Fast telefoni via Telia

I dag skulle jag säga upp ett telefonabonnemang för en gammal människa som av hälsoskäl inte längre kan nyttja sin telefon.

Det visae sig då, att uppsägningstiden är hela 3 månader! Jag glömde fråga, om det finns något avtal undertecknad av båda parter som stadgar en så lång uppsägningstid. Det skall jag dock ta reda på per omgående.

Telia förlorar en mängd abonnenter på fast telefoni och den långa uppsägningstiden förefaller vara ett sätt att med tvång hålla kvar kunder på väg bort i åtminstone tre ytterligare månader.

2 kommentarer

  1. Peggy

    Man blir rätt förbannad när man upptäcker hur olika bolag hanterar deras kunder på ett sådant dåligt sätt. Problemet är att det inte finns så himla många kunder som är medvetna om att Telia sköter om sitt bolag på den här sortens orimliga sätt. Tänk, exempelvis, om någon gammal änka dör! Skall hennes familj verkligen vara tvungen att betala för ytteliggare 3 månderen telefon abonnemang? Det är helt sjukt hur olika bolag kan införa orimliga rutiner bara eftersom det flesta har ingen aning om det innan de försöka säga upp sin abonnemang! Helt sjuklt!

  2. SG

    Tre månaders uppsägningstid är väl knappast något att hetsa upp sig över. Ett bolag måste ju kunna beräkna sina framtida intäkter. Operatörerna har dessutom uppsägningstid gentemot Skanova som äger kopparnätet (Skanova är förvisso ett helägt dotterbolag till Telia men måste hantera Telia som vilken annan kund som helst annars kommer PTS med sina viteförlägganden).

    I företagsvärlden är ju snarare 6-månader eller till och med 12-månader uppsägningstid kotym inom fast telefoni området.

    Sedan kan man alltid ifrågasätta Telias prissättning på 125kr/mån där de flesta övriga operatörer bjuder på telefonin vid tecknande av bredband (läs tex Bredbandsbolaget).

    //SG, med snart ett decenium i telefonibranchen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.