Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Byta kristen helg mot muslimsk?

Det föreslog Carin Jämtin under sitt 1:a majtal.

Muslimer i Sverige firar naturligtvis Ramadan, Eid och andra traditioner som man vill. Sannolikt kan de flesta också ta ledigt de helgdagar man önskar.

Jag tycker att det är en dålig och nervöst politisk korrekt idé att ta bort en av de kristna helgdagarna för att lägga till en muslimsk. Vi ska inte skämmas för vår samhällsgrund, vår historia och kultur. Ska vi få bred acceptans för det mångkulturella samhälle vi de facto har och få leva lugnt med våra nysvenskar får vi inte idka kulturell och religiös självutplåning.

Humanisternas Christer Sturmark vill bryta ner vårt traditionella kristna "årshjul" genom att ge alla en pott helgdagar att göra som man vill med och ta bort helgdagarna. Hur finurligt det än ser ut i vissa ögon tror jag att det skulle riva ner mycket av det gemensamma i vårt samhälle och göra året gråare.

Är det verkligen Socialdemokraternas vilja att ta bort påsk, pingst, midsommardagen, annadag jul eller någon annan kristen helgdag för att ersätta den med en muslimsk helg? (Jag tror inte att man hade tänkt ta bort 1:a maj) Nyheten drunknat i informationsvågen efter Usama bin Ladens död, men jag hoppas att förslaget går samma väg som Jämtins förslag om Butler i tunnelbanan. Man tycker nästan lite synd om Jämtin.

Det må vara hur som helst. SD och kusinerna bortanför lär fira Jämtins utspel. Större gåva har de kanske inte fått på länge. De kommer att minnas och påminna, även efter Usamabruset.

Etiketter: , , , , , , , , ,

42 kommentarer

  1. William Hahne

    ”Vi ska inte skämmas för vår samhällsgrund, vår historia och kultur.”

    Akta dig, folk kan tro att du är sverigedemokrat.

  2. mickan

    Tala om att gå i otakt med sina väljare när man gör ett sånt uttalande som det Jämtin gjort om att införa en muslimska helgdag! Hon retar upp många av kärnväljarna…

  3. olle

    aldrig? aldrig är en väldigt lång tid. om de övertygar mig så kan jag mycket väl tänka mig att rösta SD .. såsom V eller M. att hålla fast vid något bara för det var, en gång i tiden, en bra politik låter som en synnerligen dålig demokratisk handling i mina öron

  4. robban

    Så nu har SD fått sin nya parti rekryterare? Snacka om att skita i det ”blå” skåpet.

  5. Jan Nilsson

    Svar till mickan (2011-05-02 17:11)
    Jag tror att hon vill vinna några muslimska röster och visa att hon räknar med alla människor. Men jag tror att hon tänker väldigt fel. Hon oroar kanske fler än hon retar upp, men jag tror inte att hon riktigt vet vad hon gett sig in på.

  6. olle

    aldrig? aldrig är en väldigt lång tid. om de övertygar mig så kan jag mycket väl tänka mig att rösta SD .. såsom V eller M. att hålla fast vid något bara för det var ”en gång i tiden” en bra politik låter som en synnerligen dålig demokratisk handling i mina öron

  7. Jan Nilsson

    Svar till olle (2011-05-02 17:21)
    Förstår att den här frågan triggar igång er, men jag tror inte att jag får leva så länge att Sverigedemokraterna hinner förändra sig så mycket att de någonsin skulle kunna få min röst. Det skiljer så alltför mycket på så många områden. Inte minst i människosynen.

  8. :o

    Bättre i ett ”mångkulturelt” samhälle att skippa allt vad religiösa helgdagar heter, jag tycker i så fall att Christer Sturmarks förslag är till det bättre. Vi är ju trots allt världens mest sekulära samhälle som borde ligga i framkanten vad det gäller att avskaffa allt religiöst trams.

  9. Jan Nilsson

    Svar till 😮 (2011-05-02 17:31)
    Sant, vi räknas till världens absolut mest sekulariserade samhällen. Får Sturmark igenom sin vilja skulle vi kanske storspöa Nordkorea i den här grenen. Men jag tror inte det är en bra idé. Jag tror vi behöver våra helger på flera sätt.

  10. Jan Nilsson

    Svar till robban (2011-05-02 17:22)
    Jag tror som sagt inte att Carin Jämtin hade förankrat saken tillräckligt bra innan hon gick upp i talarstolen. Förmodligen är risken stor att det blir några sverigedemokrater till på grund av det här. Tyvärr, tyvärr.

  11. Lars

    Jag håller med 😮 . Det är knappast en risk att det blir ett grått samhälle med fler högtider att välja emellan. De flesta svenskar och många invandrare kommer ändå att vilja fira julen, påsken och midsommar och andra ”kristna” högtider. Andra kanske vill fira muslimska högtider. Ytterligare andra kanske vill fira Thanksgiving, det kinesiska nyåret eller nån samisk högtid. Själv kan jag tänka mig att ta ledigt på min födelsedag. Kapitialistiska krafter kommer dessutom att se till att vi fortsätter att fira alla dessa högtider plus så många fler som möjligt. För om man ska vara ärlig så är det knappast kyrkan som lockar de flesta människorna att fira dessa högtider utan familjegemenskapen, maten, festen, lekarna, presenterna etc.

  12. Ulf Claesson

    Ännu en vettvilling med quisling komplex. Trodde man kunde rösta på S efter Juholt (röstade SD tidigare, so sue me) men efter detta sinnessvaga utspel är det adjö med S ännu en gång, de utförsäkrade får fortsätta betala invandringen och SD får min röst ännu en gång. Snacka om att skjuta sig själv i foten.

  13. Jan Nilsson

    Svar till Maria Hansson (2011-05-02 17:44)
    En aning olika synvinklar handlar det om hos dig och mig, ja. 😉
    Mja, tror den där bin Laden är dagens stora ämne. Men jag har aldrig skrivit en bloggtext som fått en så kraftig och snabb respons.
    Jämtin vill nog väl på något sätt, men jag tror det politiska priset skulle bli högt om hennes förslag skulle få genomslag. Fel väg att gå, det är min mening.

  14. Lasse

    Wikipedia säger:

    En invasion, ett militärt begrepp, föreligger när en stat övertar och besätter hela eller delar av ett territorium, som förut kontrollerades av ett annat land, med den egna militärstyrkor.

    Begreppet kan även användas om andra intrång av människor eller djur.

    Jag reagerar mest på det sista stycket. Vad är ett intrång?
    Miljoner och åter miljoner människor får gärna komma till Sverige så länge det inte på allra minsta sätt påverkar mitt liv i en riktning som annars inte uppstått.

    Vid t.ex. sexuellt ofredande, så är det oviktigt vad en eventuell förövare har gjort. Det som avgör är hur offret upplever situationen.

    Med detta i åtanke, så kan jag lätt säga att vi är utsatta för en invasion. Jag har haft ett lugnt, eller åtminstone stabilt, leverne första delena av mitt liv.

    Numera måste, enligt lag, känna till massor av saker som jag är helt ointresserad av.

    Varför ska jag behöva vara rädd att hänga ut mitt lands flagga på balkongen. Ja, jag bor i ett mycket segregerat område.

    Varför väljer många skolor att sluta upp med att sjunga svenska nationalsången på skolavslutningarna? Är det våra nya svenskar också svenskar? Har de en annan nationalsång?

    Har jag i den globala demokratiprocessen någon rätt alls att hindra ett annat land, som jag hypotetiskt flyttat till, att bråka om att dom ska sluta sjunga SIN nationalsång?

    Politiker verkar blanda ihop mänskligt liv med geografi. Alla människor har samma värde. T.o.m. Bin Laden. Dock har inte alla människor samma rätt till alla geografiska områden. I Sverige har vi allemansrätten. Dock begränsad. Du får inte befinna dig på annans tomt inom synhåll. Varför då? Vad är skillnaden globalt. Du får inte synas på annans tomt, men du får synas i annans land.

    Ska man ha en regel som är konsekvent, så ska den gälla både stort och smått. Och i och med att Sverige anses vara laglig mark för flyktingar, så får du räkna med att din tomt anses laglig mark för dina grannar.

  15. Jan Nilsson

    Svar till Lars (2011-05-02 17:46)
    Hmm, vem håller du med? Mig, Sturmark eller Jämtin? 😉
    Förnekar inte att vi är ett ”postkristet” samhälle. Tror ändå att vi ska behålla våra helger och inte göra SD större genom att omvandla kristna helger till muslimska.
    Jag tror att muslimer i gemen förstår att vi har helger med förankring i vår kristna historia. Tror däremot inte Jämtin förstår sprängkraften i hennes förslag. Kanske inte så mycket hos kyrko- och bönhusgående kristna som hos andra. Hon riskerar att just spränga istället för att skapa goda förutsättningar för samexistens.

  16. Jan Nilsson

    Svar till Ulf Claesson (2011-05-02 17:53)
    Förstår som sagt att ni hugger på det här och försöker nyttja det så gott det bara går. Men jag håller inte med dig i slutsatserna. Vill inte heller kalla Jämtin vettvilling eller quisling. Tror det handlar om duktigt missriktad välvilja och försök till populism.
    Tror inte att (S) är regeringsdugligt. Då skulle inte sådana snedträffar som Jämtin ibland presterar komma ut i tal och media.
    SD blir aldrig ett alternativ.

  17. Jan Nilsson

    Svar till Lasse (2011-05-02 17:55)
    Klart man ska kunna sjunga sin nationalsång och använda sin flagga. Gäller för oss som inte är rassar att göra det ofta så att det inte börjar förknippas med motstånd mot människor av annan färg.
    Det finns områden där det jäser på olika sätt och där måste det göras saker, snabbt. Men, du drar väldigt långtgående slutsatser som jag inte menar är rimliga.

  18. Pär Andersson

    Trots alla ängsliga kommentarer till din blogg tror jag det är hög tid att kanske släppa till åtminstone någon av våra fjantiga ”annandagar” till den muslimska minoriteten. De flesta sekulariserade svenskar vet ändå inte varför vi firar dessa förlegade kristna helgdagar, de spelat ut sin roll. Jämtin åskådliggör med sitt sätt att tänka den mest iögonenfallande skillnaden mellan borgerligheten och oppositionen genom att inte ängsligt titta på opinionssiffror utan behåller blicken i riktning mot framtiden. För hur gärna vi ändå vill kommer vi att tvingas till att kompromissa bort en del av vårt ”kulturarv”, så det är bara att göra som Jämtin och bita ihop.

  19. B-G Wikström

    Hej ! Jag håller med dig till 100 % Jan ! Självklart ska vi stå upp för våra egna traditioner och vår historia.
    Jämtins förslag är ju otroligt korkat.
    Vi har religionsfrihet, vilket är bra, men det innebär inte att vi ska tas ifrån all vår historia, det innebär att alla är fria att välja religion. Vi är ett kristet land med kristna högtider och vi ska värna om det.
    Att ha religionsfrihet innebär alltså inte att vi ska glömma hela vår historia.
    Pinsamt Jämtin 🙁

  20. Jan Nilsson

    Svar till Götet (2011-05-02 20:01)
    Jag tror det blir svårt att flytta det dit.
    Vi kommer att få se mer av andra kulturers sedvänjor, men det vore djup olyckligt att plantera muslimska helger i vår kalender. Det har varit Viktigt för vissa delar av politiken att begränsa kristendomens reella inflytande på Sverige. Vilka signaler och konsekvenser blir det om man då vill öka islams inflytande?
    Däremot står det förstås var och en fritt att tro och fira som man vill inom lagens ramar. Vi har religionsfrihet.

  21. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2011-05-03 06:30)
    Vem det är som ängsligt tittar på opinionssiffror skulle vi kunna dividera länge om.
    Skulle vilja svara dig mer ingående, men har lite ont om tid. Delar inte din uppfattning. Var och en får fira vad som helst när som helst utan att vi behöver spränga in oförankrade muslimska helger i kalendern på kristna helgers bekostnad.
    Sen har du nog rätt i att ett folk där få bryr sig om sin religion i längden får se sig slagna på den fronten av folk där de flesta lägger vikt vid sin. Det är ingen fråga man löser politiskt.

  22. Leif Ekstedt

    Vi bör göra en förändring. Politiska partier bör inte nominera till Kyrkomötet. Är staten hygglig får vi trots det utnyttja inkasseringen av kyrkoskatten.
    För övrigt håller jag med Dig Jan. Judarna reglerar själva sina viktiga religiösa helgdagar. Det gör säkert Muslimerna med. Skolavslutningar i Kyrkan bör kunna fortsätta och därmed tillåtas. Annars får väl skolan hålla till på annat håll.

  23. Jan Nilsson

    Svar till B-G Wikström (2011-05-03 06:59)
    Trevligt när vi någon gång ibland är överens. 😉

    Vi ska självklart se till att de som flyttar hit eller kommer hit som flyktingar med legala skäl känner sig väl mottagna. Det är något helt annat att riva upp något som ligger så djupt som våra helgers årshjul.
    Här är vi överens. Jag gruvar bara för att någon kyrkoföreträdare ska träda fram och vara korrekt och ”generös”. Ungefär som den engelske ”biskop” som för några år sedan föreslog att man skulle kunna införa begränsade sharialagar i landet. Då är det något som gått allvarligt fel.
    Då ber man om problem.

  24. Jan Nilsson

    Svar till Leif Ekstedt (2011-05-03 12:09)
    Man går ha både sina egna helger och sin egen tideräkning om man vill. Några har det och det ska vi inte lägga oss i. Vi ska underlätta för integrationen på olika vis. Det är självklarheter. Det här handlar inte om rädsla och fientlighet mot främlingar.
    Det är som två unga muslimer skrev i Expressen för några år sedan när turbulensen kring skolavslutningar i kyrkan var som störst. ”-Sluta skämmas för er religion och sluta skylla på oss när ni inte vill ha skolavslutningar i kyrkan”.
    Kyrkans politisering är en fråga vi får ta en annan gång, men jag tror den har varit extremt olycklig.

  25. JonasE

    Det enda sättet man kan får gehör för detta bland den stora massan av befolkningen är om man tillför en muslimsk helgdag, utan att ta bort en kristen helgdag eller någon annan helgdag för den delen….för vem skulle ha något emot fler lediga dagar??.

  26. Jan Nilsson

    Svar till JonasE (2011-05-04 02:29)
    Mmm, där tror jag Jämtin har rätt, det är knappast möjligt att lägga till ytterligare helgdagar. Svenskarna har väl ovanligt många. Jag tror också att det finns många skäl att låta samma ordning som judarna haft gälla även muslimerna. Man har en egen parallell ”kalender” som inte påverkar den officiella svenska. Det har fungerat länge.

  27. jasu41

    I de flesta inlägg i denna diskussion för man fram argumenten ”vår kristna historia”, ”kristen värdegrund” o.s.v. Varför inte inse att för en överväldigande majoritet av Sveriges folk finns ingen koppling mellan helgdagar (1:a maj och 6:e juni undantagna) och kristen tro. Det är bara en trevlig, ledig dag. Inget annat.

  28. JonasE

    Nej det tror inte jag heller att det är möjligt att införa en extra helgdag, men poängen var att om man inte tillför en extra helgdag så finns det nog marginellt stöd för detta bland Svenska folket, för det lär vara lätt att ränka de som vill ta bort ”påsk, pingst, midsommardagen, annadag, jul eller någon annan kristen helgdag”, eller 1:a maj för den delen!!.

  29. Lars

    Jag håller med kommentaren från den som signerar med symbolen: ”:o”
    Och det innebär väl att jag håller med Sturmark också.
    För att förtydliga.

  30. Jan Nilsson

    Svar till jasu41 (2011-05-04 11:57)
    Så är det naturligtvis på individnivån, det är jag mycket medveten om. Kopplingarna kommer att bli ännu svagare.
    Att byta kristna helger mot muslimska skulle ändå vara olämpligt och ge oss seriösa problem.
    Några borta på den främlingsfientliga kanten skulle nog applådera det på interna möten. Det skulle vara kalas för deras sak.

  31. Jan Nilsson

    Svar till JonasE (2011-05-04 13:37)
    Såg en uppgift om att en extra dag skulle kosta samhället 6-8 miljarder. Tror det blir svårt att ”sälja in”.

  32. JonasE

    6-8 miljarder!!, låter troligt, så ett jobbskatteavdrag eller extra helgdag då…typ !!.

  33. Jan Nilsson

    Svar till JonasE (2011-05-05 14:24)
    De jobbskatteavdrag vi haft har gjort nytta och har inte kvaddat konkurrenskraft. Eftersom vi redan har mer ledigt än snittet av andra europeer är nog inte pengaleverantörerna så intresserade av en ledig dag till.

  34. Lasse

    Jag kan inte låta bli en sista(?) kommentar. Hur kan ett land, som påstår sig sekulariserat (med reservation för min stavning), föreslå en religiös helgdag? Vilket nonsens.

    Vi har jul och vi har påsk. Båda dessa helger härstammar från religion, men har förekommit SÅÅÅÅÅ länge att de blivit en del av vår kultur.

    De har alltså övergått från religion till kultur. Hur många barn, de som verkligen gillar julen, vet ens vad det handlar om?

    Det är svensk kultur att fira julafton och har väldigt lite med Jesus Kristus att göra idag. Det är den dag på året då hela tjocka släkten träffas. Är dom inte tjocka innan, så är dom det iaf efter.

    Påsken är för mig personligen noll värt, men jag uppskattar en eller två lediga dagar.

    Hur kan någon på fullt allvar flytta till ett land (av flera hundra länder att välja på) och sedan FÖRVÄNTA sig att det landet ska ”acklimatisera” sig och därmed ”anlägga” nya helgdagar som passar en själv?

    Det finns två svar på det. Det ena är att människor som flyr till Sverige inte förväntar sig någon helgdag alls i deras ära.

    Det andra svaret är mer troligt. En ständigt växande skara av religiösa människor befinner sig i Sverige. De har telefoner och internet och kommunicerar såklart med sina landsmän, som av en märklig anledning inte är svenskar. En teori jag har, är att de flesta som landar i Sverige redan känner till en hel del om Sverige. Det vet systemet och att vi tar hand om, ja, nästan prioriterar, minoriteter framför majoriteten. Detta vet de flesta som kommer till Sverige. Dock verkar inte så många nya svenskar kräva egna helgdagar. Ett fåtal bara. Det är en etnisk svensk som vill införa detta.

    Konklusionen blir, precis som Jan Nilsson skriver, att det kan inte handla om annat än populism.

    Jag frågar mig dock.. Populism för vem? Vill invandrare ha egna helgdagar? De jag bor granne med, bryr sig inte. Vill svenskar ha fler religiösa helgdagar? JA, men inte på bekostnad av annan helgdag.

  35. Jan Nilsson

    Svar till Lasse (2011-05-05 17:34)
    Tror vi har rätt. Kan man knipa en större röstandel bland muslimska invandrare och flyktingar kan det vara skillnaden på regeringsinnehav och inte. För som du är inne på, varför skulle ett sekulärt parti (som kämpat hårt för att sekularisera t.o.m. kyrkan) i världens kanske mest sekulariserade västländer föreslå en religiös helgdag?

Lämna ett svar till Lasse Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.