Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Fint, Lennart!

Fint, Lennart!

Kommunalrådet i Umeå angriper mig rätt ordentligt på sin blogg för närvarande, det här är ett litet svar.

Tycker det är utmärkt att du tar upp det här med vett och etikett i bloggeriet. Känns angeläget på något vis.

Står just nu i Näsmark och pratar med Jan Isaksson, styrelseledamot i Sveriges Åkeriföretag Norr som representerar halva Sverige. Jag har just visat honom vad jag skrivit och han bekräftar bilden, så som det ser ut nu. Så långt vi vet.

Det finns stora tvivel på att EU alls kommer att godkänna någon sorts differentiering av kilometerskatten. Så lögn känns jag inte vid. Skulle jag däremot någon gång ha fel uppgifter eller vara helt ute på vidderna är jag tacksam för upplysning. Jag har också skrivit att det finns positiva saker med ert förslag, det skulle bli mer likt för utländska och svenska åkare.

Men tack för reklamen! Nu blir det nog några hundra kryss till.

Etiketter: , , , , , ,

16 kommentarer

  1. Hum?

    Fredrik Reinfeldt menar att:
    det skett ”en kraftig sysselsättningsÖKNING under alliansregeringens tid”

    Sysselsättningsnivån har minskat från 66,4% till 64,9%.

  2. Bloggare

    Lennart är bara panikslagen över att han endast ligger på plats 15 och kastar därför skit

    Dags för Umeåborna välja bort ….

  3. Ann-Louise

    Enligt Statistiska centralbyrån ligger sysselsättningsgraden på 66,4 % under juni månad år 2010, vilket är en ökning jämfört med motsvarande period förra året. Kom inte med lögner här!

  4. Arbetare

    Du läste förstås inte min länk till Helen P:
    ”Vi har sagt att vi ska lägga ett förslag till 2013.
    vi ska göra en utredning som noga ska tillse att det blir ett förslag som inte slår undan fötterna för tex skogsnäringen. Att alliansens företrädare anser sig veta vad förslaget ska innehålla innan utredningen är gjord blir ju bara fånigt.”
    Tvärsemot alliansen så är S kända sedan länge för att göra utredning och analys INNAN man lägger fram förslagen. Då slipper man som Husmark ändra varje vecka.
    Före utredn. o analys kan du inte tala om hot mot näringen. Eller hur??

  5. Rune

    har du raderat bloggen om energipolitiken…kände du att du var ute på ”löst vatten” och pratade om saker som du inte kunnat läsa sig fram till…
    en del saker kräver sunt bondförnuft och inte en massa strunt från såna som inte kommit ur ”bubblan” än….(lärare)

  6. rap

    Dåligt känner du den norrländska mentaliteten Jan! (Den som bl.a. kännetecknas av att man lixom inte får visa sig alltför angelägen om kryssen)

  7. Jan Nilsson

    Svar till Anonym (2010-08-14 19:15)
    Nu var det inte det här inlägget handlade om, men:

    Oberoende Konjunkturinstitutet säger att det är 75 000 fler i arbete nu än 2006 och 100 000 färre i utanförskap. Har de fel och du rätt?

  8. Jan Nilsson

    Svar till Hum? (2010-08-14 19:30)
    Dribbla inte med siffrorna utan att räkna med pensionärsavgångarna, den ganska kraftiga födelseökningen invandringen. Både en pensionärsökning och stora födelseöverskott sänker sysselsättningsprocenten. Det är helt enkelt en mindre andel av folket som arbetar.
    Oberoende Konjunkturinstitutet säger att vi nu har 75 000 fler i arbete och 100 000 färre i utanförskap jämfört med 2006.

  9. Jan Nilsson

    Svar till Bloggare (2010-08-14 19:40)
    Han kan också vara stressad av att S inte är störst längre, att man ligger lite under Alliansen i mätningarna och att S måste gå med på så mycket man inte tror på i samarbetet med V och MP.
    Det är tråkigt med sådana här angrepp, Lennart kan annars vara väldigt trevlig. Ibland riktigt klarsynt.

  10. Jan Nilsson

    Svar till Ann-Louise (2010-08-14 19:44)
    Intressant. Sen ändras ju den siffran om befolkningen ökar, om det som på slutet blir fler barn eller invandringen ökar svenskarnas antal.
    Konjunkturinstitutet anger att det blivit 75 000 fler arbetande sedan 2006.

  11. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2010-08-14 20:17)
    Jag har läst, två gånger.
    Bedömare inom transportsektorn jag kollat med tror inte att EU går med på någon differentiering. S har sagt att det ska kosta ytterligare 14 kronor mer per mil att köra lastbil, förutom alla fina undantag som man ska ordna, sen. 14 kronor gånger milen långtradaren och timmerbilen rullar, det är väl vad vi har att hålla oss till tills vidare? Skatt på avstånd, sa en god vän till mig.

  12. Jan Nilsson

    Svar till Rune (2010-08-14 20:33)
    Inte raderat något.

    Är den där inställningen till lärare allmän inom det parti du tillhör?
    Jag har en hyfsad kännedom om både skolan och andra delar av verkligheten. Du kunde bli förvånad.
    Sen är jag inte lärare, men har varit rektor i 12 år.

  13. Arbetare

    Men…men..utredningen är inte gjord än.
    ”hotar stora delar av skogsindustrins konkurrenskraft med ett ogenomtänkt förslag”
    Du vet ju inte hur förslaget ser ut än! Ändå vet du det du skrivit ovan???
    ”Bedömare inom transportsektorn ” skriver du, ”så långt vi vet”. Just det, förslag är planerat till 2013, du uttalar dig som om du redan läst det och utrett allt???
    Du drar slutsatser 2-3år innan förslaget ens är utrett.
    Förstår du nu att det verkar lite osant??? Lite populistiskt???

  14. Jan Nilsson

    Svar till rap (2010-08-14 21:49)
    Den känner jag ganska väl.
    Jag tror jag kan ha en uppgift i Riksdagen och då ställer jag upp. En enda gång, nu eller aldrig. Då får man satsa efter de spelregler som gäller.
    Tror inte att du menar den norrländska mentaliteten, utan mer Jante. Kan också sammanfattas ”Du ska inget göra och inte sticka ut, för då får du motståndare”.
    Nog ska jag förlora många kryss på Jantelagen, men största utmaningen ligger i att få folk att faktiskt kryssa. ”Ingen sedel utan kryss.” 😉

  15. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2010-08-14 23:39)
    Skogsindustrierna och transportnäringen har noterat de rödgrönas utspel. 14 kronor milen, 280 000 för en bil som går 20 000 per år är grundbudet. Jag har länkat till vad man sagt och tillfogat några meningar. Har alls inte ljugit. Har gjort en egen bedömning utifrån de rödgrönas utspel och insattas bedömning. Vissa i transportnäringen tror inte att EU godkänner några ”differentieringar”. I det läget är kilometerskatten ett hot mot både det ena och det andra här i Norrland.
    Röstar man på Ohly, Sahlin, Eriksson och Wetterstrand så kommer ett kilometerskatteexperiment att utföras. Väl?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.