Taxiförarnas strejk i Umeå lönade sig. Vid sidan av ekonomiska vinster vann de motpartens RESPEKT – något inte LO gjorde. Lyssna på Nynningen

Hör av dig – hjälp till
Vi kämpar för ett krisprogram
Arbete åt alla – hejda höjda matpriser
Vi behöver Dig i arbetet för detta krisprogram

_______________________________

 

Strejken lönade sig
Ett 60-tal taxiförare i Umeå har strejkat i protest mot låga ersättningar och för att de känt sig utnyttjade av taxiföretaget Cabonline Group. Vissa av de strejkande var taxi-åkare som äger en eller några bilar – och ofta kör själva. Andra strejkande äger inga bilar utan är taxichaufförer. Strejken var kulmen på en längre tids missnöje bland förarna. De hade lämnat över en skrivelse till Cabonline Group i början av februari men ansåg sig inte ha fått något gehör.

 

Del ett
Strejken tvingade dock Cabonline Group till förhandlingsbordet. Resultatet blev ett antal förbättringar för förarna. Oavsett storleken på de rent materiella förbättringarna har taxiförarna vunnit en annan sak: ökad respekt från arbetsgivaren. Cabonline Group vet numera att de inte kan köra över sina anslutna taxi-åkare, och deras taxichaufförer, ostraffat.

 

Del två
Nya strejker kan bli följden. Det ligger i tiden. Titta på Tyskland, Frankrike och de brittiska öarna. För att ta några exempel. Ett ytterligare exempel är lokförarna i Stockholm. Vi har för övrigt skickat ett stöduttalande till dessa. Det borde fler göra.

 

Avslutning
Stämningen kanske är på väg att vända – även i Sverige. Fast i Sverige rör det sig om vilda strejker. Jag och Arbetarpartiet stöder både taxi- och lokförarnas strejker. Fullt ut. För full hals.

 

PS. Jag drar mig plötsligt till minnes en gammal progglåt: ”Vilda strejker” – framförd av orkestern ”Nynningen”.
Jag brukade aldrig lyssna på proggmusik på den tiden då det begav sig. Proggbanden tog alltför ofta sig själva, och sina texter, på alldeles för stort allvar. Därför var proggmusiken nästan helt humorbefriad – fast ofta väldigt humoristisk. Den var humoristisk på ett ofrivilligt och omedvetet sätt. Själva humorlösheten och tendensen att ta sig själv på alldeles för stort allvar blev, i sig, väldigt rolig. Rätt så ofta.

Den låt vi ska få höra är ett exempel på detta.

Apropå ofrivillig humor: ni skulle bara se ett av Nynningens andra skivomslag. Där kan man skåda en manlig person, i långt hår och moderiktiga snickarbyxor, gå till anfall mot kravallpolisen – beväpnad med hammaren i ena handen och skäran i den andra!  Intill står en ung kvinna och skriker, stumt, ut sin fasa. Det går att läsa in influenser från Skriet av konstnären Edvard Munch i just denna del av skivomslaget. Det omslaget hör till en annan skiva av Nynningen än den som innehåller låten ”Vilda strejker”.

Men Nynningen kunde både spela och sjunga. Och dessutom bra. Det är mer än man kan säga om alla proggband. Mitt problem var alltså bristen på självdistans. Och att politiska manifest är så svåra att sjunga – oavsett om man gillar eller ogillar innehållet.

Lyssna och jämför dåtid med nutid. Dåtiden var år 1974.

En kommentar

  1. brorson

    Den s.k lokförarstrejken i Sthlm var enligt min mening ingen olovlig stridsåtgärd utan ett fullföljande av ett tjänsteåliggande. Enligt SJ:s gamla säkerhetsordning, som jag har utbildning på, ska lokförare vägra köra om säkerhetskraven inte är uppfyllda. Detta bestämmer varken MP:s regionråd, MUF eller Arbetarskyddsstyrelsen utan lokföraren själv, vars beslut endast kunde överprövas av järnvägsföretagets särskilda säkerhetsavdelning, som vet vilka säkerhetsrisker som finns. Frågan bör ställas till MP,s och M:s lokala företrädare, om de verkligen står bakom deras partikamraters självtagna rätt att agera säkerhetsexperter.

    Skulle Ågren verkligen åka med ett pilotlöst flygplan med autopilot? MUF-ordf tycker ju att förarlösa tåg på det allmänna järnvägsnätet går bra. Teknikst är det möjligt, men varför inte prova först i slutet system som tunnelbanan? Säkerhetssystemet på det allmänna järvägsnåtet bromsar tåget, om föraren inte gör det. Naturligtvis kan man tänka sig det omvända, att föraren bromsar tåget, om systemet inte gör det. Många smarta funktioner skulle kunna adderas till ett sådant system, såsom avkoppling av vagnar i farten och t.o.m ihopkoppling av tv¨tåg till ett i farten. Men förarlöst – nej .Förare måste ändå finnas för att ge systemet kommandon.

    Systemet måste dock utformas av experter, inte av politiker. Den 2 juni 1980 omkom elva personer i en tågolycka i Sverige. Den 28 februari 2023 omkom femtiosju personer vid en tågolycka i Grekland. Av exakt samma orsak (tekniskt) som olyckan i Sverige 43 år tidigare. Olyckan i Sverige kan möjligen (tveksamt) skyllas på oförutsedda risker med ny teknik, som plötsligt slutar fungera och persona saknas för återgång till tidigare rutiner. Olyckan i Grekland var inte på samma sätt svår att förutse, eftersom olyckan i Sverige är känd av alla experter på järnvägs-säkerhet.

    Jag är f.ö. mycket bekymrad för säkerheten på svenska järnvägar, eftersom politiker har varit inne och kladdat för mycket, exempelvis har man slagit ihop Järnvägsinspektionen, som var en expertmyndighet för säkerheten, med Bilregistret (för att spara pengar?) vartill Trafikverket har tillstatt en särskild pressombudsman (Bengt Olsson), sedan media rapporterat om flera incidenter, som kunnat sluta illa, genom direktkontakter med järnvägstjänstemän.

    Det var dessutom inget plötsligt fel i Grekland, utan säkerhetssystemet hade varit ur funktion under många år på en längre sträcka. Att det inte hade reparerats berodde på politiska beslut, p.g.a den ekonomiska krisen. Lägg märke till att den grekiska järnvägspersonalens tredagarst.-strejk inte var riktad mot det statliga järnvägsbolaget utan mot den grekiska regeringen. Strax före den svenska lokförarstrejken hade MP gjort ett politiskt utspel om drastiskt sänka biljettpriser i regiontrafiken (både buss och tåg) i hela Sverige Nya risker uppstår när ekonomin går före säkerheten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.