Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Stressig tillvaro

Språkade just med en lastbilschaufför som numer upplever arbetet alltför stressigt att ha.
En bekant till honom kör med fyra tidtagarur framför sig i bilen för att hålla tiderna. En för vardera körtid, rast, dygnsvila och annat arbete.
Det får helt enkelt inte diffa på 2-3 minuter. De digitala färdskrivarna är obevekliga. Går klockorna i bilen och på armen lite olika och du tar 44 istället för 45 minuter rast blir det kännbara böter. Likaså om du är på väg hem och köer eller dåligt väglag gör att du överträder max körtid med 5 minuter. Då kan det kosta dig ett par tusen om du inte ställer bilen eller ringer efter annan chaufför.
De som kör tunga ekipage på dispens får inte utan vidare avlägsna sig från vägsträckningen och kan ha stora svårigheter att hitta ställen att ta sin vila i exakt rätt tid.
Chauffören säger att arbetet är mycket stressigare idag, efter den digitala exakthetens intåg. Ett par minuter hit eller dit kan kosta ett par privata tusenlappar. Förr kunde man vid kontroll med ögat se att chaufförens tider stämde och inte väga sekunder och minuter. Nukan några minutfel på ett år ställa till mycket.
Det finns en annan sida, med de analoga skrivarna var det mycket fusk. Tanken bskom utvecklingen är högre trafiksäkerhet genom mer utvilade förare. För ganska många upplevs sekundräkningen istället nu som det mest stressiga i arbetslivet.
Det finns inte plats för den minsta av verklighetens alla extra variabler.

Etiketter: , , ,

6 kommentarer

  1. Maria Lundmark Hällsten

    Vi pratade just om detta problem, igår. Min man kör nämligen lastbil och har gjort det i över 25 år nu. Egentligen skulle ju färdskrivaren vara till för just chaufförernas skull, eftersom dom väldigt ofta får ta sin rast då tid finns, och det har betytt att det ibland inte hinns med att äta. Problemet nu, med tidsstyrda raster är att dom inte alltid sammanfaller med andras raster och öppettider, så något borde göras åt reglerna som dom ser ut idag. Svårt att lösa, men kanske inte hopplöst.

  2. Jan Nilsson

    Svar till Maria Lundmark Hällsten (2010-09-29 16:00)
    Förstår att många stressas av minutexcersisen och har behov av att prata med de nära om saken.
    Att alla nya fordon sedan maj 2006 ska ha de digitala färdskrivarna är ett EU-beslut. Rätt ofta känner Svenska myndigheter en förpliktelse att vara ”bäst i klassen” när det gäller nitiskhet och rejäla straff vid överträdelse. Det skulle vara intressant att veta om det är så även här.
    Jag har inte fördjupat mig i det här, men ska höra efter om det är lika överallt.
    Kunde man få en viss flexibilitet vore nog mycket vunnet.

  3. Urban Hägglund

    Ett tips Jan. Köp tidningen TRAILER Nr 9 2010 och läs artikeln Ny typ av körtidskontroll. Med avgifter på upp till 200 000 för avvikelser så börjar man ju undra…
    Efter 25 år i transportbranschen med mer och mer stress känner man att man snart inte orkar mer. En hetsjakt på en hel yrkeskår är just vad det är. Tack och lov kör jag numera bara lokalt,men tro inte att det blir mindre stressigt bara för det. Du har alldeles rätt när du skriver att svenska myndigheter älskar att vara ”bäst i klassen” när det gäller lagtolkningar. Problemet kan bli att åkeribranschen drabbas av chaufförsbrist.

  4. Jan Nilsson

    Svar till Urban Hägglund (2010-09-30 19:04)
    Hej Urban!
    Tack för tipset. 10:an köpte jag, där hade jag en liten yext med själv. Ska kolla 9:an.
    Ingen tvekan om att rimligheten är lämnad bakom. Med alla regler om vila borde chaufförerna må bättre, men enligt många drar det istället åt fel håll.
    Har idag fått tips och idéer från en tidigare chaufför, saker som jag tänker gå vidare med. Hur vi än gör är och förblir vi ett extremt transportberoende land. Om vi inte ska tvångsavfolka stora delar av landet.

Lämna ett svar till Jan Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.