Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Gårdsförsäljning?

På tal om egen gård och frukt och bär. Jag är emot förslaget att tillåta gårdsförsäljning av alkohol.

Enligt vad som kommit fram om villkoren blir det inte bara ett öppnande för försäljning av egna produkter i viss omfattning. Det kan lika gärna bli fråga om ”minibolag” då det ska vara öppet att sälja från andra tillverkare.

Systembolaget fungerar och håller nere de skenande alkoholskadorna. Som det stod i dagens ” Från Riksdag och departement” så kommer skiljelinjerna att gå igenom partierna. Tyvärr är det så och jag hör till nej-sidan i mitt parti.

Etiketter: , ,

12 kommentarer

  1. B-G Wikström

    Här håller jag med dig till 100% !!! Tyvärr så kommer det väl att drivas igenom eftersom dagens regering ska avreglera allt, hur idiotiskt det än är.
    Titta på avregleringen av apoteken. Vilken katastrof. Det är lättare att få tag på Alvedon, body lotion och sånt men för de verkligt sjuka är det hopplöst. Inga apotek får längre ha några lager så man får alltid gå 3-4 gånger innan man fått allt. Varje dag skickas tusentals gamla och sjuka hem med orden ”Vi har slut på din medicin och måste beställa den”.
    Ägarna tillåter inga lager, för man ska ju göra snabba klipp.
    Samma med det datasystem man haft där personalen snabbt kunnat se vilka mediciner man absolut inte får ta tillsammans t ex, det systemet är nu för dyrt och man inför därför ett billigare men mycket sämre system. Det kommer att bli mer och mer upp till kunden att läsa bipacksedlar mm och risken för olyckor med mediciner ökar kraftigt.
    Jag är säker på att regeringen är väl medveten om detta, men vad gör det väl om några människor avlider eller skadas svårt… Avreglering till vilket pris som helst är ju vad som gäller…..

  2. JonasE

    Ja där håller jag med dig, Just alkohol jar ju den tendesen till att öka efterfrågan med ett ökat utbud…inte bra!!.

  3. Jan Nilsson

    Svar till B-G Wikström (2011-06-21 10:11)
    Nu överdriver du igen, B-G. Det var inte länge sedan apoteken förstatligades, då en väldigt ovanlig reform i världen. Det ser nog både jag, Coop och många andra i längden positivt på.
    Avregleringen är ganska måttlig med internationella mått mätt. Mycket som juholten och andra försöker sprätta över på regeringen var det faktiskt S som avreglerade.

  4. Jan Nilsson

    Svar till JonasE (2011-06-21 12:16)
    Nej, med den utformning som EU-lagstiftningen kräver vore det bättre att låta bli. Som Anders Borg sagt några gånger, svenskarna ska jobba, inte supa. 😉

    Hade tänkt komma och avrapportera om ett par saker, men det har inte blivit tid. Få se hur det blir framöver.

  5. B-G Wikström

    Nej Jan, jag överdriver inte ett dugg. Det är precis så här illa det blivit. Undersök saken så ska du se att det är precis som jag beskrivit den. Finns inte ett dugg överdrifter. Åk runt, fråga på många apotek så ska du se.
    Jag vet att det är så här illa. Jag måste alltid gå många gånger när jag ska hämta alla mina recept för apotekens lager är väldigt små, för de får inte ha nästan några lager hemma. Kolla upp det och du kommer att få en chock. Kolla upp om nya datasystem så får du se. Allt blir inte automatiskt bra bara för att det avregleras. Kolla upp hur många gamla och sjuka som får fara hem tomhänta varje dag. Tro mig när jag säger att jag känner många svårt sjuka och alla säger samma sak. Det är riktigt skrämmande.
    Så, kolla upp det och återkom sen. Det är en katastrof !

  6. Jan Nilsson

    Svar till B-G Wikström (2011-06-21 22:10)
    Jag tror att du din vana trogen vrider på ett par snäpp. 😉
    Samtidigt vet jag om en del inkörningsproblem. Jag vet också att avreglering inte automatiskt löser allt, även om det sällan är lyckat och utvecklande att det bara finns en utförare på saker och ting.
    B-G, jag ska göra dig till viljes en smula. Ska kolla med en del i branschen och så får vi språkas igen.

  7. Anders Melin

    Arma människa – ta och läs förslaget först innan du ställer dej upp och kommenterar vad du tycker om det.
    Den volym det handlar om är så liten – totalt sett och per inköpstillfälle och per gård – att det inte på något sett påverkar Sveriges alkoholkonsumtion. Det är dessutom förknippat med ett antal villkor för att överhuvudtaget kunna äga rum.
    Alkohol säljs redan idag från ett stort antal legala försäljningsställen utom systembolaget som Ica-affärer konsumbutiker och andra livsmedelsaffärer till och med bensinstationer har jag sett. Denna försäljning är i så fall ett grovt brott mot sveriges alkoholmonopol.

  8. Jan Nilsson

    Svar till Anders Melin (2011-06-26 23:05)
    Tack för omsorg och medlidande. Jag har läst en del och har förstått att det inte bara blir försäljning från era gårdar. Att man ska kunna sälja den alkohol man vill och kan. Stämmer inte det?
    Vilken alkohol menar du säljs på ICA och bensimackar?

  9. Anders Melin

    På många ställen i Norrland och andra delar av landet, där Systembolaget inte har någon butik, står den lokala handeln till tjänst med att sälja sprit (som i o f s kommer från systembolaget). Men spriten tillhandahålls av den lokala handeln, och det är bara att gå in och beställa – allt vad man vill ha, utan krav på motprestation. Detta gigantiska brott mot monopolet säljer tusenfalt större volymer än vad en starkt reglerad gårdsförsäljning – förknippad med ett antal villkor i pris och motprestation, som upplevelsekunderna måste uppfylla på gården. Vad den ”store” gör låtsas vara lagligt, medan vad en ytterst minimal gårdsförsäljning skulle kunna leverera, måste i alla lägen ses som olagligt och klandervärt. Kom också ihåg att det talas om en ”reglerad och kontrollerad” gårdsförsäljning – inte några öppna självbetjäningsbutiker här inte ..

  10. Jan Nilsson

    Svar till Anders Melin (2011-06-28 00:35)
    Vore det småskalig och kontrollerad gårdsförsäljning av egna varor så kunde jag förstå saken. För en liten producent kan det inte vara lätt att hantera systembolaget.
    När man i liggande förslag lika gärna kan ha stapelförsäljning av billigt tyskt öl så anser jag ordet gårdsförsäljning missvisande och förslaget omöjligt att försvara.
    Vilken motprestation talar du om i fallet med Systemets utlämningsställen? Vad menar du med brott mot mnopolet?
    Jag har sett en del av ”totalkostnaden” för alkoholen och är restriktiv men realistisk när det gäller försörsäljningen. När det kan vara tio mil till närmaste bolag anser jag att det är vettigt att Systemet ordnar med lokal utlämning som står under deras kontroll. Jag tycker det är ett bättre alternativ än hembränning och smuggelsprit. Tycker inte du?

  11. Jan Nilsson

    Svar till Anders Melin (2011-06-28 00:35)
    Vore det småskalig och kontrollerad gårdsförsäljning av egna varor så kunde jag förstå saken. För en liten producent kan det inte vara lätt att hantera systembolaget.
    När man i liggande förslag lika gärna kan ha stapelförsäljning av billigt tyskt öl så anser jag ordet gårdsförsäljning missvisande och förslaget omöjligt att försvara.
    Vilken motprestation talar du om i fallet med Systemets utlämningsställen? Vad menar du med brott mot mnopolet?
    Jag har sett en del av ”totalkostnaden” för alkoholen och är restriktiv men realistisk när det gäller försörsäljningen. När det kan vara tio mil till närmaste bolag anser jag att det är vettigt att Systemet ordnar med lokal utlämning som står under deras kontroll. Jag tycker det är ett bättre alternativ än hembränning och smuggelsprit. Tycker inte du?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.