Bättre skoterleder?

Efter ett krav på bättre skoterleder i Hemavan/Tärnaby nödgas jag att ta till pennan. Vi tar det från början; Storumans kommun har fått i synpunkter angående skoterledernas standard i Hemavan/Tärnabyfjällen. Skribenten uttrycker med viss sarkasm att man bör fortsätta på den inslagna vägen om man vill bli av med skoterturisterna. Är man rädd om dessa föreslås att man istället bör sladda betydligt mer än i nuläget, det är alltså en kostnads- och finansieringsfråga. Skall tilläggas att jag har full förståelse att det kan vara tråkigt med låg ledstandard, men ställer mig frågande till att det direkt ska bli en fråga för kommunen att lösa. Vilka har intressen i att vi har en stor skoterturism i Storumanfjällen? -Jo, handlare och uthyrare, men även privatpersoner. Författaren avslutar med orden att han själv är villig att betala mer för välunderhållna leder. Undrar om det är fler privatpersoner som är villiga att betala mer och hur stor är denna betalningsvilja i förhållande till den sanna kostnaden som krävs för att uppnå målet "välunderhållna leder". Är själv fullt medveten om ledernas usla skick i denna kommundel, men vet också att den absoluta majoriteten av sladdbidrag utbetalas hit. Ska skoterklubbsmedlemskap bli obligatorium eller ska kommunalskatten höjas? Ska kommunen ansvara för ledernas farbarhet eftersom dessa är så pass viktiga för fjällnäringen och friluftslivet. Eller ska näringslivet ta ett större ansvar i denna fråga? De är trots allt beroende av turismen i egenskap av största intressent, har de i så fall utrymme för denna kostnadsökning? Kan vi kommunbor åtminstone förvänta oss en hög ledstandard, då vi inte får något märkbart kultur- eller fritidsutbyte (jämfört med större kommuner) från vår kommunalskatt?

OBS, jag tar inte ställning utan vill höra andras synpunkter i frågan. Vad tycker vi?

Etiketter: , , , , ,

9 kommentarer

  1. Jimmy Lindberg

    Hur mycket extra skulle du som kommunmedborgare vara beredd att betala/år för ”välunderhållna leder”? Hur mycket extra skulle du vara beredd att betala för en hyrskoter om du visste att dessa pengar oavkortat gick till ledpreparering, och att du märkte detta (se bilden) när du sedan tog dig en tur…

  2. Henry Cruz

    Lagstiftaren(Sveriges riksdag)reglerar i &8 terrängkörningsförordningen 1978:594 vem som SKALL utgöra laglig huvudman för att upprätta ALLMÄNNA skoterleder. Det är länsstyrelse eller kommun. Från och med &8 till och med &10 1978:594 presenterar lagstiftaren förfarandet som huvudman har att rätta sig efter.

  3. Cina

    Efter egen erfarenhet, så tror jag att lederna skulle vara
    mycket bättre och lättare att underhålla om alla lärde sig
    att köra skoter. Man behöver inte gräva sig fram. Sedan
    tycker jag att alla som kör skoter ska vara med i en skoterklubb, eller betala en avgift för ledunderhållet.
    För övrigt så lägger de som sköter om lederna ner ett stort arbete [ofta utan eller med en liten ersättning]
    De som gnäller borde följa med på en sladdningstur så
    kanske dom blir tysta.

  4. Jimmy Lindberg

    Svar till Henry Cruz (2010-03-24 12:29)
    Bara för kommunen står som huvudman innebär inte detta att det också är dem som sköter driften. Det är outsourcing som gäller. Därför finns skoterklubbar.

  5. Henry Cruz

    Naturligtvis kan en länsstyrelse eller kommun outsourca inte bara nödvändigtvis till skoterklubbar och omkostnaderna tas ur resp. myndighets budget men som i Tärnafallet, först måste skoterlederna tillskapas i enlighet med svensk lagstiftning.I dagsläget finns inga allmänna skoterleder i Tärnaomr.

  6. Jimmy Lindberg

    Svar till Cina (2010-03-24 16:14)
    Visst görs det en stor del arbete idéellt, det är det nog ingen som ifrågasätter. Är själv ordförande för en skoterklubb så jag har lite vetskap om det. Men faktum kvarstår ändå att lederna inte når upp till den kvalitet som många ändå efterfrågar. För stor trafik för den sladdning som genomförs eller för lite pengar för sladdning. Att klaga går bra men att betala medlemskap i en skoterklubb är desto svårare. Håller med dig om att alla borde vara medlem i en skoterklubb.

  7. Henry Cruz

    Kommunen försökte för 3-4 år sedan träffa avtal med markägarna i Tärna precis enl. vad 10 & i terrängkörningsförordningen kräver för att lagligt upprätta ALLMÄNNA skoterleder. Då avtalsdokumentet presenterades förmälde avtalstexten att ortsbor/markägare förband sig frivilligt att avsäga sig sin rätt till färdsel som återfinns i 3 & terr.lag 1975:1313.Den avtalstexten förkastades av markägarna(vem vill avsäga sig något som lagstiftaren ger dig lagkig rätt till) och trots påstötning och krav att 3& skulle ingå i avtalstext ändrade kommumem ingenting och fick då inget avtal.

  8. Henry Cruz

    Ett fötydlingade:Enl.kommunens upprättade avtal skulle ortsbor/markägare frivilligt gå med på att dom själva förband sig att endast köra terrängfordon på lederna och alltså då inte skulle beträda mark utanför led.Detta förkastade markägarna och krävde att kommunen införde 3& 1975:1313.Trots påstötning ändrades inte avtalstexten och åtminstone jag undrar verkligen varför? Markägarnas krav var endast att en lagparagraf som skyddar deras rätt skulle ingå i avtalstexten.Detta skedde inte så därför finns i dagsläget inga avtal huvudman/markägare och då finns heller inga ALLMÄNNA skoterleder i Tärna

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.