Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Tänk om…

…det var vi och vårt som drabbades.

Våra hus som låg i spillror, våra bilar som låg upp och ner, våra affärer som låg raserade och tomma. Om det var våra anhörigas liv som släcktes av stormen och dess konsekvenser. Och våra försäkringar som inte gällde.

Vi har det ofattbart bra.

Etiketter: , , , , , , , ,

16 kommentarer

  1. Karl-Gustav Sjöström

    Ofantligt bra är vad vi har. I stort alla våra problem är ingenting jämfört med det du tänker på.

    Mitt ”problem” är dock varför den allsmäktige låter sådant här få hända.

  2. Jan Nilsson (inläggsförfattare)

    Det är ju så.
    Ändå mer perspektiv får man när man tänker på att vi hörde till Europas allra fattigaste länder för en dryg mansålder sedan. Viktigt att tänka på inte minst för dem som tror att pengar liksom bara ”finns”. Som en sorts beständig självklarhet.

    Katastroferna ja. Det finns mycket vi aldrig kan begripa.
    Enligt Bibeln kom det onda, synden, ofriden och själva döden in när människan valde olydnaden och bröt med Gud. Sen är inget i ursprunglig ordning och ingen vet heller hur eller hur långt livet blir.
    Enligt samma bok sände Gud honom som trodde, lydde och levde i vårt ställe och bar alla människors som sin. Han gör inte den här jorden till himmel för någon, men Bibeln säger att den som tror honom har evigt liv. Utan lidande och död. Längre kommer inte jag.

    • Pär Andersson

      Det är orättvist mot våra gudar att skylla dem för vad som händer med den accelererande förändringarna av klimatet på Jorden. Problemet ligger nog närmare än så, nämligen hos oss själva och på det sätt vi lever våra liv. Den destruktivitet som ligger förborgad i Västerlandets levnadssätt drabbar nämligen urskillningslöst alla delar av planeten men tyvärr företrädesvis människor som redan lever i armod.

      • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

        Tänkte att KG språkade om stora olyckor och naturkatastrofer i allmänhet, som ju hände även långt innan vi började köra PV.
        Men nog påverkar vi naturen, och inte bara vi i väst. Kina leder kanske den ligan.

    • Karl-Gustav Sjöström

      Tack Jan för ditt försök att ge mig svar på mitt ”problem”. Det får mig att förstå att det inte är så lätt för någon att förklara vad som menas med ”en allsmäktig Gud”.

  3. Krister Andersson

    Extrema väder kommer att öka. Havsnivåerna höjs snabbare än vad forskarna tidigare kunnat förutspå. Allt enligt FN:s klimatpanel. Vi kan påverka detta konkret, hela tiden. Som enskild och som politiskt engagerad. Det mesta tyder dock på att moderaterna kommer att ta varje chans att skrämmas med oppositionens höjda koldioxidavgifter även framöver.

    • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

      Extrema väder ser ut att öka, som du säger. Säkerligen påverkar vi, men dramatiska naturkatastrofer hände även innan den industriella utvecklingen rullade igång. Och det var just de stora katastroferna och olyckorna i sig jag uppfattade att KG talade om.
      Det finns mycket att göra på miljöområdet, men det måste göras både snabbt klokt. En skatt på avstånd måste undvikas i det längsta. Den skulle riskera att slå ut Norrland fullständigt.

      • Krister Andersson

        Just därför är ju koldioxidskatt perfekt. Gynnar förnyelsebara bränslen och driver på utvecklingen åt rätt håll. Jag tror inte på bilden av norrlänningar som ignoranta och teknikfientliga.

        • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

          Koldioxidskatt har vi haft i Sverige sen 1991, innan EU-direktivet. Jag har inte sett hur mycket ni vill höja den.
          Menar du att MP lämnat förslaget om 140 kronor i kilometerskatt per mil för fordon tyngre än 3,5 ton? Den skulle iofs åstadkomma en hel del här uppe i norr. När vi omöjliggjort en hel del verksamheter blir det betydligt mindre trafik. Och skatteintäkter. Att differentiera den kraftigt beroende på alternativ och geografi tror jag inte är genomförbart. Det blir svårkollat och tungadministrerat.
          Trafiken ska bära sina miljökostnader, men det gäller att vi inte bara dödar näringarna och/eller flyttar trafiken till sämre och smutsigare fordon någon annanstans.
          Teknikfientliga och ignoranta ska vi inte vara. Halva motorrummet i en modern lastbil utgörs snart av reningsutrustningen, men det finns mycket mer att göra. Inte minst på drivmedelssidan som du nämner.

          • Krister Andersson

            Det som måste göras både snabbt och klokt; har du någon tanke om vad det skulle kunna vara?

  4. Jan Nilsson (inläggsförfattare)

    Personligen vill jag se snabbare införande av utsläppsneutrala drivmedel. Distributionsbilarna i samhällena borde snabbt kunna gå över till teknik som t.ex. den i Hybriconbussarna, kanske i hybridtappning. En timmes körning och 5-6 minuters laddning och möjlighet att ev ta sig hem på diesel skulle göra en del.
    Transportbranschen är utsatt för så mycket på många sätt smutsig konkurrens att bara pålagor snabbt skulle kunna bli rejält kontraproduktivt. Skatt på avstånd kunde bli ren glesbygdskatastrof.
    Sen tror jag att det gäller att hitta vägar att mycket aktivt massmarknadsföra dem som använder de absolut renaste fordonen och drivmedlen och de som är skarpast i att effektivisera och samarbeta kring själva logistiken. Jag vill handla av företag som tar ansvar för sina transporter.

    • Krister Andersson

      Men vilka styrmedel ska användas för att uppnå snabbare införande av utsläppsneutrala drivmedel? Ska företag använda dyrare, men miljövänliga transporter tack vare aktiv marknadsföring? Är marknadsekonomiska kapitalismen satt ur spel av en ny filantropisk världssyn? Man kunde hoppas…

      • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

        Alternativen måste snabbas på och gynnas. Miljöhänsynstagande måste synas, många vill gynna dem som tar hänsyn till miljön.
        Det värsta som kan hända är att vi drar åt tumskruvarna hårt på dem som följer reglerna och kör de nyaste och renaste fordonen. De är utsatta för en mördande konkurrens från aktörer som kör smutsigare fordon, ofta på svavelhaltigare bränsle. Det behövs inte mycket snedvridning till för att slå slutspikarna i kistan på en hel bransch. Här finns det stora utmaningar och både god vilja och klokhet krävs.

Lämna ett svar till Krister Andersson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.