Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Försäljningen av Bilprovningen


Man kan tycka vad man vill om försäljningen av AB Svensk Bilprovning, men det får vara någon måtta på svamlet om saken. Det är först och främst inte bara staten, "vi", som äger detta AB. Utöver statens 52 % ägs företaget av organisationer som KAK, MHF, Motormännen, försäkringsbolagen och åkerianknutna intresseorganisationer.

Lokalt i Umeåregionen skrapar Lennart Holmlund kölen ordentligt när han inte bara talar om privat monopol utan dessutom antyder korruption vid försäljningen. Den typen av förtal måste man hålla sig för god för, särskilt med hans position. Till och med den normalt nyanserade Hans Lindberg faller för frestelsen att klämma till med "privat monopol" i sin blogg.

Bilprovningen har delat in sina 186 stationer i tre grupper.
En på 70 stationer har sålts nu, de flesta av dessa ligger i Mälardalen och här i Norrland. Två av stationerna i Umeå kommer att ägas av besiktnings- och testutrustningsleverantören Opus Group, en av AB Svensk Bilprovning. Stationerna i Västerbottens inland, utom Norsjö, kommer att fortsätta som förr för att garantera servicen i glesbygden.

Opus är ett svenskregistrerat aktiebolag som till 15 % ägs av två av företagets chefer. Deras bolag är registrerat på Cypern. Opus köper knappt 38 % av stationerna och Cypernbolaget äger 15 % av Opus, vilket blir 5,6 % av nuvarande Bilprovningen. Detta är inte som hittills monopol och Bilprovningen som helhet blir inte Cypernägd som vissa debattörer glatt uttrycker saken. Hans och Lennart, ni kommer att kunna välja den station och ägare ni tycker är bäst i Umeå.

Bilprovningen har ett eget kapital på en knapp miljard. Nätt hälften av köpeskillingen på 375 miljoner får Opus låna av bilprovningen. En riksdagsledamot i (S)- eller (V) sa på grund av detta idag att Opus fick (!) stationerna. När jag köper en bil och får en kredit hos bilfirman som jag betalar ränta på kan man näppeligen säga att jag Får bilen. Någon sorts heder i argumentationen måste finnas även om man inte gillar upplägget.

Det är meningen att vi ska få en utvecklande konkurrens mellan tre leverantörer, något som ska komma kunden till godo. Förr om åren gick jag ibland åka till Lycksele eller Ånäset när köerna var långa. Bilprovningen har sagt att man själva nu vill göra besiktningen billigare de tider när stationernas kapacitet nyttjas minst och utöka öppettiderna. Detta för att jämna ut trycket och korta köerna. De andra ägarna lär också lägga manken till.

Jag har personligen inte efterlyst en privatisering av Bilprovningen de senaste åren. Man har spottat upp sig och blivit betydligt mer kundorienterade, inte minst sen det blev klart att det skulle bli konkurrens. Det är också ett kontrollorgan, vilket i mina ögon kan göra det mer acceptabelt med ett monopol.
Detta kan dock bli riktigt bra. Det är proffs som tar över den här tredjedelen och det är sannolikt i stort sett samma personal som fortsätter på stationerna. Det ska bli spännande att se hur verksamheten i branchen utvecklats om fem år och hur vi som fordonsägare upplever förändringen.

SvD

 

Etiketter: , , , , , , , ,

32 kommentarer

  1. Leif

    Du är ju så naiv så det är sjuk. Kolla bara hur väl det fungerar med apoteken. Snart kommer dom börja slå igen, får Storumanbor åka till Lycksele eller Umeå för att handla mediciner. Passar det väl in i Jan Nilssons världsbild?

  2. Arbetare

    ”Hans och Lennart, ni kommer att kunna välja den station och ägare ni tycker är bäst i Umeå”

    Jo, vi kan alla välja Ersboda- som tar en bil åt gången!!! 100000 bilar???
    Återkommer i ämnet då du verkar helt desinformerad!

  3. Arbetare

    För att inte tala om släpvagnar, husvagnar, motorcyklar och LASTBILAR-Bara att välja!!!
    Du är för rolig-ett skämt!!!

  4. Arbetare

    Då du nu verkar så engagerad i privatisering, där stationer som går med vinst säljs ut billigt-hur tänker du då om inlandsstationerna som går med underskott hela tiden, och som blir kvar osålda?

    Ska de läggas ner- ska de höja priset mångdubbelt eller ska de subventioneras med skattepengar? Eller ska inlandsborna köra till kusten och välja Ersboda?

  5. Jan Nilsson

    Svar till Leif (2012-07-13 23:32)
    Vad i de olika saker jag skriver om menar du är fel? Förutom att jag hoppas och tror att det ska bli bra och du är övertygad om att det blir katastrof?
    Tycker inte du också att det ska vara en reda i debatten, oavsett vad man anser i sak?
    Du vet förmodligen vad jag anser om servicen i inland och glesbygd. Ingen inlandskommun skulle ställas utan apotek utan att det blir kraftiga protester även från mig.

  6. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2012-07-13 23:35)
    Säger som nyss. I vilka saker jag tar upp är jag helt desinformerad? Bilprovningens ägarsammansättning? Uppdelningen av stationer? Att inlandet behålls av AB S B? Ägarförhållandena i Opus Group? Tacksam för att få veta om jag har fel uppgifter.
    Jag skriver om desinformationen som blir följden när man låter sitt ändamål helga medlen och säger det som inte stämmer när man debatterar.

    De 100 000 du anger närmar sig bilantalet i hela Västerbotten och i länet finns 12 stationer, varav 7 blir AB Svensk Bilprovning.

    Sist jag kollade körde Lennart Renault Clio och den ryms på Ersboda, liksom Hans Volvo. 😉

  7. Pär Andersson

    Är det inte så att utförsäljningen av mycket väl fungerande samhällsfunktioner som distribution av medicin och besiktning av bilar enbart är ideologiskt betingad. Vad finns det annars för skäl att utsätta oss medborgare för risken att dessa funktioner blir eroderade av mer eller mindre seriösa ”entreprenörer”. Att exercera med procentsatser är ett vanligt sätt att lägga dimridåer över den problematik som uppstår när man har för avsikt att främja överföring av skattepengar till utlandsbaserade företag.

  8. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2012-07-13 23:45)
    Släpvagn och mc kan du ta till Ersboda, lastbil blir svårare. Där blir det Västerslätt om man inte passar på när ekipaget passerar Övik eller Lycksele. Eller kör dit av rent ideologiska skäl.

    Nu tror jag att det nya organisationen kommer att anstränga sig för att nästan ingen ska välja bort dem. Liksom personalen som redan jobbar på stationen.

  9. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2012-07-14 00:03)
    Läs blogginlägget igen och se hur pass engagerad jag varit i den här privatiseringen. Jag väntar under tiden….

    Nu när du läst och vet vill jag upprepa det jag skrev. Det är inte ok att kalla den nya bilprovningsgeografin för ”privat monopol”, det är inte sant, inte heller att Opus får stationerna. M.m. Oavsett vad vi tycker om konkurrensutsättning generellt och specifikt ska vi tala sant.

    Går inlandsstationerna med förlust? Det visste jag inte. Enligt de uppgifter jag fått har de behållits av hälftenägaren staten och organisationerna för att garantera servicen i glesbygd.

    Varför skulle inlandsborna köra till Ersboda? Tycker jag verkar dumt med då många stationer på närmare håll.

  10. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2012-07-14 00:50)
    Om du menar att man inom Alliansen tror att konkurrens sporrar, triggar och förbättar så är det väl sant. Frågan är om det lilla landet Sverige hade haft någon fordonsindustri att tala om om inte två tillverkare skärpt varann genom årtiondena. Att vi har två av världens bästa lastbilsmärken är ju mer än märkligt.

    Menar du att jag dribblar med procenten för att försvara att pengar förs till länder med lägre skatt? Jag presenterar bara de siffror jag läst mig fram till för att jag upplever att det inte debatterats sanningsenligt. Konstruktioner med ägande i skatteparadis tilltalar mig inte. Det tycker jag minst om i det här.

  11. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2012-07-14 00:50)
    Vad gäller apoteken ska vi komma ihåg att de inte varit statliga så länge. Samt att det i flera länder nära oss inte finns offentligt ägda apotek alls.
    Kan nog bli en del inkörningsproblem med det här stationerna också. Men jag hoppas de blir få.

  12. Håkan

    Nilsson!!.. Det finns bara en sak i ditt huvud och det är att profilera dej för att komma in i riksdagen!!. det är såna som du som fått mej att inte vara Moderat!!!
    människor som endast har egenintresse…

  13. Pär Andersson

    Apoteken har som du säger inte varit statliga så länge. Nej, och vad kan anledningen vara att de blev förstatligade? Jo, framsynta politiker insåg att denna viktiga tjänst borde finnas tillgänglig för alla överallt och därför var det inte lämpligt att fortsätta tillåta privata intressen styra tillgänglighet och pris. Nu kan vi bara hoppas – för våra efterkommandes skull – att framtida generationer frambringar politiker av en kaliber som har förmågan att sätta allmänintresset framför ideologin.

  14. Jan Nilsson

    Svar till Håkan (2012-07-14 01:56)
    Det var ord och inga visor. 🙂

    Du anser dig ha en sån koll på mitt huvud och mitt intresse? Vad gäller just intressena så är de alldeles för många, inte bara ett. Visst är jag också märkt av att människan blev egoist, men du har fel om du tror att mitt bloggande idag är en utsträckt mellanvalskampanj.

    Jag har alltid varit samhällsintresserad och debattglad och tvärtom mot vad du anser dig veta intresserad av att få det gemensamma att fungera, även för de små och gör både stads- och glesbygdsboende.

    2006 engagerade jag mig i Nya Moderaterna där jag delar så många åsikter och grundinställningar att det kan vara min politiska plattform för att ett tag göra en insats för det gemensamma i min tid, här under solen. Jag gjorde en personvalskampanj till riksdagen från en relativt låg placering 2010, 5:a på listan, efter några års kommunalt engagemang. Det blev mycket tydligt att de moderata väljarna hellre ville ha mina kollegor som röster och förespråkare i riksdagen. Det blev alldeles för få kryss för att jag skulle vara med i räkningen.

    Den senaste tiden har jag fått koncentrera tid och krafter i ett ”tillförordnat” kommunalt chefsjobb där jag också fått utlopp för mitt engagemang. Vad det blir framöver får vi se. Jag är tämligen övertygad om att jag aldrig mer kommer att driva en personkampanj till riksdagen.

    Men lycka till i ditt sökande efter rätt parti nu när jag verkar hindra dig från att bli moderat! 😉

  15. Jan Nilsson

    Svar till Pär Andersson (2012-07-14 07:46)
    Det blir spännande att se hur det blir med glesbygdsapoteken. Det intresserar även mig i högsta grad. Erfarenheterna därifrån har nog påverkat utformningen av den här utförsäljningen.
    Vi drar kanske olika slutsatser av det hela ibland, men min huvudinställning är också att man måste låta terrängen gälla mer än kartan.
    Vi hoppas att vi får kloka politiker framöver och att vi får några alls. Förkrånglingen tilltar, maskineriet växer och resultatet upplevs inte så ofta i proportion till insatsen. Människor är vanligtvis mer luststyrda än pliktstyrda idag och dagens politiska arbete bjuder inte på så mycket lust och väldigt små möjligheter att välja sina favoritfrågor.

  16. Arbetare

    Inlandsstationerna går med förlust-ja. underskotten har täckts av de stora stationerna inom regionen som gått med vinst, dvs de som nu är sålda. Vilket betyder kraftigt höjda priser i inlandet eller rejäla subventioner.
    Staten(vi) tar nu underskotten och de privata tar vinsterna. Är det sunda, goda afärrer???

  17. Arbetare

    Många vill behålla bilprovningen om förut, 78% i en undersökning jag såg i veckan.
    Då förstår du väl att det blir inget fritt val, om lilla stationen på Ersboda är enda alternativet. Kan du förstå det?
    Och tror du verkligen att de som besiktar idag vill arbeta för ett Cypernföretag. Jag vet att det inte är så. Varför skulle de vilja det?
    Dessutom är prishöjningar redan utlovade, eftersom nya företag har avkastningskrav på sig. Det är redan uttalat.

  18. lf

    Ja,du kan nog se hur resultatet blir.Myndighetsutövning ska aldrig säljas ut till spekulanter.Bilprovning skall vara en statlig myndighet. Tror du att vi får billigare avgift med privat bilprovning?
    Ingen skall köpa sig godkännande.

    Jag trodde att du var en realistisk moderat.
    Ser du nu vad som händer med apoteken, ingen vill hålla på lagret.
    Det är för dyrt.Vilka drabbas,jo de som är mest sjuka.
    Aldrig trodde jag att du skulle medverka till att det försämrades för de riktigt sjuka och de som bor i glesbygden.

  19. Arbetare

    Det vill säga Holmlund och Lindberg har rätt ang Privat Monopol- dina ord om svammel är fel!

    Det vill också betyda att inlandsstationerna måste vi gemensamt betala för eller kraftigt höja priserna hos!

    Det betyder också att vi alla får höjda priser- då avkastningskravet hos Opus kräver det!
    Behåller då Asb de låga priserna när Opus höjer?

    Där för kallar jag ditt inlägg för Desinformation!

  20. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2012-07-14 12:06)
    Tror jag ska se vad jag hittar om den saken innan jag svarar. AB Svensk Bilprovning har sammantaget gått med en hyfsad vinst, så mycket vet jag. Lite knappt 100 miljoner det sista räkenskapsåret, om jag minns rätt.

  21. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2012-07-14 12:28)
    Det är inte riktigt rätt att säga att det är ett Cypernföretag, det är en av sakerna som blir skeva i debatten. VD:n och Asienchefen i Opus Group äger 15 % av det Sverigenoterade företaget. Hur de anställda ser på att ägas av ett aktiebolag med annan sammansättning än idag varierar säkert.
    Du verkar i alla fall väldigt angelägen om att det ska finnas en valfrihet, är det så?

  22. Jan Nilsson

    Svar till lf (2012-07-14 17:59)
    Tack för din tilltro till min ringa person.

    AB Svensk Bilprovning är inte en myndighet, men har getts rätten att meddela tvingande beslut. Så här står det om myndighetsutövning på lagen.nu:
    ”I vissa fall kan en privat aktör ges i uppdrag att utöva myndighetsutövning som är tvingande för den enskilde, så som AB Svensk Bilprovning.”
    Bilprovning är ett sktiebolag och räknas redan idag som en privat aktör. Staten äger visserligen 52 %, men ideella och kommersiellt anknutna Intresseorganisationer 48 %.

    Köpa sig ett godkännande? Menar du att risken skulle vara större för skändlig korruption i ett privat företag? Korruption har avslöjats både inom Bilprovningen, körkortshanteringen och t.ex. Göteborgs kommun. Brottsliga handlingar kan utföras oavsett huvudman.

    Många upplever återprivatiseringen av en del av apoteken som en klar förbättring. Har själv positiva erfarenheter av den. Jag har som gräsrotspolitiker inte på något sätt deltagit i privatiseringen av varken det ena eller det andra, men kommer att följa utvecklingen för apoteken i glesbygden med största intresse.

  23. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2012-07-14 19:49)
    Peka på vad som är desinformation så fortsätter vi därifrån.

    Börja gärna med att förklara hur tre aktörer på landsbasis, varav en halvstatlig, för ledande politiker kan bli ett privat monopol.

    Inlandsstationerna och ABSB:s hittillsvarande vinster får vi komma tillbaka till.

  24. lf

    Du är ingen ringa person.Försök inte att komma undan så billigt.
    Du har ju sagt att du kanditerar till riksdagen.
    Upplever du då dig som en ringa person?
    Många upplever privatiseringen av apoteken som en klar fördel,säger du.
    Vilket belägg har du för det?

  25. Arbetare

    Skulle sen skriva om värdeförlusten vid försäjningen som betalas med småpengar-peanuts!
    Skulle talat om att utbildad peronal kostar 5-600.000/man, som nu inte betalas.
    Om lokaler, maskiner, lyftar, specialmätningsutrustning, specialinstrument, verktyg, datautrustning och special utbildade ingenjörer.
    Värden för miljarder, som skänks bort för 375miljon.
    Precis som Filipa R skänkte bort skolor och sjukhus i Sthlm.
    Men inser attdet inte är ide att tala för döva örat, blinda ögat och tystad mun!

  26. Jan Nilsson

    Svar till lf (2012-07-15 20:19)
    Jag måste ju tacka dig för att du anser mig vara en ”realistisk moderat”.

    Jag menar också fortsatt att jag är en ringa person, inte stor alls. Det är sant att jag kandideraT till riksdagen inför valet 2010. Det stod att jag var kandidat ett bra tag efter valet i bloggpresentationen som man hittar om man klickar på mitt namn här, men det var jag inte medveten om. Jag har kandiderat en gång, det stannar nog vid det och oavsett hur det hade gått så har jag inte blivit en större person.

    Jag kan berätta en liten historia från min pappas första tid i riksdagen i mitten av 60-talet. Jag tycker den är lite rolig.
    En erfaren ledamot kom fram till honom under hans första dagar i huset och sa ungefär som så:
    ”-I början tänker du, ”Hur kom jag hit”?. När du har varit här ett tag tänker du, ”Hur kom de här andra hit”?” 🙂

    Jag hade kunnat citera ett bibelord om detta med människors likhet när det kommer till kritan, men jag tar det en annan gång. Under några år har jag varit hyfsat medial och synlig, men både det och en hel del annat skulle kunna förändras väldigt snabbt.

    Belägg för att folk tycker det fungerar bra med apoteken? Det har jag hört flera gånger bara senaste veckan och det tycker jag i huvudsak för egen del. Nu pågår en massiv organiserad kampanj mot allt vad valfrihet och konkurrens heter och man går inte alltid fram med sanningen. Rätt många börjar vara medvetna om det och uttrycker att man ser fördelarna med valfrihet och konkurrensutsättning och vill behålla dem.

  27. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2012-07-15 21:32)
    Värderingen har enligt Bilprovningen gjorts av externa och oberoende bedömare. Totalvärdet på deras anläggningstillgångar, materiella och immateriella plus finansiella anläggningstillgångar var ca 700 miljoner vid årsskiftet. Opus köper sin tredjedel (De ska enligt ABSB vara likvärdiga) för 375 miljoner, varav 170 på ”avbetalning”. Det blir 5-6 miljoner i snitt för små och stora anläggningar som i flera fall hyrs. Hur mkt av utrustningen som leasas vet jag inte.
    Menar du förresten att Opus skulle betala 5-600 000 för personalens utbildning? Har Bilprovningen betalat personals fordonsmekanikerutbildning och annat till någon förut?

    Försäljningen sv Serafen var enligt min mening mkt olyckligt genomförd. Jag tror aldrig vi ska se något liknande ske igen.

    Enligt första delårsrspporten i år har förresten 1030 anställda erbjudits överflyttning till Opus. Alla utom 8 tackade ja.

    En rättelse: ABSB hade 209 stationer vid årsskiftet. En handfull aktörer har förresten redan etablerat nya bilprovningar sedan 2010.

  28. Arbetare

    Ojojoj
    Varje nyanställd genomgår utbilning i bilprovn regi-jag talar inte skol-grundutbilning.

    Naturligtvis måste de välja anställning där de har jobbet kvar. Skulle alla i Umeå valt Asb, hade alla förlorat jobbet utom de 3st som jobbar på Ersboda!
    Fritt val anser du?

    Vill man inte förstå ngt, så hjälper ingen info-Nu sätter jag punkt.

  29. lf

    Jag trodde du var realistisk moderat,och du svarar med att tacka mig för att jag anser att du var det.
    Här ser man tydligt att en religiös moderat politiker feltolkar uttalanden, ungefär som när ”faen”tolkar bibeln.

  30. Jan Nilsson

    Svar till Arbetare (2012-07-16 12:25)
    Att det ligger ett värde i vidareutbildad personal har du iofs rätt i. Om det ensamt ska beräknas till 5-600 000 per person tvivlar jag starkt på.

    Det lät som om du räknade med massflykt när du skrev så här: ”Och tror du verkligen att de som besiktar idag vill arbeta för ett Cypernföretag. Jag vet att det inte är så. Varför skulle de vilja det?”
    Skulle förvåna om det inte blir en del inkörningsansutmaningar i början med den nya organisationen, men förhoppningsvis går det bra på sikt. Viktigt att det känns bra också för personalen.

    Ok, vi stoppar här. Vi får kanske tillfälle att byta fler ord framöver.

Lämna ett svar till Pär Andersson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.