En ny generation socialdemokrater flyr dagens jordnära problem genom politisk voo-doo. Ett extremt exempel är ”holmsundarn”. Läs och lid.

Ingress
Man ska inte ägna sig åt att driva med personer
. Däremot kan man driva med deras politik. För övrigt, varför skulle man driva med folk som har utvecklat förmågan att förlöjliga sig själva till en konstart – en konstart av rent galaktiska proportioner (lägg begreppet ”galaktiska” på minnet!)

På fredagar bjuder jag ofta mina partikamrater på en kanelbulle och högläsning ur boken ”Credo 2000 – 373 umebors tankar om framtiden”. Jag har, fram till igår, levt i tron att sammanställningen av ordstaplar i ”Credoboken” innehöll (ett antal av) de mest olidligt pretentiösa texter som umebor någonsin påtvingat andra umebor (naturligtvis finns även ett antal fyndiga och djupsinniga credotexter). Så jag och mina kamrater har ätit bullar, druckit kaffe och ibland diskuterat guldkornen – men oftast skrattat så att tårarna runnit då vi påmints om de våldsamt pretentiösa texterna i den Credobok som många glömt – och få saknar.

Men jag har levt i en vanföreställning.

Det finns värre texter än de allra värsta i ”credoboken”! Det finns direkt smärtsamt pretentiösa texter – med tanke på att de är menade att tas på allvar. Politiskt. Jag syftar på den ordstapel som lösgjort sig från den bloggare som, givetvis mycket pretentiöst, döpt sig själv till ”holmsundarn”. Han har inte döpt sig till holmsundaren – utan just till ”holmsundarn”, med dialektal stavning – i ett försök att hålla fast en tid som flytt. Sin senaste ordstapel har ”holmsundarn” döpt till ”Neofeodalismen och framtiden”. Ja. Neofeodalismen och framtiden

Fråga: Varför framhålla något som är värre än olidligt? Som är rent smärtsamt.
Svar: Därför att ”holmsundarn” (med dialektal stavning) representerar en strömning bland yngre socialdemokrater – på jakt efter meningen med det politiska livet.

 

Del ett
Det finns dom av oss som oroar sig för jordnära ting. Jordnära ting som påverkar vardagen. Låt mig nämna några:
*coronapandemins negativa effekter på folkhälsa, ekonomi och arbetslöshet,
*klimatförändringar i vars spår följer översvämningar, bränder, torka och svältkatastrofer,
*de största inkomstklyftorna sedan SCB började mäta dessa 1991,
*en havererad integrationspolitik,
*organiserad brottslighet där knarkhandeln resulterar i skjutningar, sprängningar och mordbränder,
*en åldersstruktur som är på väg att rasera ekonomin för kommuner och regioner.

Tycker du att dessa jordnära och vardagliga problem framstår som skrämmande?

I så fall finns inte lösningen på problemen i ”holmsundarns” (med dialektal stavning) senaste alster – Neofeodalismen och framtiden. I denna ordstapel riskerar nämligen ingen att bli påmind om jordnära bekymmer. Nej, nej, nej. Ska du följa i ”holmsundarns” spår måste du rikta stjärnkikaren uppåt-bortåt. Tusen ljusår. Minst.

 

Del två
Det är just jordnära saker som ”holmsundarn” absolut inte sysselsätter sig med. Bröd med för mycket socker och överviktiga barn lyser exempelvis helt med sin frånvaro i hans senaste alster. Detsamma gäller höga hyror, underminerade kollektivavtal och låg personaltäthet inom sjukvård, äldre- och andra omsorger. Sådana jordnära ting är inget för vår dialektale vän.

Istället ställer sig ”holmsundarn” – sannolikt på hela mänsklighetens och världshistoriens vägnar – frågor av långt större betydelse. Tillåt mig citera honom:
”Hur säkerställer vi att rymdens resurser tillfaller hela jordens befolkning och inte de enskilda företagen?”

Ja. Det är just sådana frågor som ”holmsundarn” sysselsätter sig med – alldeles på riktigt! Kom ihåg att jag inledde med att be läsaren komma ihåg begreppet ”galaktiska”. Dessa frågor, som sysselsätter holmsundarn, utgör förklaringen till att jag ville att du, käre läsare, skulle komma ihåg begreppet ”galaktisk”. Det är i dessa sfärer som ”holmsundarn” snurrar. Tillsammans med Merkurius, Venus, Mars, Pluto och Jupiter.

Hans frågor är, det måste jag erkänna, inte helt lätta att besvara. Speciellt inte då han ”glömt” att definiera följande saker:

a) Vilka är vi? Kan det vara Holmsunds S-förening för vilken vår vän ”holmsundarn” (med dialektal stavning) är ordförande!
b) Avses med begreppet rymden endast galaxen Vintergatan med sina 200 – 400 miljarder stjärnor? Eller talar ”holmsundarn” om begreppet ”rymden” i en bredare bemärkelser där vi – förutom ett oändligt antal galaxer – även måste räkna in de resurser som kan tänkas lura i exempelvis s.k. svarta hål?
c) Och vad avses egentligen med rymdens ”resurser”? Handlar det om eventuell järnmalm som ska fraktas till jorden med rymdfärjor eller menar vår ”holmsundarn” (med dialektal …) någon form av energiutvinning från solen – eller kanske från den kosmiska bakgrundsstrålningen?

Jag lämnar ”holmsundarn” åt sitt öde. Tillsammans med hans sannolikt svårmodiga läsare.

Han och hans vänner klarar säkert, alldeles på egen hand, av att fortsätta diskussionen rörande om ifall dagens tidsperiod ska definieras som kapitalistisk realism eller en techindustriellt driven neofeodalism”? För även denna frågeställning ryms inom ”holmsundarns” senaste ordstapel !

En sak är säker: oavsett svaret på dessa, djupsinniga, frågor behöver ingen oroas av att ”holmsundarn” skulle resa några frågor som berör mer jordnära ting – som alltför långa vårdköer eller höjda mjölkpriser. Nej, nej. Han snurrar tillsammans med galaxernas planeter.

 

Del tre
Som jag tidigare sa: ”holmsundarn” representerar en strömning bland dagens yngre socialdemokrater – på jakt efter meningen med det politiska livet. Under mina 29 år i fullmäktige har yngre sossar relativt ofta kommit ut, i pauserna, under fullmäktiges möten. De har velat inte sällan velat berätta för mig om sina funderingar kring Karl Marx.

I flera fall har det varit mycket tydligt att de trott att detta skulle imponera så mycket på mig att jag skulle glömma att de just hade röstat JA till nya nedskärningar tillsammans med de kommunalråd som de (då och då) antydde att de också var kritiska mot! Det var inte bara Karl Marx de hade funderingar kring. Jag fick även ta del av funderingar kring andra auktoriteter som exempelvis Noam Chomsky. Men inte heller denne kunde dölja att dessa, yngre och ”radikala”, socialdemokrater tryckte på exakt samma knappar då det var dags att votera i kommunfullmäktige. Och med exakt samma resultat. Nämligen fler skrytbyggen till priset av minskad personaltäthet inom omsorger och skola. Detsamma gällde för de i ”Ung Vänster” och moderpartiet V.

 

Del fyra
Metoden att fly en påfrestande verklighet genom citat tagna från politiska ”kändisar” är inte ny
. Speciellt inte bland yngre socialdemokrater – på jakt efter meningen med det politiska livet. Tvärtom. Den är mer än tjugo år gammal bara här i Umeå. Och den finns säkert även inom andra politiska partier. Men ändå – ”holmsundarn” ÄR speciell.

Hur då?

Därför att ingen yngre sosse har tidigare känt sig nödgad att fly ända till ”rymden” för att slippa undan dagens jobbiga och jordnära frågor. Detta är det sätt på vilken ”holmsundarn” är unik. Han har gått längre än någon annan i sina försök att distansera sig från de problem som traditionella socialdemokraterna tvingades hantera i samband med varje möte med kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, nämnder, bolagsstyrelser och tingsrätter.

 

Avslutning
Tidigare generationers socialdemokrater skulle vrida sig i sina gravar om de tvingats lyssna på ”holmsundarn” och hans försök att både vara en gammaldags socialdemokrat, från slutet av 1800-talet, och samtidigt låtsas oroa sig för de rättviseproblem som kan tänkas uppstå när hittills oåtkomliga rymdresurser ska fördelas. Om tusen år. Ifall det skulle finnas något att fördela.

Skälet till att tidigare generationers socialdemokrater skulle vända sig i sina gravar är att de försvarade sin politik istället för att – som ”holmsundarn” – fly tusen år framåt i tiden och dessutom till ”rymden”. Allt för att både leka socialdemokrat – och samtidigt distansera sig ifrån den politik som socialdemokratin idag bedriver.

Jag hoppas, käre läsare, att mina ord har lockat dig att läsa hela ”holmsundarns” senaste alster (Neofeodalismen och framtiden). Jag ska göra det extra enkelt för dig att ta del av hans filosofiska funderingar – om både tid och rum. Jag har nämligen citerat hela hans blogginlägg, i all sin sprakande språkliga prakt, här nedan.

Så, för dig med stabil och uthållig läggning, här kommer ”holmsundarns” ”Neofeodalismen och framtiden”.
Ta ett djupt andetag och scrolla nedåt.
Berätta sedan i en kommentar, eller i ett mail, till mig ifall du anser att vår tidsepok ska kallas:
a) ”kapitalistisk realism”
b)techindustriellt driven neofeodalism”,
c) eller ”något annat”.

Jag ser fram emot ditt svar.


”Neofeodalismen och framtiden

Av holmsundarn, 20 augusti 2020 kl 11:58

De senaste dagarna har det varit skriverier som rör techindustrin. Delvis så avslöjades det att investeringarna i Facebook genererat mindre jobb än beräknat. Delvis läckte information om hur flata den svenska regeringen varit i sin dialog med Google och Amazon. Likväl framkom det att Eskilstunas omstridde socialdemokratiske kommunalråd hyllar Amazon trots dess uppenbara antifackliga hållning och direkta brott mot den förut omhuldade svenska modellen. Den fackliga kritiken har å sin sida varit betydande de senaste dagarna.

Vad man dock måste förstå på det stora hela är att dessa företag är nutidens givna segrare i konfrontationer med nuvarande politisk uppfattningsförmåga, rörelsestyrka och ideologi.

Amazon, Walmart, för att inte tala om hela kinesiska marknaden är noga planerade algoritmstyrda planekonomier som, vida, överträffar konkurrenter, nationer, politiska partier och trilskande fackföreningar på en nivå som hittills enbart kan liknas med samma sorts koncentration av makt och resurser som de tidigare kungarna och kejsarna. Det går inte att tala ens om en form av nyliberalism eller ”fri marknad” för att nå liknande ansamlingar av politiskt och ekonomiskt kapital. Fordkapitalism och den senare nyliberalismen är mer eller mindre döende, döda eller ineffektiva system i kapitalströmmarna idag. Man talar därför om en tidsperiod (nutiden brukar kallas kapitalistiska realismen – tidsåldern som kapitalismen ”vann”) som mer och mer övergår till techindustriellt driven neofeodalism. Detta vet makthavare och småpampar i kommuner mycket väl om, och således böjar man sig djupt (som 90% mindre skatt på serverhallar än husägare) när man bjuds in till hovet. Att det sedan i realiteten (t.ex. genom att sluka upp hela kommuners elnät) skapar mer problem än nytta (skatteintäkter, jobb) är en helt annan sak. Världen vet vilka de nya herrarna, och de första multimiljardärerna är. Borta är de gamla fordistkapitalisterna som till sist ändå kunde åtminstone bjuda på kaka när de fick massiva subventioner.

Vissa skulle väl höja ett ögonbryn här. ”Är inte detta bara återkomsten av de gamla träpatronerna?”. Här vill jag säga; att våra liv hängs upp på enskilda företags totala dominans må påminna om dessa, så är skillnaden viktig. 1800-talets sena kapitalism var paternalistisk och präglad av dåtida strömningar som humanismen, upplysningen och romantiken. För att inte tala om kristna kyrkan. Resultatet blev därför att träpatronerna ville vårda om ”sina” arbetare (längst gick det väl på norrbyskär där målet blev en planerad utopi kring industriarbetet som form). Ideologin som präglade dem var framförallt konservativ (kollektiv, traditionell, religiös).

Även om klassorättvisorna var enorma, och födde både fackföreningarna och socialismen, så var den anställde åtminstone inte livegen – att i alla avseenden vara beroende av kejsarens tjänster och därav bunden till underkastelse och lydnad.Man dömdes till fattigdom utan arbete, men dog ändå fri. Alla som vill kan ju försöka idag att slå sig ”fri” från ett samhälle där träpatronerna inte bara kontrollerar fabriken, hemmet och affären – utan hela den tekniska utvecklingen och kommunikationerna.

Techjättarna som växer fram idag, med Kina som yttersta politiska modell för att hantera nationalstaten, är sprungen ur helt andra förutsättningar. Kontexten här är individualism, konkurrens och postmodernism. Samtidigt så står det klart att dessa jättar i huvudsak kontrollerar i princip nästan alla avseenden av våra liv. Ideologiskt så är detta motsatsen till konservatism, utan snarare ett hyllande av kapitalismens fantastiska (men oplanerade och destruktiva) förmåga för samhällsutveckling och acceleration av samhällets alla nivåer.

Det finns en hel del teorier som kretsar runt just nu över att vi inte ens kommer kunna förstå vilka sociala relationer (t.ex. familj), uppfattning av kön, förändrade hierarkier som kommer förändras av denna framfart förrän om några år. På samma sätt som fordismen med dess keynesianska kontrollmodell formade ett homogent industriproletariat baserat på strikta hierarkier (koloniernas utsugning, ordningen på arbetsplatsen, ordningen i hemmet etc) så kommer även samtiden och framtiden forma nya människor beroende på hur kapitalet organiserar sin arbetskraft. Inte sällan direkt kopplade bland annat till tanken om t.ex. megacities och därför också konflikten mellan centrum och perfiferi, eller för den delen individen som egenföretagare på instagram. Många här ser redan tydligt hur en stor del av politiken idag formerar sig kring subkulturer som bildats för att ekonomin ställer om sin produktionsmodell.

Kan det ha att göra med att fordismen är på väg ut som ekonomiskt system (som var djupt patriarkalt) som möjliggjort för feminismens framgångar? Att transfrågorna växer för att binära kön inte längre är speciellt nödvändiga (eller lönsamma?). Sånt här måste man tänka på när man studerar sin samtid.

Skall man då börja slå sönder sina telefoner, datorer, klockor och teslabilar? Ägna sig åt tillbakablickande, romantisering och vända ryggen mot hypermodernismen. Hylla slaveriet i 1800 talets england? ”Att på farfars tid var man minsann män när man drack sprit och dog sönderklämda på Obbola SCA?”

Nej. Det är inte tekniken i sig som är problemet. Det är distributionen av kapitalet och det inherent marknadsanarkistiska i dessa techgiganters ”marknad” som är problemet. Systemet saknar idag både etik, moral och ratt på en bil som rusar framåt bara för sakens skull. Man skulle också hävda att på vissa sätt, som kostnaden för elbilar, så är systemet dessutom för långsamt. Det är oording,  Oording skapar feodalherrar.

På många sätt finns otroliga löften för världens alla medborgare i den tekniska utveckling som sker. På många sätt har tekniken redan gjort många saker bättre. På otaliga sätt så är jag, en vaktmästare, idag 2020 rikare än mina föregångare från 1920. Möjligheterna är oändliga om vi tar dagens snabba teknikutveckling och applicerar lite jävla socialism i dem.

Hur skulle ett socialiserat Amazon se ut?

Vad skulle hända om det var kommunerna som drev Ubertjänster?

Varför tar inte kommuner upp foodoras modell? Särskilt under pandemin?

Hur kan vi implementera ny miljövänlig teknik?

Hur kan vi reducera skadliga varor (trams) till förmån för produktion och distrobution av t.ex. klimatneutral mat, solceller och teslabilar till människor?

Vilka mekanismer kan vi lära oss av Amazon, Walmart och andra om hur man planerar en ekonomi idag?

Hur säkerställer vi att rymdens resurser tillfaller hela jordens befolkning och inte de enskilda företagen?

Och hur skyddar vi delar idag av moderniteten men som riskerar att privatiseras, t.ex. kärnkraften?

I den takt automatiseringen sker, kan vi börja prata om mer fritid istället för meningslösa sovjetjobb?

Vilka meningslösa branscher (t.ex. en massa ”enkla jobb”) skulle vi idag, likt Sträng, helt enkelt kunna lämna i historiearkiven med automatisering och kompetensutveckling?

Allt detta kräver politik och inga av dessa frågor kommer man få några svar på om man fortsätter svansa efter neofeodalismens herrar som genom personliga nycker styr världen. Idag t.ex. kontrollerar sådana nycker i vilken takt vi ska börja ta hem olika naturresurser vi behöver för jordens överlevnad. (Om än amerikanska staten, NASA, är garantin för dylika projekt)

Svar får man om man uppdaterar sin ideologi, rörelse och analysförmåga efter den faktiska tekniska utvecklingen istället för romantiska föreställningar.

Ingen vill tillbaka till det som var (Det är också omöjligt), ingen är heller särskild nöjd över hur det är idag (postmodern kapitalistisk realism, nästan en dystopi i sin idéfattigdom och bristande framtidstro), således måste vi alltså framåt. Och antingen så ser vi tydligt formen av en ny form av neofeodalistisk regim ta sin plats på världskartan. Eller så försöker vi bygga något mer demokratiskt, miljövänligt och rättvist – men lika banbytande och optimistiskt.

Ett första sådant steg vore om politiken faktiskt kunde, åtminstone försöka, visa lite intresse i att förstå att 1900-talet inte längre är applicerbart. Damma av strategierna om hur träpatronerna till sist tvingades dela med sig av sitt överflöd, sätt det i jämförelse med hur utvecklingen ser ut idag, och ta därefter fram en politisk strategi för att göra vår gemensamma informationsinsamling, spotifyprenumationer, netflixabonnemang, nätkostnader och vår big-data – den individuella marknadsvärdet och ”marketing value” vi skapar genom vårt digitala arbete – pengar vi då aldrig ser men åjo du är värd väldigt mycket, för någon annan – till reela värden som kommer tillbaka till oss. Då pratar vi.”

7 kommentarer

  1. Ugglan

    Pallade bara halva Holmsundarens text, men dragit slutsatsen att om hans text är representerande för vår tid på jorden, då vill jag till rymden.

  2. Jonsson

    Ett svårartat problem.
    C. Galaxiär trollerikapitalism, blir mitt förslag.
    Jag är också nämligen, tämligen alltmer övertygad om att filosofen, argsinte hr Marx, får rätt till sist. Vänsterpartiet påstås nu verkligen vara redo för den där sista striden. Och, det stämmer nog att den slutliga! – striden är här, inom kort. ”Ny-Feodalisterna” Amazon, Facebook m fl håller på att möjliggöra det skiftet.
    Den svenska staten har redan fallit ihop.
    Som ytterligare hjälp på traven i förfallet, så kan väl Umeå kommun bygga ett par till onödiga, svindyra cykelbroar över älven! Jag kräver en bro mellan Berghem och Ikea, i så fall. Så att jag slipper vada över.
    Liberalernas Sabuni, propagerar för sänkt statlig skatt. Vilket nog innebär höjda kommunalskatter för att kompensera. Hurra?
    För det innebär sannolikt höjda taxor för barn- och skolbarnomsorg, äldreboenden med mera. Och tuffa besparingar inom obligatoriska kommunala ansvarsområden.
    Konstigt om bara yngre sossar gett upp om politiken i det här läget. The sky is not the limit. Tänk utanför boxen, eller rättare: sfären – kommunalt och globalt – det är den nya melodin.

  3. Frank Pettersson

    Vilket svammel av denne ”holmsundarn”. Hade önskat att han istället gav ett enda exempel på då han röstat mot s-ledningens vilja, och försvarat exempelvis Kommunals medlemmar. Det tar emot att analysera hans överflöd av ord, begrepp, påståenden, brist på förslag, etc. Jag ger dock ett exempel på hur meningslöst hans svammel är: Han skriver i slutet av sin bloggtext: ”och ta därefter fram en politisk strategi för att göra vår gemensamma informationsinsamling, spotifyprenumationer, netflixabonnemang, nätkostnader och vår big-data – den individuella marknadsvärdet och ”marketing value” vi skapar genom vårt digitala arbete – pengar vi då aldrig ser men åjo du är värd väldigt mycket, för någon annan – till reela värden som kommer tillbaka till oss. Då pratar vi.”
    Han menar alltså att någon (vem?), ska skapa en strategi (oklar hur den ser ut), för att värdet av vårt ”digitala arbete” (som ju inte är arbete utan en av många saker vi köper med de pengar vi får av vårt verkliga arbete (!), ska omvandlas (från någonting icke reellt (!)), till reella värden, som därefter (oklart hur) ska komma tillbaka till oss (oklart vilka som inkluderas i ”oss”).
    Det blev en hel del oklara, icke reella, saker där!
    Alla kockar vet att blandar du alla goda saker du känner till, i slumpmässiga kombinationer, så blir det inte bra. Om du dessutom stoppar i nya, påhittade ingredienser, blir det…en jävla soppa.

  4. Jonsson

    En sak som gör mig förbannad är att den ”digitala feodalismens” utövare techhjältarna, ”säljer” uppgifter om mig. Utan att behöva fråga eller upplysa mig om det. I Sverige har vi t ex mrkoll, som publicerar personuppgifter om oss – med adresser – i landet. Det kan de göra med journalistiskt utgivningsbevis via Sveriges grundlag. GDPR biter inte på det. Jag betackar mig för att sådan data (från ”bankfack” i himlens höjder) skulle bli ett geschäft för att boosta svensk ekonomi i framtiden. Thatchers ”kapitalistiska realism” saknar väl just realism?Det finns en hel uppsjö av termer, helt omöjligt att hålla sig ajour med dem alla. Postmodernismen (som nämns i bloggen) är en motreaktion på upplysningen och demokrati. Den postmoderna familjen har utökats med postkolonial teori, posthumanism, genusvetenskap, intersektionalitet, klimat- och djuraktivism m fl. Den kunskapsföraktande postmodernismen genomsyrar nu skolväsendet, universiteten, myndigheter och politiken. Vetenskap och empiri har ersatts med värderingar och åsikter.

    Fyndigt inpass om sekten som väntade sig teknisk förstärkning från rymden =)

  5. Fredrik

    Du vinner då inte mig som väljare med såna här småaktiga utfall mot ”yngre socialdemokrater ”, blir rent förbannad på den här strategin från din sida, tycker det liknar en viss herr Donald Trumps ”strategi” mot motståndare – översitteri och mobbing. Ägna dig enbart åt vad DU vill åstadkomma politiskt istället för att sparka på andra, då får du min respekt.

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Fredriks kommentar – 23 aug 2020
      Jag vill inte ha din respekt.
      Holmsundarn representerar en trend hos unga socialdemokrater som vägrar ta itu med verkligheten. Istället flyr många till Olof Palmes tid och person (för att ta ett exempel bland många). Holmsundarn flyr längst – i tid och rum – från dagens socialdemokrati. Den som åtar sig politiska uppdrag INOM sitt parti och FÖR sitt parti får också finna sig i att det han eller hon skriver blir analyserat och kritiserat. JAG finner mig i det. Lennart Holmlund och hans föregångare Margot Wikström fanns sig i det. Strävar du efter att bli en offentlig person, som politiskt aktiv, måste du finna dig i att bli analyserad. Och kritiserad.
      Det du gör är exakt samma sak som ”holmsundarn”. Istället för att försvara socialdemokraternas politik skriver du följande om mig ”den här strategin från din sida, tycker [jag] liknar en viss herr Donald Trumps strategi”. Men att jämföra mig med Donald Trump hjälper inte dagens socialdemokrater, holmsundarn eller dig själv. Det du skriver visar att även du flyr från uppgiften att försvara ditt parti – socialdemokraterna. Det du skriver visar att även du (oavsett ålder) tillhör den trend som jag kritiserar bland vissa unga socialdemokrater. Du och holmsundarn beklagar er över politikens villkor – villkor som bestäms av yttrande- och tryckfriheten. Fundera på ifall ni ska söka er till en science fiction-klubb. Där är risken för offentlig kritik mindre.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.