Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Att vara i vägen

Sätter in några bilder från gårdagens Prao som Vägtransportledare.

Det flyttas för närvarande fundamant till vindkraftverken nere vid Ava söder om Nordmaling. Kolosserna kommer med båt från Tyskland och tas med lastbil över Umeå (!) ner till Ava.

De här bitarna sticker u nästan metern på var sin sida om en normal lastbil och det behövs därför en del hjälp av varnings- och Vägtransportledarbilar. Två av varje. De varnar trafik bakifrån och framifrån och stoppar den när det är nödvändigt. Vägtransportledarna har polismans befogenhet dirigera trafiken. De varnar också chaufförerna löpande för hinder.

En VTL plockar bort lite saker medan en annan passerar. Det var fyra lastbilar med fundament. Två av chaufförerna talar finska, en svenska och en tyska. Som VTL behöver du kunna kommunicera på flera språk. Irja i VTL-bilen på bilden talade med chaufförerna på deras modersmål.

De här betongklumparna är inte så väldigt tunga, men 33 ton är ändå litegrann. När vingarna kommer är de 50 meter långa. Då blir det andra problem som ska lösas. Även den här gången var det litegrann. Kablar över vägen måste lyftas, man var tvungen att köra "bakvägen" in i ett par rondeller, köra mot trafiken på E4:an m.m. De här transporterna kräver noggrann planering i förväg och mycken uppfinningsrikedom längs vägen.

De flesta bilister är mentalt närvarande och sköter sig snyggt när en sån här "guling" ställer sig och blockerar vägen och man får VTL:arnas instruktioner. Några tomtar skulle man vilja plocka ur trafik på direkten och de som gormar, hoppar och skriker om att de har tider att passa när de blir stoppade kanske skulle behöva annan hjälp. Sådant hände inte idag, men det förekommer då och då.

De gula VTL-bilarna är transportbilar så att man ska ha plats för en säng och en perkulator. Med några timmars varsel kan man få en körning som är 100-120 mil enkel väg, även om så kort varsel är ovanligt. Då är det bara att haka på och foga sig efter de specialbilarnas kör- och arbetstidsregler. På den plats där den tunge, höge eller långe tar dygnsvila gör VTL:en det .

Etiketter: , ,

7 kommentarer

  1. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2010-09-30 15:43)
    ”Bra fråga”, hade jag kunnat säga om jag varit kvar på Mariaskolan.
    Inte den ringaste susning. Ska fråga och återkomma med ett svar.
    Blev också nyfiken. Grejjorna tar i nuläget upp ganska stora ytor där de ligger, men det borde väl finna ytor också i Rundvik. De kranar som behövs borde vara lika lätta att hyra in dit. Det var hyreskranar så vitt jag förstår.

  2. Jan Nilsson

    Hamnen i Rundvik är för liten, säger expertisen. Finns inte tillräckligt med plats. Lyften av de längsta komponenterna görs med två kranar och de skulle enligt uppgift inte rymmas. Då och då behöver man korttidshyra vissa kranar. Att transportera dessa till Rundvik för varje gång skulle bli för dyrt, liksom att ha dem stående där.
    Man kan nog räkna med att man räknar på så här stora saker. Hade man kunnat slippa så mycket vägtransport med extraresurser hade man säkerligen gjort det.

  3. Pär Andersson

    Tack för svaret. Jag förstod nog att man räknat på alternativet, men ville bara få det ”på papper”. Nyfikenheten och den med åldern stigande oron för saker som iofs inte angår mig är tillfälligt stillad. 😉

  4. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2010-10-01 06:05)
    Det finns de som nästan aldrig är nyfikna och som knappt bryr sig om det som verkligen angår dem.
    Nyfikenhet och ”bredbryan” tror jag är något bra.

Lämna ett svar till Pär Andersson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.