Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Negativ kampanj

Lägg märke till LO:s valaffischer och annionser som lär börja synas i morgon. Ja, det är nog en överflödig uppmaning. Du lär se dem.

Skulle mitt parti ha presenterat något sådant hade jag hört av mig, med viss hetta. Så där ska det bara inte se ut. Kränkande "uppochnerbilder" på Alliansens partiledare och billiga sänkningar.

Det är nog ganska sannolikt att LO kommer att fortsätta tappa medlemmar på grund av den här kampanjen. Jag är med i en fackförening, men skulle aldrig, aldrig vara med i en som gör så här. Och dessutom med mina pengar. Det är bara en liten del i bidraget till (S), men skamkampanjen lär ska kosta LO:arna 9 miljoner medlemskronor.

Jag tror det finns många resonabla människor i LO-leden. Efter valet kanske det vore tid för dem att agera.

 

Etiketter: , , , , ,

25 kommentarer

  1. Jan Nilsson

    Svar till Andreas Jansson (2010-08-15 20:18)
    Jag tror att du är så pass ärlig att du erkänner att det inte finns något jämförbart i negativ-kampanj-väg hos Moderaterna. Eller?

  2. Pär Andersson

    Det är med väldigt blåfärgade ögon du läst texterna på valaffischerna, Jan. Sänkningar? Ja, men inte billiga. De infriade allianslöftena har varit förödande kostsamma för de ungdomar och sjuka som drabbats av högerpiskan under de senaste fyra åren. Jag är stolt över att min medlemsavgift har bidragit till produktionen av snygga och effektiva valaffischer.

  3. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2010-08-15 20:54)
    Pär, inte jätteförvånad över ditt ställningstagande kanske. Tror inte att det bara är de med blå ögon som reagerar. Det gör även en del socialdemokrater. För några borgerliga LO-medlemmar lär den här kampanjen bli droppen som får bägaren att rinna över.

  4. Andreas Jansson

    Nä, jag gillar LO’s affischer.

    Apropå dåliga valaffischer så är väl moderaternas rätt usla? ”sedelpress eller ekonomiskt ansvar?” ”flum eller kunskap” osv. Pinsam kampanj.

  5. Arbetare

    Apropå valaffischer varför använder M Sdemokraternas gamla
    affischer och budskap. Har man så en grund ideologi att man återanvänder andras, eller är det bara en schimär för att lura väljare?

  6. Pär Andersson

    Ojdå Stina, tycker verkligen 89% av 2700 upprörda alliansanhängare i en högertidning att kampanjen är kränkande? Då är det kanske vetenskapligt bevisat att LO och sossarna är helt fel ute! I mina ögon visar samma siffror däremot att det börjar likna en valrörelse värd namnet. 😉

  7. Stina Jansson

    Nej då Pär, det är inte på något sätt vetenskapligt bevisat. Och kanske är det mest alliansare som reagerar, men det som verkligen borde oroa LO och S är alla de S-anhängare som reagerat. De kanske inte ingår i de ”89% av 2700″men de finns där, och de är besvikna.

    I ”en valrörelse värd namnet” borde inte den typen av retorik som LO använder ha en plats överhuvudtaget.

  8. Jan Nilsson

    Svar till Andreas Jansson (2010-08-15 21:12)
    De två är inte jämförbara med de affischer på uppochnervända människor.
    En tydlig majoritet av svenska folket bevisligen är ganska överens om vilka som är bättre på att ta ansvar för ekonomin. Många som är rädda för Sahlins sedeltryckeri (än mer för Ohlys!) kommer ändå att rösta på de rödgröna, av tradition.

  9. Jonas

    Hur skall man tolka Moderaternas kampanj ”sedelpress eller ekonomiskt ansvar?” ”flum eller kunskap” osv. om inte som negativt kampanjande. De menar väl antagligen att den Röd/gröna alliansen står för ”sedelpress och flum”. En hel del av de inlägg som skrivs av både herr Nilsson (nä, inte apan i Pippiböckerna) och andra ”politiska bloggare” främst på borgarsidan här på VK består av negativt kamanjande.
    Ärligt talat, så farligt är det inte. Så torka tårarna, kavla upp ämarna och ta nya tag, vi sitter alla i samma sandlåda 😉

  10. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2010-08-15 21:16)
    Det finns vissa som kommit i kläm genom förändringarna. Jag beklagar det djupt. Jag är övertygad om att det är många, många fler som fått och får det betydligt bättre än om Sahlin & co skulle ha försökt hantera finanskrisen. Inte minst pensionärerna. Östros ville att regeringen skulle ösa ut pengar innan, medan Alliansen sparade. Sen ville man köpa biltillverkare och spendera folkets pengar på än det ena än det andra. Vi kunde ha hört till dem som haft dramatiskt höjd statsskuld med en röd regering vid rodret under stormen. DÅ hade många fått betala ett högt pris nu och framöver.

  11. Pär Andersson

    Det sägs att i krig och politik är allt tillåtet. Och mellan den provocerande retorik som används i de uppstudsiga men ärliga LO-affischerna och ”allt” ryms en hel del…

  12. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2010-08-15 21:41)
    Tänker du på mannen i cabrioleten?
    Kan förstås diskutera om man ska göra sånt, men det här är inte bara plagiat. Det är både djupare och mer humoristiskt än så.
    Kolla bilarna – engelsk lyx mot en enklare cab. Mannen – socitetssnubbe mot arbetare med verktygslådan i baksätet. Symboliserar att Moderaterna är för vanliga människor.
    Skulle vi ha haft något kränkande a la LO hade jag skrivit något om detta, var så säker. Kanske inte offentligt, men ändå.
    LO får nog också ett och annat från de egna i mailboxen framöver.

  13. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2010-08-15 23:41)
    Var det inte krig och kärlek där allt sades vara tillåtet? Det är nog inte sant där heller. Du tänker kanske på Taubes visa, där är det ”krig och politik”.

    Allvarligt talat, vill du vara politiskt aktiv i en miljö där ”allt” är tillåtet? Är det ok att låta ändamålen helga medlen? Blir det inte en än smutsigare politik av sånt och allt färre samvetsbedövade som orkar med den?

    Menar du förresten med det du säger att du välkomnar ännu kraftigare övertramp?

  14. Jan Nilsson

    Svar till Jonas (2010-08-15 23:32)
    Visst finns det inslag av negativt kampanjande på alla sidor i en valrörelse. Även hos mig. Vill dock säga att LO:s kommande kampanj nog är outstanding hittills. Googlar man på ”LO:s negativa kampanj valaffischer 2010” får man nu 9500 träffar, innan kampanjen blommat ut.
    Tror som sagt kampanjen kommer att ha en kännbar rekyl.

  15. Pär Andersson

    Ordkrig kan ofta bli smutsiga. Men om resultatet av den förda politiken blir ”smutsig” vet man tyvärr inte förrän efter valet. Dock tror jag att den nödtorftigt utbildade, utförsäkrade och arbetslöse ”Brynolf” på på något av stadens bostadsområden behöver människor som ger järnet och ”krigar” för hans återupprättelse.

  16. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2010-08-16 05:14)
    Där sa du många sanna ord, även om du och jag kan se på dem ur olika perspektiv.

    Om ”Brynolf” har du också rätt (även om de flesta som heter det numera har ålderspension), han finns, ingår i helheten och ska också ha en dräglig tillvaro. Han finns med bland dem som landets förtroendevalda ska ha framför ögonen.
    Men man krigar inte så framgångsrikt för honom genom att vända statsministern upp och ner.

Lämna ett svar till Jan Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.