Ombesiktning

Jag har haft en härlig motorcykelpremiär i dag, trots att jag åkte på ombesiktning. Vad var det då för fel?

Väl framme vid bilprovningen, kollade jag en extra gång kedjespänningen. Den föreföll OK, men till min förskräckelse upptäckte jag att av de fyra muttrar som skall hålla fast det bakre drevet saknades två! Ve och fasa! Vad gör jag nu? Och hur i alla sin dar kan de ha lossnat?

Väl inne påpekade jag själv för besiktningsmannen vad jag upptäckt. Jag bad honom samtidigt låna mig ett verktyg så att jag skulle dra åt de två kvarvarande muttrarna. En av dem var ganska lös och den andra satt hårt fast.

Allt var OK med MC:n så när som på detta. Väl hemma lyckades jag till sist hitta två muttrar med rätt gänga. Men bultarna snurrade bara runt, varför jag tvangs ta loss hjulet för att kunna hålla dem på ”insidan” medan jag drog åt dem. Det är inte gjort på en handvändning att ta loss ett MC-hjul, men när det äntligen var klart, hade duggregnet upphört och jag kunde ta mig ytterligare en härlig runda på motorcykeln.

En amatörmekaniker hade förra sommaren fixat något i navet och då haft hjulet hemma hos sig. Han måste ha glömt att dra fast muttrarna ordentligt. Jag kan inte tänka mig att de hade skakat loss under den korta färden till Umeå. Jag borde förstås ha kollat detta, innan jag åkte till besiktningen – och samtidigt sparat 180:-

I morgon har jag tid för ombesiktning, d.v.s. visa upp att alla fyra muttrarna sitter där det ska. Måtte vädret tillåta ytterligare körning i morgon.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.