Åmsele och Kringsele

Av , , Bli först att kommentera 0

Ny låt!

Åmsele & Kringsele

Gubben han sade till gumman sin
”Få ja kyssa å klappa på trumman din?”
Men då klappa hon till han på vänster kinn
Men man ångra sä fort när snålvattne rinn

Han va Åmsele å Kringsele
Å huvene had svulle se
He satt int som he skulle nä
Å håre he had krulle se
Fast gumman hans va stingsele
Hon vart alldeles pingstele
För småningom hon gulle se
Fast hon va ganska mulle se
He vill å vall å vulle se
Precis som han hadd tänkt

Kvasitraditionell Allsång

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag har just avslutat en allsångstimme nere på Kom In och en fundering dök upp som brukar komma då och då.

Det finns vissa fallgropar då det gäller allsångsrepertoar och kulturarvet, nämligen att folk minns alldeles för rätt fast fel!
Ta till exempel Edward Perssons ”Jag har bott vid en landsväg”.

Under sticket sjungs det

Det är minnenas kväll,
det är ro i ett tjäll,
bortom vägen det skymmer allt mer.
Efter oro och strid
tvenne mänskor fått frid
det är bara varandra de ser.

Men inspelningen säger något helt annat:

Jag väljer då att hålla mig till det publiken är vana att sjunga.

I dag sjöng jag Spinnrocken där texten går: ”och som vigdes vid klockornas sång.

Fast alla inspelningar som jag har lyssnat på går: ”Och som sjöngo en kärlekens sång”

Här kan det vara mitt fel då jag inte har hittat ursprungsinspelningen. Allt finns nämligen inte på Youtube.

För att inte tala om Nidälven som finns i en mängd olika versioner och verser.
Nya artister minns fel och spelar in nya variationer, lite som viskleken vi lekte i ring som barn.
Nidälven är en sång som jag har slutat sjunga på grund av dess femtielva olika verser.

Sen finns det Barndomshemmet:

Även här cirkulerar det nya, kristnare verser, utlärd genom tradition och bönemöten.

Andra sånger bryts ner i bitar till snapsvisor och glöms bort. Är det någon som minns att Ernst Rolfs ”Ju mer vi är tillsammans” faktiskt har flera verser?
Eller att hans ”Bättre och bättre dag för dag” inte alls går ”Om än stämningen är svag” utan ”Om än ställningen är svag”? Även själva melodin har muterat under åren.

Det gäller att prioritera och kompromissa.

Dåliga spelningar

Av , , Bli först att kommentera 0

I helgen låg vi sjuka och som tur var hade jag måndagen ledig.
I dag hade jag en spelning på Teg där jag rosslade och harklade mig emellan fraserna och sångerna.
Det publiken kanske inte är medveten om är att estradören hör väldigt bra på scen.
Det är till och med så att jag ofta är så avslappnad att tankarna vandrar till andra saker medans jag sjunger, ”stängde jag av spisen”, ”vad ska jag äta i kväll” och så vidare. Jag hör extra väl publikens småprat, särskilt komplimanger.
Jag kände att dagens spelning kunde ha gått bättre, men jag hörde en fin komplimang. Någon sa:
”Är han lite sjuk?”
Varvid nån annan svarade:
”Ja, men viljan finns.”

Tack så mycket! Det var väldigt fint sagt. Precis vad jag behövde.
Jag återkommer i morgon med mindre slem i gångarna.

Vit Snok Kvid (Black Snake Moan)

Av , , Bli först att kommentera 0

https://soundcloud.com/joakimwidell/vit-snok-kvid

Svensk norrländsk version av Black Snake Moan.

Lyrics:

Ååååh, Int ha ja nån tjära kvar
Åh åh, Int ha ja nån tjära kvar
He ha runne borta skifte, ja jett hitta ny ved som ä brännbar

Mmm, mmm, vit snok krälar i mitt rum
Mmm, mmm, vit snok krälar i mitt rum
Mamma he e bätter å ta bort han, han e minst åtta tum

Åh de måst ha vart en fästing, knort’n bit int’ se hårt
Åh de måst ha vart en fästing, du vet knort’n han bit int se hårt
Tigg min kåda för ören, hon sa ”He e Gocke, int val he nå barn på vår gård”

Mamma, no dug he, mamma no dug he för dig
Mamma, no dug he, mamma no dug he för dig
Alla vet om he, du behöv int berätta de för mig

Mmm, mmm, va ä du nu på för il?
Mmm, mmm, tjära va ä du på för il?
Kåda, va äre, ä vit snok int’ din stil

Mmm, mmm, undra vars ha min vitsnok gått?
Mmm, mmm, undra vars ha min vitsnok gått?
Vit snok mamma hon sprang me min tjära bort

Musikens belöning

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag spelar ofta när publiken fikar, och min belöning är oftast applåder.
Jag brukar ofta filosofera om vilket värde musiken har, och belöningen jag får efter att ha sjungit färdigt. Under en halvtimma hinner jag sjunga runt 10 – 15 sånger och sjunger jag kortare visor blir det efter ett tag lite enformigt för publiken att applådera eftersom det är så kort mellan låtarna. Så stämningen brukar landa någonstans vid ett sorl där människorna sitter och småpratar och smålyssnar, och det är väldigt skönt och avspänt, då jag får göra lite vad jag vill med sången och experientera och prova lite olika tekniker.

Resultatet blir i slutändan ändå densamma: en Applåd.

Det kan ses på olika sätt:

Med öppna ögon där det finns plats för lite övning och forskning under sångens gång, och möjlighet att känna efter vad stämbanden är kapabla till.

Eller:

Med livssynen att "det spelar ingen roll om jag är krasslig eller i toppform, jag kommer ändå (bara) att få en applåd."

En tankegång som kan variera mellan en positiv inställning och en lite mer cynisk approach. Jag varierar mellan de här tankebanorna när jag är ute och sjunger.

I fjol hade jag över 300 framträdanden, och sången börjar bli som vilket yrke som helst.
När människor ser mig på stan med gitarren och säger "ska du inte spela en bit för oss?" svarar jag "Ja, bara jag får betalt så!" och de svarar med att skratta och sen blir de tysta.

Människor frågar i regel inte, till exempel när de ser byggarbetare på stan, om de kan kakla ihop ett badrum lite snabbt och gratis.

Musikens belöning
Musik får heller inte samma respons som när någon lyckas i en sport, det är ett visst jubel och en viss inställning på applåderna.

Det fanns en dokumentär där en pojke fick spela Guitar Hero tillsammans med en symfoniorkester under en konsert, där det gällde att komma upp till en viss poäng.
Publiken förstod att det fanns ett mål att uppnå, och när pojken nådde upp till poängen så jublade alla, trots att det var i mitten av sången. Där uppstod ungefär samma jubel som när nån gör mål i en fotbollsmatch.

Det gäller att bygga upp rätt stämning och förutsättningar för att få publiken dit sångaren vill, och det är otroligt roligt att experimentera med låtval och låtordning när jag är ute och sjunger. Jag vet precis hur publiken kommer att reagera efter att jag sjungit färdigt, vilka låtar som får de att skratta, och vilka sånger som gör de oberörda, till och med arga i vissa fall.

Jag tror ett mål jag är ute efter är resultatet som kan ses i slutet av följande video:

 

Facebookskryt

Av , , Bli först att kommentera 0

Så fort jag börjar skriva ett Blogginlägg blir jag självmedveten och tänker "Nu skriver jag det här bara för att skryta". Tänker vi djupare och analyserar den här texten är mitt förklarande av självmedvetenhet också ett skryt, så det blir fel hur jag än gör.

Hursomhelst, i dag har jag ett stressigt schema som jag tänkte skryta om.

10:00 – 11:00 Två spelningar på Aktrisen
13:00 – 14:00 Lundagård Daglig Verksamhet
17:00 – 17:45 Pianolektioner ABF Umedalen
19:00 – 21:00 Beethovenkonsert på Norrlandsoperan

Jag ska boka in en tupplur mellan 14:00 och 17:00.

Här Ligg En Älg Begraven

Av , , Bli först att kommentera 1

Här Ligg En Älg Begraven

Morgonstund ha guld i mun
Blod ä rödare än vatt’n
Dagen börja surt
Ja ana passning i moss’n
Här ligg en älg begraven

Salig äro den som ha tappe bort säck’n
Ha man int e ens råd ve påsar kun int mjöle bli smutsigt
Här ligg en älg begraven

Koka lingonhepatit
Eller plocka de själv
De minsta man kun skänk
Ä toapapper åt Thailand
Här ligg en älg begraven

Ropa int hej när du sitt på passe
Skjut int upp det du int ha licens för
Här ligg en älg begraven

Öga för öga å vom för vom
Ja sköt gris’n i säcken
Den som se få int lev för
Här ligg en älg begraven

De e sant att lit’n tuva
Kan ha svårt å läka sår
Ärlighet’n vara längst
Sent ska syndar’n gå isäng
För här ligg en älg begraven

Annorlunda spelningar den här månaden + jobb & privatliv

Av , , Bli först att kommentera 0

Utöver de dagliga spelningarna så fick jag spela på premiären av Open Mic på Station’n i Umeå. Framtida unika spelningar den här månaden blir på Kulturnatta den 18/5 och i Glashuset den 29/5.

Schemat finns på www.JoakimWidell.com

I örvigt försöker jag hålla mitt privatliv och mitt jobb separat, så jag skulle uppskatta om chefer och elever lämnar mig i fred när det gäller internet.

Mitt facebook konto är som många andras fyllt av grannar, föräldrars bekanta och kompisars kompisar som jag inte har någon riktig kontakt med, så det känns som att jag av respekt inte kan vara så öppen som jag skulle vilja vara utan att trampa nån på tårna, så det jag gör på Internet gör jag under ett annat namn.

Jag önskar att det inte skulle behöva vara så men så är det tyvärr. Under ett hemligt namn slipper jag granskas av arbetsgivare och kunder.
Jag måste få ha ett privatliv och samtidigt ha ett jobb.

Ni som tycker om min musik och mitt jobb kan följa mig genom joakimwidell.com, min twitter/joakimwidell och min youtube/joakimwidell kanal som uppdateras sporadiskt.