Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Nu börjar flygskatten kosta


Flygskatten fyller två syften, att fylla statskassan en smula och sända en signal om handlingskraft. Miljön påverkas knappeligen.

Nu förlorar Sverige enligt dagens DI några direktlinjer till USA då Norwegian flyttar plan och tillhörande kringservice till Oslo och Köpenhamn. Någon inrikeslinje hotas också. (Skulle inte förvåna om den går till Norrland) Marginalerna är små och flygskatten per stol gånger totalantalet platser under ett år gör att man väljer att flyga från grannländerna.

Sverige har redan här börjat förlora vad vi får in på flygskatten. Arbetstillfällen, skatter och och avgifter försvinner. Miljön förlorar då det blir fler kortresor med energislukande starter och plan som tar mer bränsle per passagerarkilometer. Flygresenärerna får betala en resa till. Sverige hamnar lite bredvid, lite längre bort.

Gagnlös signalpolitik är sällan bra och det har vi haft för mycket av nu.

Viktigast rent miljömässigt är förmodligen att snabba på utvecklingen av mindre miljöbelastande bränsle.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

11 kommentarer

  1. Krister Andersson

    Det verkar som att intresseorganisationer jobbar hårt här om man ser till uttalande: ”– Men det finns en generell oro om passagerarvolymen på Skellefteå Airport skulle minska, vilket den nu inte gjort utan tvärtom har den ökat.”. Hur tänker du, Jan, att vi ska öka medvetenheten, dela på ansvaret, och komma i närheten av de åtgärder som behövs för att lösa den oerhört allvarliga uppvärmningen av vårt klimat?

    • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

      Vi behöver framför allt se till att åtgärderna vi sätter in inte ökar utsläppen, som i fallet med flygskatten och Norwegians flyttade linjer. Ensidiga nationella åtgärder kan få effekter som motverkar syftena.
      Inte minst måste vi fortsätta arbetet med teknikutveckling och alternativa bränslen. Flyget försvinner inte.
      Vi får jobba intensivare på att få fler digitala möten, affärsflyget är stort. Och naturligtvis var och en jobba på återhållsamhet i resandet.
      Sist men inte minst måste ett fungerande järnvägsnät hållas i sådant skick att det blir konkurrenskraftigt.

  2. Magnus Johansson

    Moderaterna med Riedel i spetsen (och tydligen du med) hävdar att flygskatten lägger ned linjer och konkursade flygbolag. Rent nys. Vi flyger som aldrig förr.
    Och i veckan sätt jag på Mötesplats Lycksele och lyssnade på Skellefteåmoderater som propagerade för ett vägprojekt till deras flygplats i Skellefteå som ”ökade mest i Sverige”….
    Hur ska ni ha det?

    • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

      Jag har inte nämnt flygskatten i samband med konkursade bolag, men med flygets små marginaler kan sådant komma att ske.
      Norwegian flyttar flyglinjer till grannländerna och måste kanske lägga ner minst en norrlsndslinje pga flygskatten – och miljön får mer stryk. Det är inte nys.

  3. Lena Carneland

    Jan, läs artikeln i DI från den 31/5 angående Norwegians hot om indragna linjer p g a flygskatten. Jag citerar: ”I tisdags tvingade flygskatten Norwegian att skrota linjer. På torsdagen utökar bolaget sina flygningar från Sverige, trots den så förhatliga flygskatten […] Men på torsdagen meddelar Norwegian att det öppnar en ny linje från Arlanda till Tallinn. Samtidigt utökar bolaget avgångarna från Stockholm och Göteborg till 14 olika destinationer, både i och utanför Europa.” I artikeln framgår också att: ”Flygskatten har tre nivåer: Resor till ett land inom Europa, även inom Sverige, blir 60 kronor dyrare. Resor till länder utanför EU får en skatt på 250 kronor, om den är kortare än 600 mil. Längre resor än så blir 400 kronor dyrare.”

    Vilken information ska vi lita på? Den som säger att man lägger ner flyglinjer eller den som säger att man ökar antalet flygningar? Kan det bero på vad man själv tror och/eller vill framföra som argument? Till sist: visst har väl de allra flesta flygresenärer till avlägsna resmål råd med den extra kostnaden? Inrikes och inom Europa blir kostnaden ungefär lika stor som att parkera i Umeå centrum under en för- eller eftermiddag.

    • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

      När man flyttar vissa avgångar över gränsen och säger att det beror på skatten får man tro det. De konkurrerar ju knivskarpt med bolag som flyger tur och retur andra vägen och inte betalar extra skatt. Miljön förlorar, resenärerna och staten förlorar.
      Linjer som ligger på marginalen hotas också, enligt deras uppgifter. Som vissa norrlandslinjer.
      Linjer som går bra, förväntas gå bra och inte har tuff konkurrens klarar sig kanske bättre.
      Det kan se lite märkligt ut, men jag tror flygskatten framöver kommer att bita alla huvudinblandade i baken.

      • Krister Andersson

        Vad menar du med att bolag som flyger tur och retur inte betalar extra skatt? Skatten betalas av den som reser från en svensk flygplats.

        • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

          Hade en uppgift som sa att de som flög från annan plats till Sverige t.o.r. inte betalade skatten. Det var fel. Det är bara de som flyger tillbaka eller vidare inom 24 timmar som slipper. Eller flyger vidare med samma plan.

          • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

            Fel var det i alla fall.
            Men jag tror fortfarande inte att miljön blir vinnare på flygskatten om långresor flyttar till grannarna. Och ingen annan heller. Kanske bussbolagen och oljebolagen om det läggs ner inrikesflyg. Eventuellt även SJ, vilket iofs kan vara positivt på marginalen.

Lämna ett svar till Jan Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.