Fy tusan för TV-reklamen

Har gett mig in kampen mot TV-reklamen – och många lär väl jämföra mitt upptåg med samma hopplösa kamp som Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha gjorde.

Ni vet han som slogs med värderkvarnar. Inser att om detta ska lyckas krävs en medhjälpare, en Sancho Panza …

Min kamp mot TV-reklamen är en presonlig uppgörelse, något som någon måste ta sig an – som förhoppningsvis ger ringar på vattnet. Hitills har jag förstört två kontrolldosor och orsakat ett himla raballer i mitt hem. Men jag håller sakta men säkert på att övertala min dotter att zappa förbi reklamavbrotten.

Problematiken är att de reklamfinansierade TV-kanalerna har gjort upp med varandra, att bryta  för reklam vid samma tillfällen (kartell!). När de gör det, så finns det bara några knappar att trycka på: TV1, TV2, Kunskapskanalen och Barnkanalen. Men hellre Bollibompa än att se på hjärndöd reklam som lovar oss guld och gröna skogar. De som gjort dessa reklampass, måste ha tokskrattat ända in i banken.

Men jag vägrar ge upp. Jag sitter och zappar som en tok, för slippa skiten. Jag har som sagt nött ut två tv-dosor, mina tv-apprater knäpper och fräser. Det som driver mig är att jag på fullt allvar tror att reklamen gör oss dummare, denna reklam slipar bort vår empati och får oss tro att allt är på lek. Tyvärr är det på blodigt allvar – i varje fall de som gör reklamen med sin mening att hjärntvätta oss.

Värst av allt är att reklammakarna verkat ha förlorat humorn. En gång fanns ju den intelligena värktabletten att skratta åt, eller Roy Anderssons småroliga och mycket tänkteväckande reklamfilmer. Men efter det har det bara blivit fånigheter. Just nu är värst är att man ska köpa skrot på grund av alla dessa billiga skämt. Ha!

Om jag retar mig extra mycket på någon kanal. Jo… TV 4 – med sina utdragna reklamarbrott. De tar ju aldrig slut. Och TV 4 som skulle bli den nya, den annorlunda, kanalen som skulle konkurrera med SVT. Pyttsan! Allt de gör är att sända lååånga reklamavbrott. Programmässigt försöker de  försöka kopiera SVT. Säger bara: Lotta på Liseberg. Pinsamt!

Därför, go vänner, låtom oss zappa. Ända in i döden.

 

KENT LUNDHOLM

 

Etiketter: , , , ,

3 kommentarer

  1. Sven-O Strömgren

    Bra herr författare!!! Dessutom ÄR DET AVBROTT MITT I HOCKEYMATCHERNA för att reklamen ska fram!!!! Kallas för ”POVERBREAK”.Va i H-vetet?!!!!!! Mvh S-O

  2. Roine Falk

    Skönt att höra talas om flera reklamhatare.
    Fortsätt på samma sätt ni gör. Zappa bort skiten. Räcker inte med att bara skruva ner ljudet. Det ska inte på något sätt kunna registreras att reklamen hamnar i våra vardagsrum.
    Dessutom har reklammakarna fått bort ”muteknappen” på dagens fjärrkontroller. Satans irriterande!

    -Förr sa man ”reklamavbrott”, men nu är det filmavbrott i reklamen!

    //Roine

Lämna ett svar till Bjorn Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.