Upproriska bärplockare

De dygt 200 bärplockarna som huserar i min hemby har i dag packat väskorna i protest och marscherat (dragandes väskor) de dryga 30 kilometrarna in till Storuman med skyltar de textat "help" på. Det är beklagligt av flera anledningar, men närmast tänker jag på ord som oansvar, märkligt och beklagligt. Det är mycket hårda regler för vanliga företagare men inom bärbranschen verkar man få göra precis som man behagar. Att förutsättningslöst ta 200 kineser till Långsjöby med omnejd när bären inte räcker till verkar närmast obegripligt, det är oansvarligt och märkligt. Enligt byns "allmänna talesperson" (som det verkar) hade ett rykte florerat om att det inte fanns några bär och att de skulle bli utan ersättning, detta redan när de landade på Arlanda vilket naturligtvis gjort plockarna oroliga.

Vem som helst kan anse att när gästarbetare från andra länder kommer till Sverige ska de ges skäliga arbetsförhållanden. Det ska inte behöva vara så att Kineser behandlas bättre i sitt kommunististdiktatur än de gör i vårt land. Irriterande att bärplockarföretagen svartmålar vårt land.

 

Etiketter: , , , , ,

23 kommentarer

  1. Same same

    Det va skönt att läsa ditt inlägg Jimmy. Jag trodde för ett ögonblick att det va du som startat ett bärföretag när jag läste nyheten.

  2. Jimmy Lindberg

    Svar till Same same (2010-08-06 00:57)
    Haha, nog för jag är företagsam och driftig men inte går jag över lik för profiten… Jag tror att boven i dramat är dessa bemanningsföretag utomlands, men bärföretagen borde ändå skämmas. Drev jag ett bärföretag skulle jag se till att ha egen representation från regionen nere i Kina el. Thailand för att ordna med pass, information och resa så denna tjänst inte kostar skjortan som den verkar göra i nuläget.

  3. Janne

    Bemaningsföretag
    Börjar man granska den branchen för att se vilka kopplingar det finns mellan bemaningsföretagen och bärföretagen kommer man nog att bli förvånad!
    Men det är alltid bra att ha någon annan att skylla på. I den undre världen finns målvakter, i bärbranchen finns bemanningsföretag.

  4. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    Arbetare sägs upp i sverige, för att sedan återanställas och göra sitt gammla jobb via ett bemanningsföretag! Varför tror ni??

  5. Jimmy Lindberg

    Svar till Janne (2010-08-06 10:59)
    Ja det efterlyses gärna kommentarer med djupare insikt i sakförhållandet. Jag tror ändå att detta är en trasitionsprocess där det krävs en viss anpassningstid efter en lagändring.

  6. Jimmy Lindberg

    Svar till Marianne Johansson Bygget Mosekälla (2010-08-06 13:09)
    Först och främst ska du inte försöka blanda ihop kinesiska och Svenska bemanningsföretag. För det andra vet jag svaret på din fråga, det stavas LAS. Det är det föråldrade anställningsskyddet som rör ihop det och gör att företag hellre betalar dyra pengar för anställda än hamna i fackens klor. Det är förbaskat illa med tanke på att det är genom anställda man ska tjäna pengar. De är ett verktyg och det är förbannat trubbigt just nu. Care to comment?

  7. Peter Åberg

    #1
    Ofta beskriver du hur illa det fungerar i kommunistiska länder på olika områden. Detta med bärplockarna visar, tycker jag, hur illa rå kapitalism och en fri oregelrad marknad kan fungera. Vad jag vet finns det inget etablerat riksdagsparti som förespråkar den gamla kommunismen, vilket du ibland försöker antyda.

    Det vi istället borde diskutera är hur de ”fria marknadskrafterna” bör regleras, då det gång efter gång visar sig hur snett det går när giriga, hänsysnlösa och skrupelfria personer och företag utnyttjar sytemet för att göra stora vinster på andra människors bekostnad.

  8. Peter Åberg

    #2
    Ett annat tydligt exempel på hur illa de ”fria marknadskrafterna” fungerar är de ständigt återkommande globala finanskriserna. Dessa beror anser jag på en allt för dålig reglering av aktie och vlautamrknaderna som öppnar för helt orimlig spekulation. Se på USA:s bankkris och Islands havererade banksystem. Det borde gå att minska risken för denna typ av osund spekulation genom globala överenskommelser och regleringar och därigenom slippa de kriser som regelbundet återkommer. För det kan väl inte vara så att Karl Marx hade för evigt rätt??

  9. LAS

    ”Inför valet är statsministerkandidaterna Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt rörande överens om en sak. Lagen om anställningsskydd ska inte förändras”. (E24)

  10. Marianne Johansson Bygget mosekälla

    Jimmy, jag blandar inte ihop någonting, jag påpekar fakta!
    Visst finns det anledning att tänka till lite?

  11. Jimmy Lindberg

    Svar till LAS (2010-08-07 03:37)
    Men bara för mona och fredrik tycker det behöver inte jag inrätta mig. Jag tycker att den måste förändras och med handen på hjärtat tycker de också det. Det är just de två första orden i din mening som styr agendan… ”inför valet”.

  12. Jimmy Lindberg

    Svar till Peter Åberg (2010-08-06 23:44)
    Jag tycker också att det saknas viktiga regleringar inom banksektorn eftersom det saknas ett ansvar vid spekulationer. Det är ofta staten och kunderna som drabbas medan bankerna går fria. Max ord är som Bibelns, de går att vrida och vända åt alla håll för att uttyda det man själv önskar. Har du något förslag på en lösning Peter? Jag skulle vilja förhindra den höga belåning man kan göra på hus (då detta kapital är känsliga för fluktuationer) och jag skulle vilja hindra banker att spekulera med alla pengar de får in, jag tycker man bör kunna kräva att de ska vara mer likvida vid en bankkris.

  13. Jimmy Lindberg

    Svar till Marianne Johansson Bygget mosekälla (2010-08-07 11:02)
    Absolut är det ett viktigt ämne som berör många, jag tycker att det är allvarligt att LAS är omodern, anpassad för ett annat samhälle. Då det makroekonomiskt äventyrar hela landets ekonomi och på mikronivå ger varje anställd osäkrare anställningsförhållanden och allt blir kortsiktigt. Jag tror man som anställd behöver säkerhet, utan att för den skull försätta arbetsgivaren i en prekär situation. Bemanningsföretag finns inte i min värld.

  14. Marianne Johansson Bygget mosekälla

    Men bemanningsföretag finns i den verkliga världen jimmy, så även i Sverige, och alla är inte seriösa! Med sådana bemanningsföretag finns risk för, inte bara sämre anställningsvillkor, utan sämre fortbildning, dumpade löner….Och en del företag vill inte anställa personal, uan använder sig av bemanningsföretag istället!
    LAS går att kringgå, kanske är det också därför som alliansen inte fäster större vikt vid att få bort den?

  15. Sunt förnuft

    Håller med om att vissa bäruppköpare beter sig ruggigt illa, märkligt att inte branschen själva rensar ut inom sina led. Vad gäller bemanningsföretagen så ska vi nog vara försiktiga med att kritisera icke svenska företag innan vi kollat våra egna.
    Detta med LAS, alla lagar och förordningar måste följa med sin tid, så även LAS men, att så som du Jimmy mer eller mindre skylla ”allt” på LAS är lite väl magstarkt. Den svenska arbetsmarknaden är på gott och ont betydligt mer komplicerad än så. Som jag ser det så kan man likna det vid att skjuta budbäraren.

  16. Jimmy Lindberg

    Svar till Marianne Johansson Bygget mosekälla (2010-08-08 14:53)
    Klart jag vet det, nog vet jag skillnad på utopi och realitet. Även om LAS går at kringgå är det ju ingen som tjänar på att arbetskraften används ineffektivt. Vad kostar en läkare anställd via ett bemanningsföretag?

  17. Jimmy Lindberg

    Svar till Sunt förnuft (2010-08-08 17:46)
    Där håller jag inte med dig, jag skyller inte allt på LAS men jag ser den som en stor stoppkloss som med lite olja skulle förändra läget. Det lönar sig inte att gå som katten kring het gröt, jag tycker om att vara konkret och gärna exemplifiera. =)

  18. Sunt förnuft

    Kanske måste förtydliga mig. Håller till vissa delar med dig, LAS bör ses över då den inte längre passar in i vår tid så att säga. Anser dock att LAS i någon form bör finnas kvar, hur den skall se ut låter jag dock vara osagt.
    Någon form av skydd behövs som sagt sedan kan vi alltid fundera över hur det skall se ut, vilka delar skall vara tvingande och vilka delar skall vara förhandlingsbara osv.
    Grunden till detta ligger i min åsikt att världen inte är och kommer aldrig att vara perfekt, detta gäller också alla våra arbetsgivare.

  19. Peter Åberg

    Som vanligt när argumentationen blir besvärlig försöker du byta fokus i debatten.
    Precis som konservatismen förändrats (Högerpartiet, Moderata samlingspartiet, Moderaterna och nu även tillnamnet nya arbetarpartiet) har kommunismen förändrats.

    De svenska kommunisterna blev Väsnterpartiet kommunisterna VPK och nu Vänsterpartiet.
    Inte ens du kan få det trovärdigt att och hävda att dessa två partier i dag står för samma värderingar och politik i dag som de gjorde för 30 år sedan.

  20. Jimmy Lindberg

    Svar till Peter Åberg (2010-08-10 19:23)
    Ett namnbyte förändrar inget det är nya personer som gör det, gamla stofiler har svårt att ta till sig något nytt. Det är samma sak med politiska låsningar, där är lösningen också att byta ut personerna. Och vadå byta fokus jag kanske klev dig på tårna men jag svarade på dina frågor och kom med följdfrågor där var det du som inte svarade. Platt av dig att påstå något som du själv inte lever upp till. Gör om gör rätt.

  21. Peter Åberg

    #1
    Det var inte medvetet jag undvek att besvara din fråga. Du undrar ”Har du något förslag på en lösning Peter?”. Svaret är nej. Jag har inte tillräckliga kunskaper om hur man kan reglera aktie och finsnsmarknaden, vare sig nationellt eller globalt för att vilja föreslå något. Däremot anser jag att något måste göras. Det jag syftade på angående Karl Marx var hans förutsägelse att konjunktursvängningarna kommer att bli större och större. Hittils har han faktiskt haft rätt och kommer förmodligen att fortsätta ha rätt tills adekvata releringar sätts in. Tårna mina mår bra (hi).

  22. Peter Åberg

    #2
    Håller med dig att personerna spelar roll. Men i mitt tidigare inlägg förutsätter jag nog att personerna är utbytta.
    Därmed menar jag att Vänsterpartiet i dag inte står för samma saker som SKP i Sverige gjorde för 43 år sedan, vilket jag ibland tycker du vill påstå. Följaktligen står inte heller Moderaterna för det som Högerpartiet gjorde för 41 år sednan.(Tiden går fort! Borde ha stått dryg 40 år sedan i mitt förra inlägg, när jag är tillräckligt gammal för att minnas både C-H Hermansson och Yngve Holmberg som jag f ö träffat live båda två).

Lämna ett svar till Jimmy Lindberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.