God Fortsättning. Sedan 2020 har jag kunnat mista livet vid 4 tillfällen. Senast i augusti. Jag återpublicerar ett inlägg – för att tacka sjukvården.

Av , , 2 kommentarer 47

”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards

Försvara yttrande- och tryckfriheten

____________________

 

Blogginlägget nedan publicerade jag den 8 augusti 2023.
Om någon undrar så mår jag utmärkt. Jag styrketränar varje vecka tillsammans med Marika eller tillsammans med kompisar – i mitt och Marikas gym. Konstigt nog tar jag dock mindre i benböj, bänkpress och marklyft än då jag var 50. Men jag trivs – med livet och med det politiska arbetet. Detta känns viktigare, roligare och mer meningsfullt än någonsin.

Här nedan kommer det blogginlägg från den 8 augusti 2023 som jag nu alltså återpublicerar – för att tacka sjukvården.

 

Rubrik:
TACK ni anställda på Strokeenheten, Röntgen, Akuten, Ögon o Dragonens vårdcentral – jag gick från synbortfall till besked om att hjärnan är OK. Tack!

I söndags kväll jobbade jag och kvinnan jag är gift med väldigt hårt med att sortera och flytta väldigt många flyttkartonger – i extrem värme. Då kvällspasset var slut började jag ”se konstigt” på ena ögat. Jag har varit med om detta förut, i samband med extrem stress, år 1995. Jag gick alltså och lade mig. Utan oro.

* Men på morgonen ringde jag till Dragonens vårdcentral 07.50. Och de ville att jag skulle komma dit, akut, 11.15.
* En första undersökning gav anledning till oro. Vidare till Ögonkliniken 14.40 och en ny undersökning. Däremellan hann vi dock köra bort en del saker, av bättre kvalitet, till en organisation på Björnvägen / Mariedal.
* En ny undersökning på Ögon ökade på oron och jag vidarebefordrades direkt till Akuten och fler undersökningar – och stegrad oro. Kvinnan i mitt liv anslöt.
* Därifrån rullades jag till Strokeenheten som kollade upp mig och skickade mig till …
* … Röntgen. Där fick jag kontrastvätska och undersöktes sedan med datortomografi. Noggrannare kan man inte bli undersökt. Och jag skulle sova över på NUS för att möjliggöra bl a kontroll av hjärtrytmen.

 

Jag var nu mycket orolig. Därför började jag plåga min omgivning med, mer eller mindre, djupsinniga politiska analyser medelst långa sms – detta i syfte att göra andra oroliga. Ha, ha. Innan jag somnade fick jag ett första, preliminärt och lugnande, besked rörande DT-röntgen av en sjuksköterska.

* I morse kom en arbetsterapeut tillsammans med (vad som förr kallades för) en sjukgymnast (nu fysioterapeut) och kollade mina kroppsliga och mentala funktioner ännu noggrannare.
* Sedan fick jag träffa en läkare. Hon hade fullständig koll på bilderna från datortomografin och på det mesta i övrigt. Efter ett ”godkänt” EKG skrevs jag ut. Men med löfte om ett medicinbyte och uppföljning på olika sätt.

 

Jag hade inte skadat hjärnan. Men symptomen var sådana att detta kunde ha varit fallet. Därför denna växande oro och vandringen genom sjukvårdssystemet.

Det hela fungerade fantastiskt. Från samtalet med Dragonens vårdcentral 07.50 måndag morgon – via denna vårdcentral, ögonkliniken, akutmottagningen, strokeenheten, röntgen, tillbaka till strokeenheten – till utskrivningen (med löfte om uppföljning) vid lunchtid idag, tisdag.

 

Personalen var fantastisk hela vägen: alla undersköterskor, röntgensköterskor, sjuksköterskor, arbets- och fysioterapeuter samt läkare plus den kringpersonal som skötte transporter, städ och matlagning.
Jag vill ödmjukt tacka er alla – ni är mina hjältinnor och hjältar.

 

Jag undrar vad ALLA dessa AVANCERADE undersökningar, utförd av all VÄLUTBILDAD och KUNNIG, samt TREVLIG, personal skulle ha kostat om jag hade varit tvungen att betala själv? Kampen för mer resurser till sjukvården måste intensifieras.

Jan Hägglund

PS. Nu ska jag, och kvinnan i mitt liv, fortsätta att sortera och flytta grejor. I extrem hetta. Så det så. DS.

Det är inte rasism att ha bra personalplanering och att rensa upp på arbetsmarknaden

Av , , 16 kommentarer 75

”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards

Försvara yttrande- och tryckfriheten

____________________

 

Ingress
På mötet med Umeå kommunfullmäktige i december (18/12) debatterades en viktig interpellation från Arbetarpartiet. Interpellationen handlade om det nya försörjningskravet för arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU/EES som trädde i kraft 1 november. Skälet till att vi tog upp denna fråga var krigsrubriker i lokalmedia om att Umeå kommun riskerade att förlora hela 600 anställda till följd av de nya reglerna – varav 200 inom äldreomsorgen!

 

Del ett
Detta skrämde oss. Redan idag är personalsituationen så svår inom äldreomsorgen att ansvariga försöker ”ragga” personal direkt på gatan, eller åtminstone på Rådhustorget. Om 600 anställda skulle försvinna på två år löper kommunen risken att drabbas av, om inte en katastrof, så nästan.

Under arbetet med interpellationen insåg vi att siffran 600 anställda inte kunde stämma. Vi började därför forska och fick, men hjälp av Migrationsverket, fram helt andra siffror. Läs själv i vår interpellation nedan.

 

Del två
Vi hade hoppats på en seriös diskussion i denna fråga. Det är viktigt att ha en så bra personalplanering som möjligt. Det är också viktigt att rensa upp när det gäller avarterna på arbetsmarknaden – arbetskraftsinvandrare ska inte utnyttjas genom oacceptabelt låga löner, för långa arbetsdagar och dålig arbetsmiljö. Och det blev också en huvudsakligen seriös diskussion. Men det fanns undantag.

Undantaget hette Bore Sköld, gruppledare för Vänsterpartiet i Umeå. Istället för att bidra till att reda ut sanningen om hur många som medarbetare som Umeå kommun riskerar att förlora började Sköld orera om att försörjningskravet innebar rasism. Sköld menade att syftet var att ”kasta ut” människor ur Sverige. Även om det skulle vara så att någon har hyst denna förhoppning antyder Migrationsverkets siffror att det antal individer som kommer att hamna under försörjningskravets 27 360 kr/mån är oändligt många färre än vad riksmedia antytt.

 

Del tre
Det bästa hade varit att försörjningskravet hade lösts genom en knytning till lägstalönerna i kollektivavtalen. Nu har istället försörjningskravet – lägstalönen för arbetskraftsinvandrare – fastställts genom lagstiftning. Detta handlar inte om rasism. Detta handlar om att rensa upp i en arbetsmarknad där allt fler människor har kommit att fara illa. Gastandet om rasism visar på en bristande förståelse för de avarter som råder på arbetsmarknaden i Sverige idag.

 

Här nedan kommer Arbetarpartiets interpellation:

 

”Till Personalnämndens ordförande Tomas Wennström (S)

Vad innebär det nya försörjningskravet för Umeå kommun?

Från och med den 1 november i år gäller ett nytt försörjningskrav för arbetstillstånd för personer som kommer till Sverige från länder utanför EU/EES. Det nya försörjningskravet innebär att arbetstillstånd enbart beviljas till arbetskraftsinvandrare som tjänar minst 80 procent av medianlönen i Sverige. År 2023 innebär detta en månadslön på minst 27 360 kr. Till detta kommer att lönen måste vara i nivå med kollektivavtal eller praxis inom yrket/branschen. Tidigare krävdes en månadslön på 13 000 kr.

De nya reglerna gäller arbetskraftsinvandrare. Den som söker eller har fått uppehållstillstånd på grund av skyddsbehov, familjeanknytning eller studier, samt de som omfattas av massflyktsdirektivet eller den s.k. gymnasielagen, omfattas inte av de nya reglerna. Den som uppfyller samtliga krav för att få ett permanent uppehållstillstånd omfattas inte heller av kraven. Detta enligt Migrationsverket.

Enligt Migrationsverket finns det 63 477 aktiva arbetstillstånd i hela Sverige (1 november). Av dessa har knappt 15 000 en lön under 27 360 kr/mån. De största grupperna bland dessa utgörs av bärplockare samt olika typer av restaurangpersonal och städpersonal. I tabellen nedan finns antalet aktiva arbetstillstånd för ett antal yrken inom kommunal skola, vård och omsorg där lönen understiger 27 360 kr/mån:

 

Sverige

Umeå

Personliga assistenter

196

6

Vårdbiträden

100

6

Undersköterskor (hemtjänst, hemsjukvård, äldreboenden)

83

5

Elevassistenter

21

1

Barnskötare

19

2

Summa

419

20

Källa: Migrationsverket

 

Mot bakgrund av Migrationsverkets statistik blir det förvirrande då kommunala tjänstemän uttalat sig i lokala media om att det kan vara uppåt 600 anställda vid Umeå kommun som riskerar att förlora sina arbetstillstånd de kommande två åren. Uppåt 200 av dessa uppges arbeta inom äldreomsorgen.

Mot denna bakgrund vill vi ställa följande frågor:
1. Hur många av de ca 15 000 personer med aktiva arbetstillstånd i hela Sverige, som tjänar under 27 360 kr/mån, är idag anställda av Umeå kommun?
2. Hur har kommunen räknat för att komma fram till denna siffra?
3. Är Umeå kommun beredd att höja lönerna för dessa anställda till minst 80 procent av medianlönen i syfte att behålla dem?
4. Om Umeå kommun inte är beredd att höja lönerna för att behålla dessa anställda – finns det någon plan för hur dessa ska ersättas?

Davis Kaza, Patrik Brännberg
Arbetarpartiet”

Seger för funktionshindrade som beviljats elrullstol av sjukvården – men inte fått någon p g a kommunen! Byggnadsnämnden löser problemet

Av , , 14 kommentarer 81

”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards

Försvara yttrande- och tryckfriheten

____________________

Skrivet tillsammans med Davis Kaza

Ingress
Det är inte alltid vi i Arbetarpartiet (AP) har förmånen att skriva om segrar. Men idag har vi en seger att berätta om! På denna blogg har vi tidigare beskrivit den Administrativa Idioti (AI) som gått ut över vissa funktionshindrade i Sverige. En del av de drabbade bor i Umeå kommun. Det handlar om personer som, av sjukvårdens läkare, har beviljats en elrullstol för utomhusbruk på grund av sitt handikapp – men som råkat bo i ”fel” bostad och därför inte haft möjlighet att förvara elrullstolen på ett säkert sätt. Då elrullstolen inte har kunnat förvaras säkert har de funktionshindrade förvägrats tillgång till den elrullstol som de blivit beviljade av sjukvården!

Men på mötet med Umeå kommunfullmäktige den 27 november lovade byggnadsnämndens ordförande att denna absurda situation ska lösas i början av 2024. Detta är en seger. I första hand för de individer som blivit beviljade en el-rullstol för utomhusbruk men som inte kunnat använda denna på grund av den Administrativa Idiotin (AI). I andra hand är det en seger för Arbetarpartiet och de som stött oss (Johan, samt Liv från Vänsterpartiet i Umeå).

 

Del ett
Tolkningen av lagen om bostadsanpassningsbidrag förändrades
i och med en dom i Högsta förvaltningsrätten i december 2020. Alltså för tre år sedan. Tidigare har en person som av medicinska skäl beviljats en elrullstol av regionen (sjukvården) kunnat söka, och erhålla, bostadsanpassningsbidrag från sin kommun – om den lägenhet i vilken personen som beviljats en elrullstol saknade tillräckliga förvaringsutrymmen. Både regionen (sjukvården) och kommunen drog alltså tidigare åt samma håll för att hjälpa den funktionshindrade. Men detta förändrades då tolkningen av lagen förändrades.

För att en person ska få en elrullstol krävs att två villkor ska vara uppfyllda:

a) Regionen (sjukvården) måste göra en medicinsk bedömning som visar att en viss person har en funktionsnedsättning av en sådan art att en elrullstol skulle innebära en påtaglig förbättring av personens liv.

b) Elrullstolen måste kunna förvaras i ett utrymme där den är skyddad, kan hållas torr och (helst) även laddas. Saknas ett sådant utrymme i huset där personen som beviljats elrullstolen bor har det tidigare gått att söka pengar till ett fristående elrullstolsgarage.

Problemet med den nya tolkningen av lagen är att personer som beviljats elrullstol av sjukvården kan nekas bidrag till ett fristående elrullstolsgarage – och därmed bli utan elrullstol! I Umeå har funktionshindrade, som hamnat i denna situation, fått uppmaningen att söka en ny bostad för att på så sätt kunna hämna ut sin elrullstol. Man tar sig för pannan.

 

Del två
AP tog upp denna absurditet i Umeå kommunfullmäktige
första gången i november 2022. Det svar vi då fick från funktionshinderrådets ordförande (S) var att han höll med oss om att den situation som uppstått inte var acceptabel. Han gick faktiskt ett steg längre; han sa att situationen var rent overklig och mardrömslik (”en Kaftavärld”)! Men att göra något konkret åt denna mardrömslika situation, här och nu, ansåg sig inte funktionshinderrådets ordförande kunna. Istället skulle frågan utredas… och utredas … och … Detta trots att den förändrade tolkningen av lagen redan hade inneburit två (2) förlorade år för de funktionshindrade.

Det problem som kunde anas var att kommunerna och regionerna var oense om vem som, efter den nya tolkningen av lagen, skulle betala för garagen till el-rullstolarna. Det var detta som nu drabbade de funktionshindrade.

 

Del tre
Men socialtjänstlagen är mycket tydlig med att det är kommunerna som har ansvaret för att enskilda individer inte hamnar i kläm när myndigheter är oense om hur en fråga ska lösas (exempelvis då sjukvården /Regionen beviljar en el-rullstol, men kommunen inte vill betala för det nödvändiga garaget till detta hjälpmedel).

Till saken hör att Umeå kommun hela tiden har haft möjlighet att lösa situationen – i väntan på en eventuell framtida lagändring. Kommunen kan nämligen bevilja exempelvis ett elrullstolsgarage enligt Socialtjänstlagen, Fjärde Kapitlet, andra paragrafen (Kap 4, §2).

Nåväl. I november 2022 lovade funktionshinderrådets ordförande att frågan skulle lösas ”så snart som möjligt”. I mars tog vi återigen upp frågan, och vi fick återigen samma svar: en lösning skulle komma ”ganska snart”. I maj återkom vi, för tredje gånger, till denna fråga och, för tredje gången, fick vi samma svar: det kommer en lösning inom en snar framtid…

 

Del fyra
Fjärde gången gillt.
På mötet med Umeå kommunfullmäktige måndagen den 27 november var det fjärde gången gillt. Vi i Arbetarpartiet hade tidigare lämnat in en motion, med ett konkret förslag till beslut, som fullmäktige då skulle ta ställning till. Frågan var om kommunens ledning tänkte utnyttja den möjlighet som finns och bevilja elrullstolsgarage – detta genom att använda sig av Socialtjänstlagens 4 kap, 2 §.

I det skriftliga svaret på vår motionen fick vi, för fjärde gången, höra varför frågan inte gick att lösa – just nu.

I tjänstemannasvaret (från Individ- och familjenämnden) ansågs att frågan behövde utredas vidare …  Allt tydde alltså på att personer som beviljats en elrullstol av sjukvården – men som blivit nekade bidrag till ett elrullstolsgarage av Umeå kommun – fortfarande inte skulle få hjälp. Detta trots att det alltså hade gått hela tre (3) år sedan tolkningen av lagen förändrats och ett (1) år sedan Arbetarpartiet tog upp frågan för första gången.

 

Del fem
En plötslig vändning i rätt riktning. Men trots den nedslående skriftliga kommentaren på vår motion kom plötsligt en vändning – under själva debatten! Byggnadsnämndens ordförande Mikael Berglund (S) meddelande att en lösning skulle komma under januari månad. Byggnadsnämnden ska ta ansvar för att lösa situationen. Detta genom köpa in fristående elrullstolsgarage som Umeå kommun sedan kommer att låna ut till de personer som beviljats el-rullstolar – så att det blir möjligt för dessa att ”få ut” (och använda) sina el-rullstolar.

 

Avslutning
Detta innebär att tre års väntan på att kunna använda de beviljade elrullstolarna nu borde vara över
för de funktionshindrade i Umeå som hamnat i kläm. Det är deras seger. Men det krävdes att vi i Arbetarpartiet tog upp frågan i kommunfullmäktige hela fyra gånger under ett års tid – och samtidigt satte press på annat sätt (exempelvis genom att skriva ett antal blogginlägg på denna plats). Vi har också fått väldigt värdefull hjälp, och för denna hjälp vill vi tacka främst två personer: det handlar om Johan, det handlar om Liv i Vänsterpartiet i Umeå. Tack.

Vi vill även tacka de funktionshindrade, och deras stödpersoner, som uppmärksammat oss på det absurda i situationen. Utan dem hade vi aldrig börjat driva på, för en lösning.

Slutligen en eloge till Byggnadsnämnden.

Hotfull Hamas-anhängare har kallat mig för ”barnamördare” 60 ggr. Bland annat. Men ”philip stenberg” kan inte skrämma mig till tystnad.

Av , , 10 kommentarer 44

”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards

Försvara yttrande- och tryckfriheten

____________________

Hej, det var tretton dagar sedan sist.
Influensa.

Det finns en person som kallar sig för philip stenberg. Denne försöker skrämma mig till tystnad.

Den 13 oktober skrev jag ett blogginlägg med följande rubrik: ”Israeler och palestinier är människor. Hamas syfte var INTE att förbättra livet för palestinierna. Deras liv är lika lite värda för Hamas som israeliska”. Kära läsare: läs gärna detta blogginlägg.

Till dem som undrar:
– jag betonar alltid vikten av samarbete mellan etniska svenskar och muslimer – bland annat i försvaret av välfärdssamhället i Sverige,
– jag kommer att publicera fler blogginlägg om kriget Israel-Hamas – bland annat med hård kritik mot den israeliska bosättarpolitiken på Västbanken,
– min kritik mot bland annat Israels bosättarpolitik på Västbanken baseras på att jag försvarar Israels rätt att existera.

Mitt blogginlägg den 13 oktober föll uppenbarligen inte signaturen – eller den verkliga personen – philip stenberg i smaken.

Sedan jag skrev detta blogginlägg har denna signatur eller person skrivit väldigt många kommentarer som jag inte har ansett mig kunna publicera. Trots detta fortsätter philip stenberg att skriva kommentarer. Uppenbarligen endast till mig. Jag tolkar detta som att philip stenbergs syfte är att skrämmas. De flesta som skriver kommentarer vill nämligen få dem publicerade, och lästa, även av andra än av innehavaren av bloggen – i detta fall mig.

Jag vill göra mina läsare uppmärksam på namnet philip stenberg och även visa upp karaktären på innehållet i dennes många-många kommentarer till mig. Kanske skriver philip stenberg kärleksbrev” även till andra?

Lägg märke till att jag skrev mitt ”misshagliga” blogginlägg den 13 oktober. Det senaste ”kärleksbrev” som jag har fått från philip stenberg anlände bland kommentarerna till min blogg den 27 november – det vill säga en månad och två veckor efter mitt blogginlägg (från den 13 oktober). Det finns en fixering vid mig hos philip stenberg.

Nedan följer det samlade innehållet i philip stenbergs budskap till mig den 27 november.

 

Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare
Barnmördare Barnmördare Barnmördare

 

Tjugo gånger tre är 60. Detta påminner mig om sättet att skriva som Jack Nicholsons rollfigur Jack Torrance använde sig av i filmen ”The Shining”.

”All work and no play makes Jack a dull boy”. Detta skrev Jack Torrance 10 000 gånger i nämnda film.

Återigen: Läs gärna mitt blogginlägg om Hamas den 13 oktober i år.

Det folkliga deltagandet i myndighetsutövningen måste stärkas – inte raderas ut som Hanna Lundin Jernberg och liberal ungdom vill

Av , , 21 kommentarer 70

 

Ingress
Hanna Lundin Jernberg vill, tillsammans med Liberalernas ungdomsförbund i Västerbotten, att tjänstemännen ensamma ska få sköta myndighetsutövningen i Sverige – utan inblandning från politiker (VK, papper, 10 nov). Istället vill de att STATEN ska utöva insyn. Detta är en föga ”liberal” ståndpunkt. Men låt oss inte rusa händelserna (eller analysen) i förväg. Låt oss ta detta steg för steg.

 

Steg 1
Förslaget från denna ”liberala” fraktion innebär ett mycket långtgående angrepp på dagens ordning. Jag undrar om HLJ och ungliberalerna förstår hur långtgående konsekvenser som deras fraktions ståndpunkt skulle få om den förverkligas. Det är min avsikt att förklara dessa konsekvenser. Men främst att lägga fram ett mer folkligt, för att inte säga liberalt, alternativ.

Låt oss börja med att konstatera att det inte endast är inom Individ- och familjenämnden, i Umeå, som politiker sysslar med myndighetsutövning. Även politikerna inom Sveriges äldrenämnder sysslar med myndighetsutövning. Men även landets alla domstolar sysslar med myndighetsutövning. Det finns politiskt valda nämndemän i Sveriges alla a) tingsrätter, b) hovrätter, c) förvaltningsrätter och d) kammarrätter.

Jag är tveksam till om den ”liberala” fraktionen runt Hanna Lundin Jernberg har förstått poängen med politikernas deltagande i myndighetsutövningen.

 

Steg 2
Det folkliga inslaget i myndighetsutövningen måste förstärkas – inte avskaffas. Naturligtvis är det svårt att syssla med myndighetsutövning. Det är svårt att besluta om umgängesbegränsningar för föräldrar via LVU. Det är svårt att besluta om tvångsvård av missbrukare via LVM.

Men det kan, naturligtvis, vara ännu mycket svårare att syssla med myndighetsutövning genom döma mördare, våldtäktsmän och gängkriminella (som ibland både sysslar med knarkaffärer och ekonomisk brottslighet). Det är detta som politiskt valda nämndemän regelbundet gör. Svårigheten i all myndighetsutövning ligger inte endast i behovet av (eller bristen på) kunskap. Svårigheten handlar även om behovet av (eller bristen på) mod.

Ska den folkliga traditionen bort vad gäller deltagande i, och insyn i och kontroll över, socialtjänsten måste de naturligtvis även bort inom domstolarna. Detta då domstolarnas verksamhet är ännu svårare. Så blir logiken av HLJ-fraktionens ”liberala” tänkande.

 

Steg 3
Som jag förstår det är tanken att politikerna ska bidra med två saker när det gäller myndighetsutövningen: de ska bidra med livserfarenhet och därmed med en insikt om proportioner, de ska även bidra genom att utöva nödvändig insyn i och kontroll av myndigheternas verksamhet. Denna delaktighet i, och insyn i och kontroll över, myndigheterna och deras verksamhet måste varje folk ha.

Det finns brister i dagens system.
Men dessa brister ”avhjälps” inte genom att ”vi” helt avskaffar politikernas roll när det gäller myndighetsutövningen – genom att ”vi” raderar ut traditionen av folkligt deltagande, insyn och kontroll helt och hållet (som HLJ-fraktionen vill). Ska dagens problemen avhjälpas måste istället det folkliga inflytandet förstärkas (som Arbetarpartiet vill)!

 

Steg 4
USA och Sverige – samma misstro mot ”de professionella”. Låt oss studera USA. Detta land brukar ofta utgöra en förebild för liberaler (dock ej för HLJ-fraktionen). USA innehåller viktiga folkliga inslag även när det gäller ”tung” myndighetsutövning som kan, och borde, tjäna som en inspiration även för socialister (till vilka jag hör) som ser med största misstänksamhet och motvilja på den utvidgning av statens befogenheter som äger rum idag.

Dessa folkliga inslag i USA:s myndighetsutövning borde även utgöra en inspiration för liberaler.

I USA har de ett jurysystem. Genom jurysystemet är det allmänheten/folket som avgör om någon är skyldig eller oskyldig – då domstolar krävs – i brottmål. Detta gäller även när det handlar om mord, våldtäkter, rån, kidnappning, knarklangning och annan grov brottslighet. I Sverige har vi politiskt utsedda nämndemän i domstolar och i vissa politiska nämnder. Här är tanken att allmänheten/folket ska representeras av politikerna. Det gemensamma i USA och Sverige är tanken att myndigheterna inte själva ska tillåtas hantera de frågor som kräver myndighetsutövning. Varken i USA eller Sverige förutsätts att myndigheterna är ofelbara – därför de olika systemen med folkligt deltagande i, och insyn och kontroll över, myndighetsutövningen. Detta är i grunden mycket sunt.

I både USA och i Sverige är alltså tanken den att allmänheten dels ska utgöra en del av själva myndighetsutövningen, dels ska ha insyn i och kontroll över hur myndighetsutövning sköts. I båda länderna har lagstiftarna velat ha en motvikt till den kollegialitet som riskerar att skapas mellan jurister inom domstolsväsendet  – åklagare, advokater och domare.

Samma risk för kollegialitet finns naturligtvis även inom socialtjänsten. I Umeå och i hela Sverige. Men HLJ-fraktionen är uppenbarligen blind för denna, mer eller mindre oundvikliga, kollegialitet bland ”de professionella”. De vill, liksom i förbifarten, ersätta behovet av folklig delaktighet, insyn och kontroll – när det gäller socialtjänstens myndighetsutövning – med ”Staten”. HLJ-fraktionen kan med fördel kallas för ”statsliberaler”. Och det som gäller för socialtjänsten måste även gälla för domstolarna. Logiken i HLJ-fraktionens tänkande att det folkliga deltagandet måste bort även i dessa – med väldigt långt gående konsekvenser.

 

Steg 5
Var finns huvudproblemen med myndighetsutövningen inom socialtjänsten?
Två avgörande problem när det gäller myndighetsutövning inom socialtjänsten handlar om att 1) socialsekreterarna och deras chefer saknar utbildning för att göra rättssäkra utredningar, 2) de saknar även resurser i form av tid och pengar för att göra rättssäkra utredningar.

Men detta var ursprungligen varken socialsekreterarnas eller deras chefers ”fel”.

Vi måste arbeta tillsammans för (minst) två saker när det gäller socialtjänsten:
a) för att ämnet ”rättssäker utredningsmetodik” ska ingå i socionomutbildningen och, som en följd därav, för att socialtjänstens personal ska erbjudas betald vidareutbildning i samma ämne,
b) för ökade resurser till socialtjänsten i form av tid och pengar.

Men om socialtjänstens chefer vägrar acceptera brister i sin verksamhet – om de går till angrepp mot alla kritiker och mot alla utifrån kommande utrednings- och förändringsförslag – då omvandlar de sig själva till en del av problemet. Detsamma gäller för socialpolitiker som Hanna Lundin Jernberg.

 

Steg 6
Hanna Lundin Jernberg-fraktionen gör den existerande socialtjänsten till norm. Denna fraktion ser inte problemen med dagens rättsosäkra utredningar och bristande resurser. Eller problemet med ett minskande förtroende för socialtjänsten inom stora delar av samhället. I HLJ-fraktionen verkar se socialtjänstens chefer, och dagens utredningsmetodik, som ofelbara. Det är därför som HLJ-fraktionen föreslår att utesluta dagens politiker från myndighetsutövningen och istället vill ersätta det folkliga deltagandet med Staten.

Återigen: Deras attityd skulle inte endast drabba socialtjänsten. Skulle deras attityd slå igenom skulle det folkliga deltagandet även raderas ut från domstolsväsendet. Myndighetskulturen skulle tillåtas ”sluta sig” i alla sammanhang.  Bevara oss för stats-liberalerna!

 

Steg 7
Viktiga myndighetsutövare borde ställa upp i val – för ökat folkligt inflytande. Även Arbetarpartiet anser att det finns brister i dagens folkliga deltagande, insyn och kontroll när det gäller myndighetsutövning. Men vi vill öka det folkliga inslaget – inte radera ut det genom att ersätta det med Staten. Hur då?

I USA tvingas både de mest ledande åklagarna samt domare att ställa upp i val!

Ja, det är sant. Folk kan alltså rösta bort de viktigaste representanterna inom rättssystemet: åklagare och domare. Detsamma gäller även för chefen för vad som i Sverige skulle kallas för ordningspolisen – sheriffen. Många av de mest ledande åklagarna, domarna och polischeferna måste alltså först förklara för väljarna varför de förtjänar sitt jobb och sedan – inför nästa val – varför de förtjänar att omväljas.  Klarar de inte detta blir de varken valda eller omvalda. Skälet till denna ordning är bland annat att dessa tjänstemän anses bestämma i så viktiga frågor. De bestämmer nämligen ofta över liv och död.

Dessa myndighetsutövande politiker-tjänstemän kan kandidera till sitt jobb under något politiskt partis ”färg”. Men ofta kandiderar de till sitt jobb som ”oberoende”. Och detta kanske skulle vara det allra bästa.

 

Steg 8
Arbetarpartiet arbetar för att införa ett system som är inspirerat av det amerikanska när det gäller viktiga myndighetsutövare inom både stat och kommun. Vi arbetar för ett system där exempelvis två-tre (helst partipolitiskt ”oberoende”) personer skulle kandidera till jobbet som socialchef eller socialdirektör i kommunerna. Naturligtvis även i Umeå.

 

Steg 9
Socialdirektören borde tvingas ställa upp i val – och till omval.
Vad skulle ett sådant system innebära? Skulle exempelvis en socialdirektör som tvingades svara inför umeborna i samband med valen bli mer noggrann när det gäller rättssäkra utredningar och när det gäller vidareutbildning av sin personal i utredningsmetodik? Eller skulle socialdirektören kunna vidmakthålla attityden av ofelbarhet? Var och en förstår naturligtvis svaret.

En socialdirektör som tvingas ställa upp i val, och till omval, skulle absolut inte kunna upprätthålla skenet av ofelbarhet. Kravet på att möta väljarna skulle tvinga alla som kandiderar till jobbet som socialdirektör att prioritera frågan om rättssäkerhet – om detta var en av de svaga punkterna i socialtjänstens verksamhet.

 

Steg 10
Ska även den minst kunniga kunna ställa upp i valet till socialdirektör? Det är en möjlighet. Men vem skulle rösta på den minst kunnige? Själv anser jag dock att det vore bättre om det i förväg slogs fast en miniminivå när det gäller de kunskaper som skulle krävas för att någon ska kunna ställa upp i val till positionen som socialdirektör. Kommunfullmäktige skulle exempelvis kunna besluta att en socialdirektör i Umeå ska ha:
a) socionomutbildning,
b) med vidareutbildning vad gäller rättssäkra utredningar,
c) tio års erfarenhet av arbete inom socialtjänst eller med socialtjänst jämförbart arbete.

Sedan kan endast de som har dessa meriter ställa upp i valet.

 

Avslutning
Det är denna politiska attityd av ökat folkligt deltagande i, och inflytande och kontroll över, myndighetsutövningen som jag ställer mot Hanna Lundin Jernberg-fraktionens strävan att radera ut det folkliga deltagandet i, samt inflytande och kontroll över, myndighetsutövningen i Sverige.

Nej till HLJ-fraktionens stats-liberalism.

ÖPPET BREV till Hans Lindberg: HUR KAN DU VARA SÅ FEG att du låter tjänstemän schavottera – du borde SJÄLV be om ursäkt för Nato-fadäsen

Av , , 17 kommentarer 79

”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards

Försvara yttrande- och tryckfriheten

____________________

 

ÖPPET BREV TILL HANS LINDBERG
Varför ber du inte själv om ursäkt för Nato-fadäsen?
Vågar du genomföra en kommunal folkomröstning rörande frågan om ett Nato-center till Umeå?

 

Del ett
Nato-fadäsen. Du är kommunstyrelsens ordförande och förste kommunalråd i Umeå. Detta måste innebära att du även tar ansvar – och inte bara tar dig rättigheter!
Via ett delegationsbeslut gjorde du en intresseanmälan, på hela Umeås vägnar, om att få ett Nato-center hit till kommunen. Du tog dig därmed rätten att tala på alla umebors vägnar. Men för att  ”vår” intresseanmälan skulle väga tyngre talade du även i namn av olika myndigheter. Till dessa hörde bland annat:

* Totalförsvarets skyddscentrum (SkyddC) i Umeå – vilket är ”försvarsmaktens centrum för skydd mot kemiska, biologiska, radiologiska och nukleära (CBRN) hot och händelser”,
* FOI i Umeå – vilket är ett av Totalförsvarets flera forskningsinstitut.

Men det visade sig snart att du hade för bråttom när det gällde att tala i andras namn. Detta avslöjades av Folkbladet den 6 nov – ett intressant datum för svenska krigare. Jag tillåter mig att citera en del av Folkbladets artikel (min kursivering /Jh):


Del två
Citat ur Folkbladet
”… Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Umeå kommun, har undertecknat intresseanmälan om ett Natocenter och står även som kontaktperson i pressmeddelandet.

Vad säger du om att det inte stämmer att SkyddC och FOI stödjer detta?

– Själva beredningen har vi inte haft så mycket med att göra. Den information som jag har fått är att det har varit förankrat, säger Hans Lindberg och hänvisar till en näringslivsutvecklare på näringslivskontoret… ”.
Slut på citat.

 

Del tre
Jag frågar dig, Hans Lindberg: Hur kan du vara så feg att du låter tjänstemän schavottera – i ditt ställe?

Det var du, Hans Lindberg, och inga tjänstemän, som hade sååå bråttom att du inte hann – eller brydde dig om – att kolla upp fakta. Det är inte några tjänstemän som är ansvariga för de allvarliga fel som har begåtts (att uttala sig i statliga myndigheters namn utan att ha torrt på fötterna är ett allvarligt fel). Det är du som är ansvarig, Hans Lindberg. Du och ingen annan. Därför är det också du – och inga tjänstemän – som ska be om ursäkt. Offentligt. Ditt utspel var nämligen offentligt. Mycket offentligt.

Din ursäkt ska naturligtvis riktas till SkyddC och FOI i Umeå. Men din ursäkt borde även riktas till alla oss umebor på vars vägnar du också har talat.

 

Avslutning
Hans Lindberg: Vågar du låta umeborna ta ställning till ditt agerande i en kommunal folkomröstning?
Frågan i en kommunal folkomröstning kan formuleras på följande sätt:
Ska Umeås ledande politiker arbeta för att det ska etableras ett Nato-centrum i Umeå kommun?
Ja.
Nej.

___          ___          ___

Mycket liten ordlista
”Med begreppet ”schavottera” menas att vara utställd till offentlig vanära”.

Från Wikipedia
Schavott (franska échafaud) är en ofta upphöjd plattform på offentlig plats där avrättning av brottslingar verkställdes genom halshuggning. På schavotten kunde även en brottsling, fastkedjad eller bunden vid en påle, ställas ut till allmänt beskådande för att på så sätt bestraffas. Med begreppet ”schavottera” menas att vara utställd till offentlig vanära.

Socialtjänstens verksamhet handlar om förtroende – inte juridiska finter. Lundgren kan begära att JO utför en oberoende granskning – men vägrar

Av , , 27 kommentarer 85

”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards

Försvara yttrande- och tryckfriheten

____________________

Ingress
Socialtjänstens verksamhet bygger på förtroende – inte på juridiska finter. Andreas Lundgren, Hanna Lundin Jernberg och cheferna inom socialtjänsten i Umeå kan själva begära att JO eller IVO utför en oberoende granskning. Men detta faller dem inte in. De är helt inställda på att göra allt för att slippa en oberoende granskning av sin verksamhet. De kämpar närmast ursinnigt för att nå detta mål. Det är i detta ljus som den inlämnade överklagan ska ses.

 

Del ett
Den överklagan som en Mikael Mähler har undertecknat speglar den önskan – om att slippa en oberoende granskning – som finns hos Andreas Lundgren, Hanna Lundin Jernberg och vissa chefer inom socialtjänsten. Överklagan har blivit en del av den pågående maktkampen mellan Andreas Lundgren, Hanna Lundin Jernberg och vissa chefer inom socialtjänsten å ena sidan, och de 64 ledamöter inom kommunfullmäktige som röstade för en oberoende granskning å den andra. På de 64 ledamöternas sida står även väldigt många umebor. Men en del av de 64 som röstade för en oberoende granskning menade, tyvärr, inte allvar. Vi ska återkomma till detta.

 

Del två
Fullmäktiges beslut den 25 september handlade alltså om att en, av Umeå kommun oberoende, granskning skulle göras av de umgängesbegränsningar mellan föräldrar och barn som socialtjänst och IFN i Umeå har bestämt. Beslutet var formulerat på följande sätt och i tre delar.

Det tredelade beslutet
om utredningarna säkerställer att barnets bästa tillgodoses, utredningarna är adekvata i förhållande till omständigheterna i dom enskilda fallen, utredningarna uppfyller formella krav.
att utgående från ovanstående granskning ska förslag tas fram om vad som bör göras för att förbättra framtida handläggning.

att den oberoende granskningen genomförs på ett sätt som säkerställer att sekretesskyddet för de enskilda som omfattas av socialtjänstens handläggning upprätthålls, samt att granskningen rör ärenden om umgängesbegränsning enligt LVU.

 

Del tre
Väldigt många känner idag till att beslutet från september har överklagats. Men denna kännedom var ingen självklarhet. Överklagan blev känd på grund av att Arbetarpartiet (AP) skrev en interpellation till oktobermötet med Umeå kommunfullmäktige. I interpellationen frågade vi vad som gjordes för att verkställa fullmäktiges beslut från september. Vi fick ett skriftligt svar fredagen den 27 oktober. Detta löd som följer: ”Kommunfullmäktiges beslut … har överklagats. I avvaktan på domstols beslut i frågan … vidtas inga vidare åtgärder av nämnden i nuläget”.

Men överklagan hade inlämnats exakt tio dagar tidigare (den 17 oktober). Hade inte AP ställt frågan till kommunfullmäktige är det mycket möjligt att överklagan hade varit okänd än idag. Åtminstone för de som inte tillhörde kretsarna runt Mikael Mähler. Då hade det också varit okänt att all aktivitet kring fullmäktiges beslut i september hade avstannat.

 

Del fyra
Det var 23 socialdemokrater som ursprungligen röstade för de tre delarna i beslutet ovan. Det var enbart Andreas Lundgren som lade ned sin röst. I september. Men efter kommunfullmäktige i oktober framstår agerandet från de 23 socialdemokraternas endast som ett spel – som ett falskt spel. OM Socialdemokraterna verkligen hade önskat att motionen skulle verkställas borde de, då överklagan blev känd, omedelbart ha lämnat in en begäran till JO, eller till IVO, om att någon av dessa instanser skulle granska de umgängesbegränsningar mellan föräldrar och barn som motionen, och 64 ledamöter i fullmäktige, ville granska.
De socialdemokrater jag talar om är bland annat de som sitter i Individ- och familjenämnden (IFN) och de socialdemokrater som sitter i Kommunstyrelsen (KS). Om dessa socialdemokrater hade gått före med en sådan begäran riktad till JO och IVO skulle alla andra partiers ledamöter ha följt dem:
– i Kommunfullmäktige,
– i Kommunstyrelsen,
– i Individ- och familjenämnden (IFN).

 

Del fem
JO och IVO avgör själv om beslut tagna av socialtjänst / IFN ska granskas. Politiker i Umeå kan inte beställa en granskning av sig själv från dessa två instanser. MEN, en sådan begäran hos JO eller IVO – från de 23 socialdemokraternas sida – skulle ha visat att partiet verkligen ville verkställa kommunfullmäktiges beslut från september. Men socialdemokraterna agerade tyvärr på ett rakt motsatt sätt.

 

Del sex
Vem bestämmer inom S? På fullmäktige i september framstod Andreas Lundgren som helt isolerad. Inte endast inom fullmäktige utan även inom (S). Då var det 23 socialdemokrater som röstade för en oberoende granskning, och endast Lundgren röstade annorlunda. Men i oktober var det Lundgren som anförde alla de 24 socialdemokraterna! Detta parti hade alltså gjort en helomvändning. Lundgren är både ordförande för (S) i Umeå och ordförande för IFN. Uppenbarligen har han vunnit en maktkamp inom (S) – i denna fråga. Och resultatet av att Lundgren har vunnit maktkampen är alltså följande: ”Kommunfullmäktiges beslut … har överklagats. I avvaktan på domstols beslut i frågan … vidtas inga vidare åtgärder av nämnden i nuläget”.

Inga vidare åtgärder av nämnden i nuläget. Detsamma gällde även för två år sedan. Detta måste bli till bevingade ord: INGA VIDARE ÅTGÄRDER AV NÄMNDEN.

Men socialtjänstens verksamhet bygger på förtroende – inte på juridiska finter. Uppenbarligen är detta väldigt svårt att begripa?

 

Del sju
I ett kommande blogginlägg ska jag göra en analys av Andreas Lundgrens avslutande inlägg i debatten på kommunfullmäktige i oktober i denna fråga. Han har varit vänlig nog att lägga ut detta sitt inlägg i fullmäktige på sin blogg. Otroligt nog verkar Lundgren stolt över det han sade. Jag kommer också att lägga ut Lundgrens inlägg. För dissekering. I sitt fullmäktigeinlägg smutskastar Lundgren alla sina motståndare bland annat genom följande uppenbara lögner:
– ”Man vill in och titta på sina grannars uppgifter … för att man fått lite feeling”.
Titta på sina grannars uppgifter! Lite feeling?
– Lundgren påstår även att fullmäktige vill att ”ta över” från JO och IVO.
Men var någonstans står det så i det tredelade beslut som du, käre läsare, själv kan läsa här ovan, ord-för-ord.

Gå tillbaka och läs beslutet – och avgör sedan själv sanningshalten i det Lundgren påstår.

 

Avrundning
Andreas Lundgrens inlägg tillhör bottennappen. Eftersom Lundgren var sist vilket han visste kunde ingen bemöta hans övertramp.
Det han gjorde var så in i helvete fräckt.
Och falskt.

Men. Fortsättning följer…

Den oberoende utredningen om socialtjänstens arbete som alla i fullmäktige, utom Andreas Lundgren (S), röstade för har överklagats

Av , , 33 kommentarer 88

”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards

Försvara yttrande- och tryckfriheten

____________________

 

Ingress
Den 26 september satte jag följande rubrik på ett blogginlägg:
”Socialtjänstens handläggning av umgängesbegränsningar ska utredas av en oberoende instans. Men beslutet kommer att motarbetas”. Detta är exakt vad som har hänt. En viss Mikael Mähler har satt sitt namn under en paragrafrik överklagan (Mål nr 1682 – 23). Denna överklagan kan, ska och måste ses mot den bakgrund som jag ska beskriva nedan.

Denna överklagan kan vara riktig – eller felaktig. Mina kunskaper i juridik räcker inte till för att avgöra detta. Men nu handlar det inte om juridik. Förtroendet för socialtjänsten i Umeå kräver en oberoende granskning. Det handlar alltså inte om juridik – det handlar om förtroende.

 

Del ett
För två år sedan uppmanade gruppledarna i åtta partier de politiker som ansvarar för socialtjänsten i Umeå att acceptera en oberoende granskning av socialtjänsten. De åtta partierna var Socialdemokraterna, Moderaterna, Arbetarpartiet, Liberalerna, Vänsterpartiet, Centerpartiet, Miljöpartiet och Kristdemokraterna. Men de ansvariga politikerna i Individ- och familjenämnden (IFN) vägrade tyvärr att gå med på en oberoende granskning.

Till saken hör att Hanna Lundin Jernberg (numera känd för att uppmana alla Sveriges socialtjänster till domstolstrots) först var ute i VK – på ett helt uppslag – och berättade hur mycket hon var för en oberoende granskning av socialtjänsten i Umeå. Men efter endast en (1) vecka var Hanna Lundin Jernberg återigen ute i VK. Nu hade hon ändrat sig. Efter en vecka (som i sju dagar) hade Lundin Jernberg alltså tagit ställning emot en oberoende granskning. Och det har hon, minsann, varit sedan dess. Principfast som hon är. Lundin Jernberg är vice-ordförande i IFN.

 

Del två
När frågan återigen kom upp, nu i Umeå kommunfullmäktige, den 25 september i år röstade alla utom Andreas Lundberg (S) för en oberoende granskning av den del av socialtjänstens verksamhet som handlar om umgängesbegränsningar mellan föräldrar och barn i samband med att barn omhändertas för vård enligt LVU (lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga). Det som skulle granskas var formulerat på följande sätt:

– om utredningarna säkerställer att barnets bästa tillgodoses, utredningarna är adekvata i förhållande till omständigheterna i dom enskilda fallen, utredningarna uppfyller formella krav.
– att utgående från ovanstående granskning ska förslag tas fram om vad som bör göras för att förbättra framtida handläggning.
– att den oberoende granskningen genomförs på ett sätt som säkerställer att sekretessyddet för de enskilda som omfattas av socialtjänstens handläggning upprätthålls, samt att granskningen rör ärenden om umgängesbegränsning enligt LVU.

Andreas Lundgren är ordförande i IFN. Han lade ned sin röst i protest mot en oberoende granskning. Lundgren har länge motarbetat en oberoende granskning av sitt fögderi. Hans inlägg i kommunfullmäktige, den 25 september i år, inför omröstningen för eller emot en oberoende granskning präglades av aggressivitet, desperation och trots. Vissa andra socialdemokrater stödde Lundgren. Men, i slutänden, röstade de socialdemokrater som stött Lundgren i debatten ändå för en oberoende granskning. Men alltså inte ordförande Lundgren.

Del tre
Hur röstade då vice ordföranden i IFN – Hanna Lundin Jernberg? Hon gjorde ingen besviken. Visserligen var hon inte med på detta kommunfullmäktigemöte. Däremot uppmanade hon sina partikamrater att rösta emot en oberoende granskning. Klokt nog lyssnade inte hennes partikamrater på Lundin Jernberg. De röstade alla för en oberoende utredning (även Lundin Jernbergs ersättare röstade för).

 

Del fyra
Varför skrev jag att beslutet kommer att motarbetas. Beslutet den 25 september var en glädjens dag för många. Äntligen en oberoende utredning. Men jag skrev alltså följande den 26 september: ”Socialtjänstens handläggning av umgängesbegränsningar ska utredas av en oberoende instans. Men beslutet kommer att motarbetas”.
Varför?

Dels på grund av det motstånd som visade sig redan för två år sedan då gruppledarna för åtta partier i fullmäktige uttalade sig för en oberoende granskning – ett budskap som Andreas Lundgren, m fl, vägrade att ta till sig.

Dels på grund av det fortsatt kompakta motståndet inom IFN och bland cheferna inom socialtjänsten. Då motionen om en oberoende granskning, som senare antogs av Umeå kommunfullmäktige, var uppe i IFN för behandling av de politiker som ansvarar för socialtjänsten var motståndet mer än kompakt. ALLA ELVA (11) politiker med rösträtt röstade Nej till en oberoende granskning.

Närvarande vid detta tillfälle var ytterligare fem politiker utan rösträtt och hela 16 tjänstepersoner med socialdirektören i spetsen. Hela 32 personer var alltså närvarande då IFN (Individ- och familjenämnden) enhälligt sade Nej till en oberoende granskning. Jag vill understryka att det inte är på alla möten med IFN som det deltar hela 16 tjänstepersoner. Mobiliseringen från chefshåll var alltså stor.

Av de politiker i IFN som även sitter i kommunfullmäktige var det endast en enda som hade modet att gå upp i talarstolen för att säga att han hade ändrat ståndpunkt och numera var för en oberoende granskning. Denne modige politiker är moderat och heter Igor Hell. Men motståndet mot en oberoende granskning bland socialtjänstens högsta chefer och hos vissa politiker, bland annat ordföranden i IFN Andreas Lundgren (S) och vice ordföranden i IFN Hanna Lundin Jernberg (L) är lika starkt som någonsin förr. Det var bland annat därför som jag skrev att beslutet om en oberoende granskning ”kommer att motarbetas”.

 

Avrundning
Ansvaret för juridiken ligger på kommunens jurister. Om beslutet som togs av Umeå kommunfullmäktige den 25 september i år, om en oberoende granskning, på något sätt var felaktigt formulerat skulle kommunens jurister ha stoppat fullmäktige från att ens behandla förslaget till beslut. Anna-Karin Sjölander (C), som skrev den viktiga motionen med förslaget, skulle ha informerats om att hennes att-satser kanske bröt mot någon lag (om juristerna misstänkte att så var fallet). Juristerna skulle även ha informerat Marie-Louise Rönnmark, kommunfullmäktiges ordförande (S), om att beslutet eventuellt stred mot någon lag. Hon skulle då ha stoppat motionen från att behandlas.

Ansvaret för förtroendet ligger hos ledamöterna i IFN. Om nämndens ledamöter ställer upp på behovet av en oberoende utredning motsvarande JO:s utredning – när det gäller beslutade umgängesbegränsningar mellan föräldrar och barn (som omhändertagits i enlighet med LVU) – kan dessa ledamöter själva se till att bli granskade av en oberoende instans som motsvarar en JO-utredning. Ledamöterna i IFN kan både formulera och agera så att fullmäktiges beslut, eller andan i fullmäktiges beslut, förverkligas.

Denna överklagan, som en viss Mikael Mähler har undertecknat, bör inte förvåna någon. Överklagan speglar den rädsla som vissa politiker och tjänstepersoner inom socialtjänsten känner inför tanken på att en oberoende instans ska granska deras verksamhet. 


Till sist
Överklagan kan vara riktig – eller felaktig. Men förtroendet för socialtjänsten i Umeå kräver en oberoende granskning. Det handlar inte om juridik – det handlar om förtroende.

 

 

Hans Lindberg vill ha ett NATO-center i Umeå. Arbetarpartiet vill ha en lokal FOLKOMRÖSTNING i Umeå – för eller emot Lindbergs NATO-center

Av , , 23 kommentarer 66

”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards

Försvara yttrande- och tryckfriheten

____________________

 

Hans Lindberg, ”regeringschef” i kommun, säger i dagens VK (19 okt) att han vill ha ett NATO-center i Umeå. Naturligtvis utan att först ha frågat umeborna. Med anledning av detta kommer Arbetarpartiet att arbeta för en kommunal folkomröstning i denna fråga – senast i valet 2026. Frågan i en folkomröstning 2026 skulle kunna lyda på följande sätt: ”Ja eller Nej till ett NATO-center i Umeå kommun”.

Den som inte vill ha ett kärnvapen riktat mot Rådhustorget, eller mot Stadshuset, bör rösta Nej.

De politiker som styr Umeå kommun har gjort många utspel som varit extremt långtgående – utspel som saknat all förankring hos umeborna – och även inom det egna partiet. Den brist på balans som då uppstår kan endast beskrivas som HYSTERISK.

Här följer tre exempel på hysteriska (extremt långtgående och samtidigt icke förankrade) utspel från just Socialdemokraterna i Umeå.


1. Inför valet 1976

De två ledande socialdemokraterna i Umeå gick ut och erbjöd att HOLMSUND skulle kunna bli en slutstation för utbränt kärnbränsle! Detta utan att först ha tillfrågat umeborna, holmsundsborna eller sitt eget parti i Umeå kommun. Året 1976 väckte detta, fortfarande, både ilska och opposition inom (S). Särskilt ursinniga var, naturligtvis, socialdemokraterna i Holmsund. Men även många umebor som inte var socialdemokrater var upprörda.

Kommentar: Den fråga som helt dominerade valdebatten 1976 var händelsevis kärnkraften. Socialdemokraterna förlorade regeringsmakten för första gången på 44 år. Bristen på fingertoppskänsla hos de ledande socialdemokraterna i Umeå var monumental.

 

2. I anslutning till kulturhuvudstadsår och olympiska spel 2014
En lika känd som (just då) euforisk socialdemokrat gjorde ett utspel om att Umeå, tillsamman med två-tre andra Norrlandskommuner, borde ansöka om att få arrangera Vinter-OS! Detta efter att media berättat att de olympiska vinterspelen i Sotji, i Ryssland, kostade mellan 300 och 400 miljarder svenska kronor. Ja, miljarder, inte miljoner.

Kommentar: Utspelet föll. Ingen annan socialdemokrat ville driva frågan. Kostnaderna i samband med kulturhuvudstadsåret 2014 var uppenbarligen tillräckliga även för övriga inom (S). Bristen på fingertoppskänsla var monumental även i detta fall.

 

3. Hans Lindberg 2023
Debatten om en svensk NATO-ansökan kom helt av sig inför valet i fjol. Detta berodde i första hand på att Hans Lindbergs socialdemokrater svängde ”förrädiskt” i denna fråga en kort tid före valet. Men (S) var inte ensamt ansvarigt för att debatten uteblev. Den uteblivna debatten berodde även på (det bristande) agerandet från Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Dessa partier balanserade sina medlemmars ömma NATO-samveten mot behovet att hålla sig väl med socialdemokraterna och Magdalena Andersson. De ville ju, för död och pina, inte missa chansen att få vara stödparti om (S) vann valet. Lösningen för (V) och (MP) blev att ta ställning mot NATO – fast så tyst att ingen utom de egna medlemmarna hörde det.

Hade (V) och (MP) gjort sin politiska plikt och ropat ut sitt, dåvarande, NATO-motstånd från hustaken genom att organiserat landsomfattande demonstrationer mot en NATO-anslutning hade det garanterat blivit en rejäl NATO-debatt i Sverige. Men bristen på agerande från vänster- och miljöpartierna utgjorde spiken i kistan för chansen till en NATO-debatt.

Kommentar: Men nu ska vi, djävlar anamma, ta revansch för detta. Jag hoppas att det visar sig att Hans Lindbergs brist på fingertoppskänsla är lika monumental som hans partikamraters brist på fingertoppskänsla har varit tidigare. Jag tänker på kärnkraftsvalet 1976 och snacket i samband med Vinter-OS 2014.

Umeborna ska tillfrågas. I en lokal folkomröstning.

Israeler och palestinier är människor. Hamas syfte var INTE att förbättra livet för palestinierna. Deras liv är lika lite värda för Hamas som israeliska

Av , , 43 kommentarer 77

”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards

Försvara yttrande- och tryckfriheten

____________________

 

Palestinierna har rättfärdiga anspråk på frihet och rättvisa – men Hamas kämpar inte för dessa anspråk.

No to Collective Punishment Against Gaza
  (Haaretz | Opinion, 13 oktober)
Haaretz är en israelisk tidning

 

Syftet med Hamas angrepp på Israel lördagen den 7 oktober var definitivt inte att förbättra situationen för palestinierna på Gaza-remsan eller på Västbanken,
Syftet med Hamas angrepp var inte att slå broar till den kanske största proteströrelsen i Israels historia riktad mot ett lagpaket som demonstranterna anser hotar demokratin i landet,
Syftet med Hamas angrepp var inte att öka det antal på 19 000 palestinska arbetare som varje dag kunde röra sig mellan Gaza-remsan och Israel och som innebar inkomster både för enskilda palestinier och skatter för styret i Gaza,
Syftet med Hamas angrepp var inte att stärka den israeliska massrörelse som kanske hade kunnat fälla den mest högerinriktade regeringen i landets historia,
Syftet med Hamas angrepp var inte heller att stötta de palestinska ungdomarna på Västbanken. Eller på Gaza-remsan.

Hamas massmord på över tusen människor, varav 260 ungdomar på en ravefestival, och kidnappning av 130 personer hade andra syften. Hamas ville döda judar. Genom att visa att man kunde döda judar ville Hamas förnedra Israels politiker och militärer. Hamas visste, naturligtvis, att Israel skulle slå tillbaka hårdare än någonsin förr. Och speciellt hårt mot Gazaborna. Dessa drabbas nu av våldsamma bombangrepp. Men också av att tillförseln av el, gas, mat och vatten har stoppats.

Israels svar på Hamas attack kommer att leda till ”en omfattande humanitär katastrof”, och det enda som kan stoppa katastrofen är om Hamas släpper gisslan, sade en israelisk general under torsdagskvällen. Sedan dess har den israeliska staten beordrat en miljon människor att lämna Gaza City på 24 timmar, vilket är omöjligt.

För Hamas fyller även denna katastrof ett syfte. Hamas räknar med att den inledda humanitära katastrofen kommer att stoppa en normalisering av relationerna mellan Israel och Saudiarabien.

Det Hamas verkligen har lyckats med är att även ta död på den kanske största proteströrelsen någonsin i Israel; en proteströrelse som hann hålla möten under nästan 40 veckor i rad och som samlade 200 000 deltagare bara den 30 juli i år – till försvar för demokratin i Israel. Det Hamas verkligen har lyckats med är också att rädda Benjamin Netanyahus regering (den mest högerinriktade regeringen i Israels historia) – åtminstone för en tid. Dessa bedrifter kan också Hamas ta åt sig ”äran” för.

Hamas angrepp på Israel lördagen den 7 oktober hade många syften. Men inget av dessa syften gick ut på att förbättra livet för palestinierna på Gazaremsan eller på Västbanken. För Hamas är de palestinska ungdomarnas liv, i slutänden, lika lite värda som de israeliska ungdomarnas liv. Hamas har återigen visat på terrorismens vansinne och hopplösa återvändsgränd.

Detta är en första blogg om det som nu händer i Israel-Palestina.