Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Väntar på vätgas i Vännäs


Äntligen börjar det komma vätgasstationer för tunga transporter även till Sverige och Västerbotten. Skelleftekraft och OkQ8 bygger två stationer som ska vara färdiga hösten 2023. En i Umeå och en i Storuman. E12 kan bli en viktig väg för vätgasdrivna fordon med tanke på Norges satsningar.
Allt är i startfas och utvecklingen kommer att ta sin tid, men Sverige kan inte fortsätta blunda för vätgasen som alternativ.

Vännäsmoderaterna vill se en vätgasstation längs E12 i Vännäsby, det finns i de upplagda ”strävansmålen”. Vännäs är en transporthub och bör ligga långt fram i omställningen och utvecklingen på området. Nästan allt vi rör vid måste transporteras, även det närproducerade.

https://news.cision.com/se/skelleftea-kraft/r/skelleftea-kraft-och-okq8-bygger-tankstationer-for-fornybar-vatgas-i-vasterbotten,c3623765?fbclid=IwAR0eifI54uXu_bjGra_xkjYAJY-Sl1XbcdnTUPVQe1Ke-A48a3p-JML9gkE

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer

  1. Petter

    Min undran är varifrån denna vätgas kommer, är det en restprodukt eller är den framtagen .Och hur är den producerad. Det är väldigt dåligt att producera vätgas med el ,blir då bara ca 30 % verkningsgrad. Rätta mig om jag har fel ?

  2. Jan Nilsson (inläggsförfattare)

    Det finns mycket att säga om detta nya område. I länken nedan finns en del om detta med vindkraftens andel av elsystemet t.ex.
    Vi kommer att behöva lagra en hel del av vindkraften, eller också stänga av kraftverken ibland. Det händer att vi har överskott som inte kan nyttjas. Priserna blir väldigt skiftande, vilket kan bli ett problem i sig.
    Ska vi nu lagra energi som vätgas handlar det till stor del om industrin, men särskilt för tunga transporter och anläggningsmaskiner kan vätgasen bli ett bra alternativ. Att ladda en stor lastbil med el kräver effekt ungefär motsvarande vad ett villakvarter kräver, sägs det. Få lastbilar på ”långtrad” kan stå så länge som elladdning kräver. Sen får vi med tiden se om det blir bränsleceller eller direktförbränning som kommer att dominera.
    Oljan är ändlig och smutsig. Låt både el och vätgas utvecklas, tävla och företagen bakom sporra varandra.
    Vi får inte hamna mer bakom.

    • Petter

      Det är klart vi ska titta på allt ,tyvärr går det åt för mycket energi att skapa vätgasen vad du får ut i energin från vätet. Men utvecklingen går ju framåt.Det går åt ca 50 kWh för att producera ett kilo vätgas. 1 kg vätgas ger 33 kWh energi. Men har vi nån gång överskott på energin så visst.

      • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

        Vätgasen ges en chans i flera delar av världen och utvecklingen rullar på. Att den är tankbar gör den tänkbar. Det blir spännande att se vad som kan göras. Jag tror vätgasen är med i morgondagens energimix, även på transportsidan.

  3. Krister Andersson

    Snabbladdning av en personbil kräver effekten motsvarande ett kvarter, och det verkar gå att lösa, eller? Vätgasanvändning har fortfarande så låg verkningsgrad i alla steg att den inte är relevant som en storskalig lösning på något sätt. Däremot kan den ha en roll som kortvarig energilagring när produktionen är särskilt hög (vilket den är i Sverige allt som oftast.

    • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

      Några av världens mest tekniskt framstående länder satsar rätt friskt på vätgas. Japansk och sydkoreansk transportindustri ligger på rätt hårt. Även tysk och svensk är med.
      De kanske har missat något?
      Skämt åsido tror jag vi ska undvika planekonomin här och låta spetskompetensen på de olika områdena tävla. Får man snurr på vätgasen (direktanvänd eller via bränslecell) räcker jordartsmetallerna till batterierna längre och vi behöver kanske inte öppna lika många gruvor i Sverige.

Lämna ett svar till Jan Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.