom ansöker om att få vara kvar hos FK, och sen får sin ansökan avslagen på FK, vad händer då -jo Försörjingsstöd.

    Ett par artiklar om Försörjningsstöd:

    http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/nyheter/artikel.asp?Artikel=2768230

    http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=2617194

    http://www.stpress.se/zino.aspx?articleID=16032

    http://svt.se/2.35188/1.1721688/

    Dina 10% låter tveksamt, vilka belägg finns?

  29. Jonas E

    Sköntaxering är inget jag vill ha, det var en jämförelse som är helt relevant när man ”drar alla över en kam”, som man gjort med utförsäkringen.
    Om Alliansen då har rätt om att ”så många” svarta jobb blivit vita av RUT, så är skattesmitarkomentaren inte utan grund.
    Men om det är få svarta jobb som blivit vita så är den komentaren svårare att motivera, men å andra sidan så blir RUT:s ”förträfflighet” tveksam, så vilket stämmer?
    TCO:s rapport visa på ökade klyftor och de med låg inkomst drabbas mer av avgifter än dom med hög, så procenttalet efter avgifter är dragna vore intressant att se.

Lämna ett svar till Jonas E Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.