Bättre skoterleder?
Efter ett krav på bättre skoterleder i Hemavan/Tärnaby nödgas jag att ta till pennan. Vi tar det från början; Storumans kommun har fått i synpunkter angående skoterledernas standard i Hemavan/Tärnabyfjällen. Skribenten uttrycker med viss sarkasm att man bör fortsätta på den inslagna vägen om man vill bli av med skoterturisterna. Är man rädd om dessa föreslås att man istället bör sladda betydligt mer än i nuläget, det är alltså en kostnads- och finansieringsfråga. Skall tilläggas att jag har full förståelse att det kan vara tråkigt med låg ledstandard, men ställer mig frågande till att det direkt ska bli en fråga för kommunen att lösa. Vilka har intressen i att vi har en stor skoterturism i Storumanfjällen? -Jo, handlare och uthyrare, men även privatpersoner. Författaren avslutar med orden att han själv är villig att betala mer för välunderhållna leder. Undrar om det är fler privatpersoner som är villiga att betala mer och hur stor är denna betalningsvilja i förhållande till den sanna kostnaden som krävs för att uppnå målet "välunderhållna leder". Är själv fullt medveten om ledernas usla skick i denna kommundel, men vet också att den absoluta majoriteten av sladdbidrag utbetalas hit. Ska skoterklubbsmedlemskap bli obligatorium eller ska kommunalskatten höjas? Ska kommunen ansvara för ledernas farbarhet eftersom dessa är så pass viktiga för fjällnäringen och friluftslivet. Eller ska näringslivet ta ett större ansvar i denna fråga? De är trots allt beroende av turismen i egenskap av största intressent, har de i så fall utrymme för denna kostnadsökning? Kan vi kommunbor åtminstone förvänta oss en hög ledstandard, då vi inte får något märkbart kultur- eller fritidsutbyte (jämfört med större kommuner) från vår kommunalskatt?
OBS, jag tar inte ställning utan vill höra andras synpunkter i frågan. Vad tycker vi?
Senaste kommentarerna