En fransk lärare har halshuggits för att han undervisade i yttrandefrihet. Kom till Rådhustorget och försvara yttrandefriheten – på lördag kl 16.00

Den politiska fegheten i Sverige finns, kan förklaras och förstås.
Men måste bekämpas. Detta är vad jag och folk från vissa andra politiska läger gör.

Försvara yttrande- och tryckfriheten

 ____________________________

 

Ingress
Det är en fruktansvärd tragedi att den franske läraren Samuel Paty har blivit halshuggen. Det är ett fruktansvärt hot mot yttrandefriheten att han mördades för att han undervisade sina elever i yttrandefrihet.

Kom till Rådhustorget på lördag 16.00. Antingen står vi nu upp för denna grundlagsstadgade rättighet även i Sverige och i Umeå. Eller så står vi inte upp för yttrandefriheten. Det senare innebär att acceptera självcensur på grund av våld och hot om våld. Detta är ett sanningens ögonblick.

Därför tänker vi ge umeborna en chans att samlas till en partipolitiskt neutral men politiskt viktig manifestation mot terrorism och för yttrandefrihet.

Återigen: Nu på lördag kl 16.00 på Rådhustorget.

 

Del ett
Historieläraren Samuel Paty ville förklara händelseförloppet bakom terrordådet mot satirtidningen Charlie Hebdo 2015 för sina elever. Detta som en del i sin undervisning om yttrandefrihet. Mot denna bakgrund visade han bland annat upp karikatyrbilder på profeten Muhammed hämtade från tidningen Charlie Hebdo. Före läraren visade bilderna hade han erbjudit muslimska elever att lämna klassrummet.

Det brutala mordet hade föregåtts av en sällsynt våldsam våg av hat och hot på sociala medier. I denna hatvåg hade bland annat lärarens namn samt namnet på skolan där han undervisade nämnts. Initiativtagare till denna våg av hat och hot riktad mot Samuel Paty var en förälder till en av Samuel Patys elever. Bland de elva gripna finns, förutom föräldern, även en känd islamistisk extremist.

Samuel Paty blev 47 år. Han undervisade i historia och geografi på College du Bois d’Aulne i Paris-förorten Conflans-Saint-Honorine.

 

Del två
De islamistiska riktningarna bland muslimerna har, genom våld och hot om våld, framtvingat en självcensur bland vissa journalister, författare, politiker och andra samhällsdebattörer. Detta har inneburit att det går att utnyttja den grundlagsskyddade yttrandefriheten till att driva med exempelvis kristendom och judendom. Men inte med islam. Där upphör yttrandefriheten. Denna process har pågått ända sedan 1989 då ayatollah Khomeini, Irans dåvarande religiöse diktator, utfärdade en fatwa (religiöst påbud) som uppmanade alla rättroende muslimer i hela världen att döda författaren Salman Rushdie på grund av dennes bok Satansverserna.

I praktiken har alltså att islamistiska extremister inskränkt yttrandefriheten även i länder som ska ha denna rättighet. Detta utgör ett grovt och mycket allvarligt angrepp på alla demokratiska-sekulära samhällen. Även Sverige. Å ena sidan.
Å andra sidan ska inte den majoritet av muslimer som tar avstånd från handlingar av detta slag lastas för mordet på Samuel Paty och andra liknande handlingar.

En majoritet av muslimerna i Sverige accepterar att grundlagen står över sharia. I Sverige.

 

Del tre
Den franska befolkningen sluter upp bakom lärarkåren samt yttrandefriheten som bland annat har sin grund i Frankrikes starka sekulära tradition. Detta inger hopp. Och glädjande nog träder även imamer fram och tar avstånd ifrån detta illdåd. Låt mig citera imamen Tareq Oubrou i Bordeaux:

”Målet med denna terrorakt är att splittra oss men det måste vi stå emot”

Tareq Oubrou anses vara en tolerant imam som gjort ett pionjärarbete för att anpassa muslimska lagar i syfte att muslimer ska kunna leva upp till de krav som ställs av den sekulära franska republiken.

 

Avrundning
I högtidliga sammanhang säger sig alla vara för yttrandefrihet. Särskilt då det inte kostar något att sluta upp bakom denna grundlagsfästa princip. Men nu kostar det allt oftare något att stå upp för yttrandefriheten. För allt fler vissa kostar yttrandefriheten livet.

De som inte förmår eller vågar förstå innebörden av verklig yttrandefrihet – att verklig yttrandefrihet även innebär rätten att driva med såväl hög som låg, såväl alla religioner som deras ledare även på ett hädiskt sätt – är inga försvarare av yttrandefriheten. Inte när det verkligen gäller. Inte när det verkligen kostar något.

Jag och det parti jag tillhör hädar inte någon religion. Å ena sidan. Å andra sidan står vi upp för den grundlagsfästa rätten att häda. Detta innebär att klara av göra två saker, eller tänka två tankar, samtidigt. Ungefär som att både gå och samtidigt tugga tuggummi. Det sistnämnda är inte svårt. Det kräver nämligen inget mod att både gå och samtidigt tugga tuggummi.

Men det förstnämnda – att inte häda själv men samtidigt försvara andras rätt att utnyttja den grundlagsfästa rätten att häda – har alltid visat sig vara betydligt svårare. Skälet är att det krävs mod till detta. Och mod är en bristvara i dagens Sverige. Inte minst politiskt mod.

Je suis Samuel

6 kommentarer

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Bergis – 19 okt 2020
      Muslimer är människor som flyr på grund av krig. Andra kommer till Europa för att de vill ha ett bättre liv. Om det kom an på varje enskild muslim skulle nästan alla med denna tro acceptera att de svenska grundlagarna och den franska konstitutionen är vad som gäller även för muslimer i Sverige eller i Frankrike.
      Men, och detta är själva kärnan till förståelse, stat och kyrka har inte skilts åt inom islam. Och därför står sharia över grundlagar och konstitutioner. Detta skiljer islam från exempelvis kristendom och judendom (vilket inte hindrar att det finns kristna eller judiska fundamentalister). Inom islam är alltså religionen INTE en privatsak. Inom islam utgör religionen – tillsammans med sina historiska tillägg – den lagliga grund på vilken samhället ska styras av ett självutnämnt prästerskap. Jag syftar på sharia. Därför måste muslimernas anpassning till en situation då de lagar som gäller i länder som Sverige och Frankrike står över sharia i huvudsak ske på individuell basis. Och detta blir idag allt svårare för enskilda muslimer. Det är främst två saker som har förändrats. Dessa, tagna tillsammans, har ökat svårigheten för verklig integration. Det handlar om följande:
      * det finns idag fler muslimer i bland annat Frankrike och Sverige och då dessa ofta bor i samma stadsdelar så ökar den sociala kontrollen,
      * denna sociala kontroll har sina ”väktare” främst i form av Muslimska brödraskapet, wahhabitiska salafister och våldsbejakande jihadister.
      Dessa islamisters budskap är att sharia står över de lagar som gäller i Europas länder. Detta leder till en konflikt som sannolikt kommer att eskalera ytterligare. Och den leder till att mördare hetsas fram. Resultatet ser vi bland annat i form av mordet på den franske läraren och i mordförsöken på konstnären Lars Vilks.
      Men, och det får vi aldrig glömma, majoriteten av muslimer accepterar fortfarande att de svenska och franska lagarna står över sharia då muslimerna lever i Sverige och i Frankrike. Och denna majoritet av muslimer måste vi göra allt för att integrera i samhället. Jag tror att det vore bra, på många sätt, om muslimerna dras in i arbetet för mer resurser till sjukvården samt i försvaret av anställningstryggheten. Det har en förunderligt positiv effekt på människor att kämpa för gemensamma mål. Vi får däremot inte hemfalla till att dra alla muslimer över en kam. Då spelar vi det Muslimska brödraskapet, de wahhabitiska salafisterna och de våldbejakande jihadisterna rakt i händerna.

      • Bergis

        Jag blir inte klokare av det. Varför flyr våldsbejakande jihadister och salafister sina hemländer när de kan praktisera sin tro i hemlandet? Beror det på bidragen de kan få i Sverige samtidigt som dom då får kraft och tid att praktisera sin extrema tro? Exempel: I mitt hemland kan jag bara ansluta mig till milistrupper som förordar jihadism och salafism. Lönen är skral och livet är hårt. Men i Sverige kan jag få vilka bidrag som helst utan att arbeta för det. Hetsa ostört och rekrytera nya medlemmar. Vi naiva svenskar fattar ingenting förstås. Jag håller med dig i en sak. Människor som flyr från dessa ruttna kulturer och verkligen vill skapa sig ett nytt liv i Sverige skall stanna kvar.

  1. Gunnar.F.

    Funderar kraftigt trots väglag att köra dessa 48 mil tur o retur ner till Umeå o demonstrera ,men då med att bränna koranen så att budskapet ska gå fram…..!
    /GF

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till kommentaren 22 okt från Gunnar F
      Vår manifestation riktar sig inte mot muslimer. De flesta accepterar att det är svensk lag som gäller i Sverige – inte sharia. Manifestationen syftar till att slå vakt om yttrandefriheten och utgör en protest mot våldsinriktade islamister/jihadister. Du är inte välkommen om du funderar på att bränna koranen. Detta förolämpar även de muslimer som sätter svensk lag över sharia och driver dessa muslimer i armarna på de extrema. Du är heller inte välkommen om du tänker bränna bibeln eller Talmud.
      Du är däremot välkommen om du begriper vad manifestationen går ut på. Och uppträder som folk.

Lämna ett svar till Bergis Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.