Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Inför beskedet om SAAB


Jag är ingen industriman, men inser betydelsen och behovet av industrin i Sverige. Både då, nu och sen. Vårt välstånd grundas till stor del också på fordonsindustrin och spinoffeffekterna därifrån. Den insikten behöver inte gå hand i hand med tanken att rädda fabriken i Trollhätten till varje pris.

Med en havererad försäljning och försäljningsorganisarion vet jag inte vad som kan rädda nuvarande SAAB. I den mån verktygen som gör delar och helhet kommer igång igen gör de det förmodligen i en annan världsdel efter att någon slumpat upp konkursbona. (Tyvärr drabbas nog flera underleverantörer av samma öde) Man kopierar och vidareutvecklar snabbt därborta, så det som fattas får man nog fram om det skulle bli tillverkning.

Inga dussin eller tjog av statliga miljarder kan få ”vårt” SAAB att lyfta igen, det är min sorgsna övertygelse. Jag tror absolut att de flesta förstår att om ingen stor biltillverkare vill ha företaget ens till reapris är chanserna för svenska politiker att vända på steken obefintliga. Att köpa på svenska folket världshistoriens dyraste museum är och hade varit oförsvarbart. Med det inte sagt att produkterna är dåliga.

Företagets största tillgång är de anställda, deras kunnande, utbildning, kreativitet och arbetslust. Det är många tragiska konsekvenser och överraskningar som väntar, men nu är det förmodligen mindre dåligt ju fortare det går. Konjunkturläget är bistert, men framtiden för Trollhättan heter knappast SAAB. Personal, övriga resurser och infrastruktur måste få komma igång med andra saker. Glöm inte Kockums, inte I20 här i Umeå. Här på jorden är inget beständigt, men det behöver inte bli ett bestående tomrum för att något långvarigt, och kanske kärt, försvinner.

 

Expressen SvD DN Aftonbladet

Etiketter: , , , , , , ,

4 kommentarer

  1. JonasE

    SAAB……oavsett om man tycker att Staten skulle gå in att stödja eller inte, så är det nog försent nu.

    Skulle Staten stöttat SAAB, så skulle det gjorts direkt då den största möjligheten fanns till att det skulle lyckats.

    Säga vad man säga vill om Victor Muller, men ge upp det gör han inte i första taget, det gjorde däremot Alliansen.
    Man kan bara spekulera i hur mycket Maud Olofssons uttalanden om att SAAB är körda, ”vi får väl göra vindkraftverk i stället”………har skadad SABB:s rykte redan från början, och knappast hjälpt SAAB, men så är Maud osmidigheten personifierad också!!.

    Men som sagt, nu är det nog försent, SAAB lär bli en raritet i framtiden !!.

  2. Jan Nilsson

    Svar till JonasE (2011-09-09 12:22)
    Fina SAAB:ar lär kanske bli rariteter, det har du nog rätt i. Men försöker man skylla märkets problemhistoria på Maud pysslar man med historieförfalskning. Jag gillar märket, men inser att svårigheterna uppstod långt innan hennes namn var allmänt känt.

  3. JonasE

    Svårigheterna för SAAB uppstod nog när dom fick en ägare som inte satsade på företaget uan bara täkte förluster = GM……….läste någonstans att det GM lagt för att täcka SAAB:s förluster genom åren, är ungefär lika mycket som det kostade att skapa Lexus, men då satsade man pengar, och inte bara täkte förluster som GM gjort !!.

    Sen så må det vara så att problemen fanns långt innan Maud, men varför göra saken värre ??………..eller som Bert Karlsson sa, Maud Oloffson är den största katastrof som funnits som näringsminister…….något i den stilen var det!!.
    Han är visserligen en lustig typ, men har han fel ??.

  4. Jan Nilsson

    Svar till JonasE (2011-09-12 02:00)
    Mja, med all respekt för dina industrierfarenheter, GM hade inte under lång tid varit världens största företag om man bara tänkt förluster. Det blir lite för enkel argumentation. Däremot önskar man att man varit lite mer expansiva när det gäller modeller som fanns och hade kunnat slå i rätt tid.
    Ja, jag tror Bert har fel även den här gången. En sak där Maud varit med och drivit är Norrlandsfonden på ett par miljarder. Den hoppas jag verkligen kommer i sjön snart. Och, att den får bra spelregler och en ypperlig, vass och regionalt förankrad ledning.

Lämna ett svar till JonasE Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.