Inlandets framtid, integration i 200km/h!
..stavas bättre kommunikationer och infrastruktur i inlandet precis som övriga Sverige fått. Genom att utöka arbetsmarknaderna kan resurserna som finns på individnivå användas effektivare och man uppnår därmed en bättre matchning på arbetsmarknaderna.
Vi lever inte längre i ett agrart samhälle där alla sysslar med två näringar, det ser man bla. genom en ökad pendling, (dubblering de senaste 30 åren). Man pendlar längre och i högre utsträckning. När infrastrukturen blir bättre ökar de lokala arbetsmarknaderna man tar sig snabbare till jobbet vilket gör att man kan pendla längre för jobb. I inlandet anser jag att det borde gå att dagspendla upp till 20 mil enkel väg om man optimerar infrastrukturen. Antingen med en elektrifiering av existerande järnvägar som naturligtvis måste upprustas. Eller med en konvertering av E45 till "Norrlands autobahn" med fri hastighet sommartid och ökad hastighet vintertid. Detta i kombination med, viltstängsel, breddad (skiljd) vägbana där lastbilar ska ligga på väggrenen – alternativt ska mer lastbilstransporter ske via järnväg istället vilket är en annan fråga. I Stockholm pendlar man längre än i Storuman vilket inte stämmer överens med de föreställningar som finns, men det har en enkel förklaring. De har bättre "hård" infrastruktur.
Infrastrukturen i inlandet är högst bristfällig. Den är mestadels till för att utforsla råvaror till kusten vilket ligger i linje med Sveriges senaste 200 års inlandstänk, vilket är en exploaterande inställning. Det ser man genom att E12 är bättre än E45.
Vi vill ju bli en "bidragsfri" del av Sverige ge oss då verktygen att kunna utvecklas! Dessa stavas investeringar i infrastruktur, detta kan motiveras av att halva Sverige inte kan stå obrukat.
I 200km/h halveras pendlingstiderna. Antalet döda behöver inte dubbleras om man genomför "rätt" åtgärder. Skjut av mer vilt och anpassa vägarna för pendlare.
Hoppas på kommentarer på denna alternativa regionala utvecklingstanke. =) Eller ord från någon med Autobahn erfarenheter.
Senaste kommentarerna