Riksrätten mot Trump spräcker regeringsalternativet M + KD + SD? Förutsättningarna inför valet 2022 kan därmed förändras radikalt

Den politiska fegheten i Sverige finns, kan förklaras och förstås.
Men måste bekämpas. Detta är vad jag och folk från vissa andra politiska läger gör.

Försvara yttrande- och tryckfriheten

____________________________

 

Ingress
Den avgående presidenten Donald Trump kommer att ställas inför riksrätt. Detta står klart sedan ledamöterna i USA:s representanthus röstade för att inleda en andra riksrättsprocess mot Trump. Röstsiffrorna blev 232 ledamöter för, 197 emot och fyra nedlagda. Alla ledamöter i det demokratiska partiet röstade för uppbackade av tio republikaner. Fyra avstod och två var frånvarande.

Bakgrunden är den avgående presidentens agerande före och under den 6 januari. Nästa steg är att åtalet behandlas i Senaten som har 100 ledamöter. Senaten agerar alltså domstol. Idag har de båda partierna 50 ledamöter vardera. För att Trump ska fällas krävs två tredjedels majoritet. Detta innebär att 17 republikaner måste rösta för att fälla Trump tillsammans med 50 demokrater. Om så blir fallet är idag oklart.

Den dramatiska händelseutvecklingen i USA kan få en direkt effekt på svensk inrikespolitik. Trumps agerande kan göra det omöjligt för Moderaterna och Kristdemokraterna att bilda en regering baserad på stöd från Sverigedemokraterna. Skälet är att SD:s partiledning med Jimmie Åkesson i spetsen håller fast vid att det bästa vore om Donald Trump hade segrat i höstens presidentval.

 

Del ett
Alliansen sprack på frågan om SD.
Efter valet 2018 sprack Alliansen. Centern valde att svika sitt vallöfte om att inte bidra till en ytterligare regering ledd av Socialdemokraterna. M och KD valde att svika löftet att inte göra sig beroende av SD. Vi känner alla till resultatet: Det bildades en ny regering baserad på S och MP. Denna regering släpptes fram av Centern och Liberalerna – efter Januariavtalet mellan S, MP, C och L. (Även V släppte fram den nya regeringen.) Januariavtalet gick ut på att skapa en regering som inte var beroende av SD.

Men Moderaterna och Kristdemokraterna kom fram till att de var beredda att bilda en regering som var beroende av SD:s stöd. Efter att ha vinglat hit och dit beslutade sig Moderaterna till sist i juni 2020. Kristersson uppgav för Expressen i en intervju publicerad den 5 juni att han var beredd att leda en framtida regering där SD utgjorde ett samarbetsparti när det gällde budgetförhandlingarna. Ebba Bush och KD hade då redan öppnat för detta. Därmed hade de tidigare allianspartierna gått åt helt skilda håll. De befann sig i nya och olika politiska blockbildningar i riksdagen.

 

Del två
SD:s stöd till Trump gör dem omöjliga?
Men hela detta nya regeringsalternativ är idag på väg att kollapsa. Skälet är ledande sverigedemokraters uttalanden om Trump i samband med stormningen av Kongressen den 6 januari.

Jimmie Åkesson är partiledare, så låt oss börja med honom. Då han intervjuades i Sveriges Radio den 11 januari, fem dagar efter stormningen av Kongressen, stod Åkesson fast vid att det bästa hade varit att Donald Trump hade fått fortsätta som president i ytterligare fyra år. Åkesson lade dock till att han hade föredragit att Republikanerna hade haft en annan kandidat.

En kommentar till detta är att Åkesson, om han menat allvar, skulle ha fört fram uppfattningen att Republikanerna borde ha gått till val med en annan presidentkandidat redan i samband med det första primärvalet i USA som hölls den 3 februari ifjol. Detta gjorde dock inte SD-ledaren. Åkesson tog inte avstånd från Trump som en framtida president trots dennes roll inför och under stormningen av Kongressen den 6 januari.

Tobias Andersson heter en av SD:s riksdagsledamöter. Lördagen den 9 januari twittrade denne att Donald Trump var ”Ledaren för den fria världen”. En kommentar till detta är att Andersson inte verkade ha förstått att Trump, i praktiken, upphörde att leda USA på grund av sin roll inför och under den 6 januari.

Mattias Karlsson brukar ibland kallas för SD:s ”chefsideolog”. Så sent som i november ifjol var han med och nominerade Donald Trump till Nobels fredspris. En kommentar till detta är frågan hur det skulle ha känts dagen efter stormningen av kongressen ifall Trump utsetts till fredspristagare. Det dog fem människor i samband med stormningen.

Mot denna bakgrund blir det allt svårare för moderater och kristdemokrater att föra fram ett ”konservativt” block tillsammans med SD inför valet 2022. Bland svenska partiledare är Jimmie Åkesson ensam om att anse att det bästa för USA hade varit att Trump hade fått fortsätta som president i fyra år till. Den hållning som Åkesson och andra profiler inom partiet tagit när det gäller bedömningen av Trumps lämplighet som president kan innebära slutet för partiledningens dröm om att SD ska få ingå i en moderatledd regering. Det kan också innebära slutet på Moderaternas dröm om att få ta över statsministerposten efter valet 2022. Låt oss åskådliggöra detta genom att beskriva utvecklingen inom Liberalerna.

 

Del tre
Inbördeskrig inom Liberalerna.
De nya politiska blockbildningarna var inget av riksdagspartiernas ”förstahandsval”. Men situationen passade vissa partier sämre än andra. Liberalerna var splittrade i den avgörande frågan om partiet kunde tänka sig att ingå i en regering som var beroende av SD. Den tidigare partiledaren Jan Björklund, som ingick Januariavtalet tillsammans med S, MP och C, var helt emot ett regeringssamarbete med SD. Men hans efterträdare Nyamko Sabuni har visat sig ha andra åsikter.

Steg för steg har motsättningarna inom Liberalerna hårdnat. Striden drivs på av de katastrofalt låga opinionssiffrorna och bidrar samtidigt till desamma. Onsdagen den 13 januari bröt vad som måste betecknas som ett öppet politiskt inbördeskrig ut. Denna dag hotade Nyamko Sabuni att lämna Januariavtalet. Resultatet av ett sådant steg skulle bli dramatiskt. Det skulle betyda en regeringskris och öppna vägen för att Ulf Kristersson skulle kunna ta över som statsminister – stödd av SD. Allt beroende på hur Vänsterpartiet skulle agera (se tabell över mandatfördelningen i riksdagen nedan).

Parti Mandat
Socialdemokraterna 100
Miljöpartiet 16
Centerpartiet 31
Liberalerna 20
Vänsterpartiet 28
Moderaterna 70
Kristdemokraterna 22
Sverigedemokraterna 62
Summa 349

 

Kommentar: I dagsläget har de fyra partier som slöt Januariavtalet (S, MP, C och L) tillsammans 167 mandat. Det nya ”konservativa” blocket (M, KD och SD) har 154 mandat. Om Liberalerna drar sig ur Januarisamarbetet kommer S, MP och C endast att förfoga över 147 mandat. Detta är mindre än vad det ”konservativa” blocket har, oavsett om L lägger ned sina röster eller går över till M, KD och SD. Skulle L överge Januarisamarbetet blir Vänsterpartiet tungan på vågen oavsett om L lägger ned sina röster eller ansluter sig till ”de konservativa”.

 

Avslutning
Sabuni tvingas avgå?
Sabunis uttalande ledde omedelbart till skarpa reaktioner från andra håll inom Liberalerna. Partiets tyngsta namn i Stockholm, Jan Jönsson, krävde att Sabuni måste ge väljarna besked om att Liberalerna inte kan tänka sig ett regeringssamarbete med SD. Även andra tunga namn har kritiserat Sabuni för hennes utspel. Situationen inom L kan idag betecknas som ett öppet politiskt inbördeskrig. Motsättningarna inom Liberalerna har skärpts sedan stormningen av Kongressen den 6 januari. Detta beror till stor del på att SD:s partiledare Åkesson håller fast vid att Donald Trump hade varit den bäste presidenten för USA.

Den växande motviljan inom Liberalerna för att på något sätt förknippas med SD har med största säkerhet sin motsvarighet inom både Moderaterna och Kristdemokraterna. Om än inte lika skarp. Bristen på ett tydligt avståndstagande från Trump från SD:s sida kan vara tillräckligt för att slå sönder det nya politiska blocket M + KD + SD.

Därmed skulle också förutsättningarna inför det svenska valet nästa år förändras. Riksrätten mot Trump skulle åter kunna omöjliggöra att borgerligheten kan tillgodogöra sig SD:s ledamöter i riksdagen.

Samtidigt verkar splittringen inom LO vara djupare än någonsin. Detta kan komma att drabba Socialdemokraterna i valet 2022. Men mer om detta i kommande blogginlägg.

Sverige – det splittrade landet.

14 kommentarer

  1. olle

    Så tafatta och veliga denna regering varit så tror jag du har fel, gissar att SD kommer att växa sig ännu större tyvärr. Hade denna regering levererat så hade det nog sett annorlunda ut, hade våldet gått ner och hade de lyckats integrera flyktingarna vi tagit emot hade det kanske funkat. Tyvärr har de bara utrett och större delen jobbat mot att hitta fel på alla andra partier kanske de fått bättre siffror. Och som de hanterat pandemin gör inte saken bättre. Även här verkar de skylla på andra och inte vill ta ansvar. Sedan har de kritiserat alla andra som vill ha krav på svenska hos hitkommande flyktingar, men när de själva nu insett att det inte är fel då är det helt plötsligt ok. ALLA dagens partier är populistiska ,försöker hålla sig kvar runt köttgrytorna utan att prestera resultat. Jag fattar det inte???

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar på olles kommentar 19 jan 2021
      Jag håller med om att S+MP:regeringen agerat tafatt. De har varken klarat invandringen eller integreringen. De har även varit alltför senfärdiga när det gäller coronapandemin.
      MEN, det jag tar upp i min senaste blogg är möjligheten att SD har gjort sig omöjliga. Detta genom att dess partiledning inte har förstått vidden, djupet och effekten av Donald Trumps agerande den 6 januari. Titta på det som händer inom L (inbördeskrig)! Det är inte alls säkert att M och KD vill samarbeta med SD i ett gemensamt ”konservativt” block efter att Åkessons, m fl, visat sin oförmåga att ta tydligt avstånd från Trump.

  2. Utberg

    Jag har inget emot att SD sabbar för de f.d. allianspartierna. Om nu bara sossarna och facket kunde sluta sabba för sig.

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar på Utbergs kommentar 19 jan 2021
      Ja. Om nu bara sossarna och fackföreningarna bara kunde sluta att sabba för sig. Valet kan ju även sluta med en katastrof för S. I detta läge skulle det kunna bildas en ny alliansregering. Vart MP går är alltid en öppen fråga. Läget i Sverige präglas av splittring på de flesta nivåer och riktningar. Bara en sak är säker. Löfven vill regera. Kristersson vill regera. Lööf vill också regera. Och detsamma gäller för Åkesson.

  3. Jonsson

    Jag tror inte att Trump kommer att avgöra valet 2022 i Sverige. Det är bara vad jag tror.
    Det som kommer att avgöra valet här är tillståndet i landet. Och allehanda aktivisters troliga framfart. Och covid-hanteringen. Dessutom kommer det antagligen att dyka upp fler nu okända problem i Sverige …!

    Trump kommer att bli ihågkommen för sin sista kaotiska tid vid makten. Eller snarare bortglömd.
    Tror inte Busch (KD) tagit avstånd från Trump, som svensk media mal på om. Åkesson (SD) har ändå sagt i intervju att Trump betett sig ovärdigt. Varför skulle SD och KD föredra en demokrat?
    Jag skulle aldrig få för mig att storma någon byggnad, även om någon försökte tubba mig till det. De som gjorde det i USA denna gång, de bär också ansvaret tillsammans med Trump. Och hur kom de sig in i en så hårdbevakad byggnad?
    Jag är inget fan av Trump, ogillar hans exploaterande, i synnerhet golfanläggningarna. I mitt tycke var det otroligt att han skulle bli president ens. USA kan inte längre förväntas rädda världen (annat än på bio) t ex ingripa i Mellanöstern och hålla övriga världen under armarna. För det sista är nog vad sossarna vill, så att de slipper bekymra sig om NATO och försvarskostnader. SAP vill åka snålskjuts. Även om Sverige ständigt tycks vara i krig.
    Och jo, valutgången lär bli ungefär samma som sist.

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar på Jonssons kommentar 19 jan 2021
      Du har rätt i att det är en rad faktorer som kommer att avgöra nästa val. Men som du vet tog det väldigt lång tid innan KD och M deklarerade att de är villiga att bilda en regering som är beroende av SD. Det var i början av juni i fjol som Kristersson och Moderaterna slog fast att de kunde tänka sig att regera med SD som stödparti. SD har länge kompromissat i många frågor för att bli rumsrena. Senast när det gäller den s.k ”Natooptionen”. Men det är mycket möjligt att SD-ledningens fasthållande vid att Trump hade varit den bästa presidenten i ytterligare fyra år innebär att M och KD backar bort från ett samarbete med SD. Det svenska politiska livet har aldrig varit så splittrat och oförutsägbart som idag. Aldrig sedan den allmänna rösträtten infördes. Även om de tidigare allianspartierna inte är nära vänner längre så kan ett katastrofval för S leda till att M, C, KD (och L om de överlever) kan bilda regering utan stöd av SD. MP kan gå med S – men också med en ny Allians. Genom sina uttalanden om Trump har SD DEFINITIVT försvagat sin position i övriga partiers ögon – frågan är bara HUR MYCKET? Detta ska jag inte låtsas att jag vet.

  4. Jonsson

    Fast Mp tolererades inte av M, vid senaste valet.
    Sossarna bygger in spänningar i Sverige, makten kräver nog det. Det om något är ovärdigt.

    USA verkar ha blivit rena lekstugan. Pelosi bidrog ju med att demonstrativt, känslosamt och småaktigt riva sönder Trumps tal. Medan Bill Gates verkar fortsätta med att omforma USA, han lär vara den störste ”jordbrukaren” där nu.

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Jonssons kommentar 20 jan 2021
      Mellan valet 1994 och 2018 har S fört en politik som inneburit att de förlorat nästan 4 av tio av sina egna väljare.
      Om vi ser till väljarkåren som helhet har S förlorat cirka 17 procentenheter. Samtidigt har SD vunnit cirka 17 procentenheter. Tar vi den gamla Alliansen, som helhet, har den stått relativt still – fast givetvis med förskjutningar mellan M, C, KD och L. Tittar vi på V+MP (som en enhet = stödpartier) har även dessa stått relativt still. Den stora förskjutningen har skett genom en dramatisk tillbakagång för S och en ännu mer dramatisk framgång för SD. Det är en splittrande politik som ligger bakom denna förskjutning mellan S och SD.

      Partier – – – 1994 – – 2018 – – Differens
      Socialdem – 45,3 – – 28,3 – – -17,0
      Alliansen — 41,4 – – 40,2 – – -1,2
      Sverigedem – 0,3 – – 17,5 – – +17,2
      Övr (V+MP) – 11,2 – – 12,4 – – +1,2

      Men SD:s framgång har, i sig, lett till splittring mellan partierna inom den f.d. Alliansen. Och till detta kommer nu att SD tolkar Trumps ansvar för stormningen av Kongressen den 6 januari på ett annorlunda sätt än alla andra partier i riksdagen.
      Splittring, splittring och åter splittring.

      USA har blivit rena lekstugan – du menar kaos. MEN jag är SÄKER på att vi har SAMMA uppfattning i detta fall. Det är en mycket farlig lekstuga: 1) Den demokratiska processen stoppades upp för ett tag, 2) och människor dog.

  5. Håkan

    Det är märkligt i Umeå,en gammal avlagd S-politruck i samma stad,och som i sin iver att inte bli bortglömd måste skriva en par tre inägg i dygnet han tror också att Trump kommer att påverka nästa val.Möjligen kan jag tänka mig att det är en önskedröm för svensk media om så vore.

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Håkans kommentar 21 jan 2021
      Vem skriver ”en par tre inlägg i dygnet”?
      Självklart KAN Trump komma att påverka nästa val. Han fick drygt 74 miljoner röster. Skulle Trump frias av riksrätten står det honom fritt att bilda ett eget parti. Detta skulle påverka den politiska situationen både i USA och Sverige.

  6. Håkan

    Mig veterligt är inte du en avlagd gammal S-politruck.Vem jag åsyftar står väl ganska klart.Om Trump får bilda ett nytt parti,så kan det få konsekvenser i USA.Här ser jag det som en omöjlighet att det skulle betyda något.

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar på Håkans kommentar 21 jan 2021
      Ingen av oss vet säkert. Men SD:s stöd för Trump, trots stormning av Kongressen den 6 januari, öppnar för möjligheten att M och KD kan förlora på att samarbeta med SD. Allt beror på ifall S driver denna fråga hårt efter stormningen av Kapitolium. Å ena sidan är olika utfall möjliga. De är inte o-möjliga. Å andra sidan är olika utfall är o-säkra. De är inte säkra. Det jag vill är att visa på det som är möjligt. Och det är att M och KD backar på sitt samarbete med SD (på grund av SD:s stöd till Trump) ifall de utsätts för ett hårt tryck. ”Inbördeskriget” inom Liberalerna har definitivt skärpts efter stormningen av Kapitolium – detta eftersom den flygel av L som inte vill samarbeta med SD har blivit ännu mer övertygad om detta efter stormningen av Kongressen som de (en flygel av Liberalerna) anser att Trump har ansvar för. Och jag håller med denna flygel inom L.

  7. Pops

    Polariseringen i USA är långt ifrån bara Trumps ansvar. Pelosi hävdade tex att det var valfusk 2016, och Russiagate drogs igång och hejades på av msm. Är själv inget fan av Trump, men vad var/är alternativet? Personligen hade jag föredragit en mindre polariserande kandidat som Tulsi Gabbard. Demokraterna har med hjälp av msm legitimerat våldet efter George Floyd. Kamala Harris gav sitt stöd till en bailfund, vilket ledde till att våldsverkare släpptes ut gång på gång. Det här är bara några exempel. Postar några få länkar för den som är intresserad: [link][link][link][link]

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Pops kommentar 22 jan 2021
      Jag skrev om den f.d. presidenten Donald Trumps direkta ansvar för stormningen av Kongressen varvid den demokratiska processen stoppades upp och fem människor dog. Den typ av konkret handling som gör att en president ställs inför riksrätt.
      Den allmänna polariseringen i USA har funnits länge. Det du försöker göra är att RELATIVISERA och TRIVIALISERA Trumps hetsande mot valresultat, valarbetare, juridiska myndigheter, påtryckningar på valansvariga (i Georgia) och uppmaningen till en pöbel att gå till Kongressen varvid fem människor dödades. Det är detta som riksrätten mot Donald Trump kommer att handla om.
      Jag är ingen anhängare av Demokraterna. Men detta handlar varken om Demokrater eller Republikaner. Det handlar om ansvaret av stormningen av Kapitolium.
      Sedan är omöjligt att säga vem och vilka som bär mest ansvar för att en hård polarisering växer fram i ett samhälle under ett eller två decennier. Ett svar är att världsekonomin slår ut jobb, detta leder till åtgärder från flera olika regeringar vilket i sin tur ökar missnöjet i samhället. Men jag skrev om skälen till att Donald Trump kommer att ställas inför riksrätt. Detta försöker du dribbla bort.
      Jag publicerar ditt inlägg – men utan de länkar du hänvisar till.

Lämna ett svar till Jan Hägglund Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.