Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Val och vägar i Västerbotten

Kikade in på val.se tidigare ikväll och blev påmind om att Moderaterna hade 13,67 % i Västerbotten förra valet.

Jag tycker att det i borde bli minst en 20-procentig ökning. Någonstans mellan 16 och 17 % är inte bra, men en början.

En av S-riksdagsledamöterna skrev nyss här om att Västerbotten har bestämt sig. Till en del kanske, men jag tror att många inte har gjort det. Det är många som är räknekunniga och som nu våndas hårt eftersom de inser vad det skulle betyda för Västerbotten och Norrland om vi får en rödgrön regering.  Jag tänker t.ex. på  20 kronor per mil i straffskatt för svenska lastbilsekipage.

För vissa miljöteoretiker handlar lastbilstrafik om långtradare längs E4. Mycket av den trafiken är svår att ersätta med tåg och vi har också mycket i länet som inte alls går att ersätta. Här måste hybrid- och andra milöalternativ på transportsidan till istället. Straffskatten på transporter skulle inte bara drabba åkerier. Den skulle minska värdet på skogen, stänga industrier och göra många arbetslösa i Västerbotten.

Vad nedstängningen av kärnkraften och följande elprishöjningar skulle göra med Norrlands energiberoende exportindustri ska vi inte tala om.

Det gäller att få Västerbotten att tänka och rösta. Tänker man på Norrland borde det bli en 20-procentig ökning för varje alliansparti. Till att börja med.

Etiketter: , , , , , , ,

6 kommentarer

  1. Pär Andersson

    Som Superpopulistiskt konstaterande står dessa floskler sig mycket väl bland alla blogginlägg från högerkanten. Om ni själva har bättre lösningar på de gigantiska miljöproblemen kan ni väl ägna er åt att beskriva dem. Istället gör ni bara som vi vanliga dödliga, dvs gnäller i största allmänhet när ansvarsfulla politiker kommer med förslag till förändringar av våra invanda liv…

  2. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2010-06-14 06:00)
    Floskler och populism säger du. Hur tror du att de rödgröna förslaget om straffskatt på transporter kommer att slå mot Åsele, Sorsele, Brattsbacka och Umeå? Hur tänker du att svenska åkerier och alla fraktade varor, producenter och konsumenter kommer att påverkas av en kostnadsökning som motsvarar en extra chaufför? För den som svarar ”inte alls” väntar överraskningar om vi drabbas av regeringsskifte.

  3. Sixten Jonsson

    Av alla tillväxthämmande förslag som de rödgröna presenterat är väl detta med kilometerskatten det värsta, med kostnadsökningar uppemot en halv miljon kr per fordon och år.Diesel motorn behöver ej ersättas då det är möjligt att använda förnyelsebara bränslen från tex svartlut från massaindustrin som räcker till att driva alla dieseldrivna fordon.Ni kan läsa vidare här.http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article33163.ece

  4. Jan Nilsson

    Svar till Sixten Jonsson (2010-06-14 12:37)
    Intressant artikel.
    Tror du har rätt vad gäller kilometerskattens dignitet, särskilt vad gäller Västerbotten och Norrland. Till Helsingborg och Stockholm kan utländska åkerier köra, men vad ska vi göra? För oss vore det bara att betala. Tyvärr fungerar det inte som i Ohlys värld, att ”någon annan” gör det.

  5. Pär Andersson

    Nej, kör på i ullstrumporna med gammal unken teknik. Ni är tydligen rörande ense om att ”någon annan” får fixa till miljön så gott de kan när vi är borta. Det väntar således tuffa utmaningar för våra barn och barnbarn om ni lyckas skrämma bort väljarna från den långsiktigt ansvarsfulla oppositionen. Våra barnbarn blir de som slutligen tvingas ”betala”.

  6. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2010-06-14 18:27)
    Ett hållbart samhälle består av flera delar. Miljömässig hållbarhet förutsätter ekonomisk hållbarhet. Även social hållbarhet kräver att samhället fungerar ekonomiskt. Nu händer det mycket på personbilsområdet, det går lite trögare på transportsidan, bland annat på grund p.g.a. tyngderna. Att straffskatta (speciellt) Norrland ner i skoskaften tycker jag inte verkar överdrivet ansvarsfullt. Genomförs den politiken blir det nog inte mycket hållbarhet kvar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.