Kreditupplysningsproblem

Skulle kunna vara en hyrbil!

Som bekant kan företag hos olika kreditupplysningsföretag ta reda på en tänkt kunds soliditet genom att begära en s.k. kreditupplysning. Nu har detta hänt en av mina huvudmän.

Som den nitiska förvaltare som jag anser mig vara, ville jag naturligtvis ta reda på vem det var som begärt kreditupplysningen i fråga. Det ligger litet av misstänkt bedrägeri luften och det fick "Kalle Blomkvist- delen" i mig att gå igång.

Enligt lag måste den som någon begärt kreditupplysning på meddelas om detta. Ett sådant brev kom i dag från ett ställe som heter Minupplysning. I brevet angavs hur jag kunde logga in på deras webbplats med hjälp av personnummer och ett lösenord. Därmed fick jag veta, vem det var som hade begärt upplysningen.

Då ringer jag dit, eftersom jag fortfarande ville veta varför man begärt en sådan upplysning. Där (Statoil) kunde man inte ange varifrån kreditupplysningen var begärd. I deras databas fanns ingenting på den aktuelle personen. Det besked jag då fick var att upplysningen måste ha begärts av någon av landets flera hundra Statoilmackar!

Härmed lägger jag ner min utredning tills vidare i alla fall. Om någon har hyrt bil eller släpvagn på någon Statoilmack i min huvudmans namn, så dyker det väl snart upp en räkning. Då återupptas utredningen. Spännande!

68 kommentarer

  1. Per Skalk

    Hej,

    Har du återupptagit din undersökning. Råkade nämligen ut för precis samma sak som privatperson i dag. En lapp från min upplysning.se med angiven kreditupplysning från Statoil. Nu är det bara som så att jag varken är eller har varit kund hos dem. Lite nyfiken blir man.

  2. Ann-Marie Holmström

    Hejsan! Jag har fått ett mail från Min upplysning om att någon begärt kreditupplysning på mig. Googlade på detta och kom hit eftersom jag inte vågar gå in och kolla eftersom jag är tveksam till om detta är ett skojarföretag, kanske kommer en räkning eller så om jag går in och tittar. Det verkar ju konstigt om alla blivit kollade av Statoil när man vet att man inte haft med dom att göra. Alltså verkar det ju vara något skumt! Om någon vet något mer om det här är jag tacksam att få veta.

  3. Roger Eriksson

    Hej på er!
    Har också fått ett SMS idag, har ej kollat men lite skumt verkar det….

  4. Stefan Rolf

    Hej!,

    Fick idag 110317 sms från Min Upplysning och blev lite orolig, vilket fick till följd att även jag hamnade här.
    Efter ha läst era inlägg, men utan att ha loggat in på ”Min upplysning”, så borde det för min del just röra sig om Statoil, då jag hyrde där. Bokade online, men betalde på plats. Det lite tråkiga är att det känns som man kan boka i någon annans namn och personnummer, men betala cash. Dock ”borde” dem ju kolla körkort mm, men kan då ursäkta sig med att det blivit fel och skall vara i ett annat namn. På detta viset skulle personen kunna slippa kreditupplysning om kreditupplysningen görs via det onlineinlagda person numret. Ja man kan ju bara spekulera i alla möjliga och omöjliga varianter. Kul att den här sidan och ämnet finns tillgängligt. Lycka till!

  5. Anna

    Hej!

    Jag tänkte bara höra om någon av er vet något om Min Upplysning, jag fick också ett sms idag från dem, men som sagt, jag har inte vågat logga in.

  6. Henrik

    Hej … jag fick också ett brev från minupplysning idag. Man blir misstänksam bara genom att titta på deras logotyp, det är ju förvillande lik Försäkringskassans. Nystartat företag, har haft F-skatt sedan februari. Verkar ha kopplingar till Ratos på nåt sätt. Det man under är ju hur de tjänar sina pengar, någon välgörenhet bedriver de kanppast. Jag tänker i alla fall inte logga in.

  7. Nicke

    Hej.2011-04-04
    Fick idag brev ifrån minupplysning jag sökte lite på nätet,hittade en tråd på flaschback läste lite sen vågade jag logga in på minupplysning,så allt e nog ok,företaget som hade tagit upplysning på mig,hade jag beställt varor ifrån,att jag skulle ha d på faktura så för min del verkar det ok att logga in där.

  8. Marcus

    Fick ett vanligt brev hem av dessa idag… Googlade, som så många andra, och hamnade här. Kände direkt att det var ett skojarföretag, men jag vet inte… jag har inte haft med Statoil att göra sedan tre år tillbaka, så det är knappast Statoil för min del. Det enda jag kan tänka mig är att jag köpte en grej på nätet, dock inte över faktura, utan direktbetalning via internetbank. Hmm…

  9. Karl-Gustav Sjöström

    Svar till Marcus (2011-04-04 16:45)
    Märkligt tycker jag att just detta av mina många blogginlägg har rönt en sådan uppmärksamhet och gör det fortfarande trots att det var så länge sedan jag skrev det.

  10. Conny

    Fick ett också ett brev idag… Blev misstänksam, googlade och hamnade här. Ville bara förmedla att allt verkar stämma, upplysningstagare var Bixia AB som jag precis tecknat ett nytt abonnemang hos.

  11. Mikke

    Jag fick också brev idag.
    Hamnade här även jag.
    Vågade därför prova och minupplysnin.se verkar helt ok!
    Det var ett företag jag nyligen handlat av.
    Men instämmer att logotypen inte inger något större förtroende.

  12. Ove

    Har också fått ett brev från Min Upplysning
    Loggade in och såg att det var från Bengans Skivbutik där jag har köpt skivor mot faktura. Så allt verkat vara seriöst, men som det ser ut idag med alla lurendrejare bör man vara vaksam…

  13. muppen

    Nej tack! fick likadant brev idag, tycker det luktar skit. Varför skicka ett brev med halva informationen och sedan fiska om pers.nr?? inte seriöst!

  14. Lotta

    Hej!

    Fick ikväll ett sms till min dotters mobiltelefon (som jag står som ägare för eftersom hon inte är myndig)från ”min upplysning” med kod och personummer utan sista 4 siffrorna (-XXXX) SMSet löd att någon tagit kreditupplysning på mig och att jag kunde få veta vem genom att gå till deras hemsida och logga in med kod och personnummer. Mycket märkligt! Tidigare i livet har ett brev kommit med tydlig information om vem som begärt upplysningen och när. Är den någon som vet om detta är ett seriöst företag och om så är fallet, varför de beter sig minst sagt underligt.

    Lotta

  15. Jonas

    Också fått ett brev från Min Upplysning. Ska ringa dem och skälla, förstår inte (precis som någon annan tidigare) varför man inte nämner vem som begärt upplysningen. Luktar skumt då avsändaren är Membit – vad tänker de på??. Måste nog tyvärr ta reda på vem det är då ingen uppenbar aktivitet på senare tid borde rendera i en kreditupplysning 🙁

    URGH!

    Jonas

  16. solveig

    hej, min sambo fick just ett brev.
    koden funkar inte.
    det går inte att ringa.
    jag kommer att kontakta konsumentombudsmannen nu.

  17. JC

    Jag har fått 3 sms från min upplysning där de hävdar att GE tagit en upplysning på mig. Har dock vid ett flertal tillfället varit i kontakt med GE som hävdar att de inte tagit någon upplysning

  18. Emil wingburen

    Jag har fått två sånna här SMS-förfrågningar nu och känner också obehag att logga in med personnummer och namn.
    Det jag tycker känns konstigt är att det är OLIKA ärendenummer på mina SMS, heller inte med någon markant stegring i nummer.
    Det bör även tilläggas att jag fått SMS:en exakt 08:10 båda dagarna.

    Har aldrig handlat på Statoil med kort..
    Vill fol kolla upp en så har jag inga problem med det.
    Men logga in med personnummer kan de glömma!

    Nån mer som fått SMS från det här företaget?
    MVH

  19. Johan

    Hej,

    Jag hamnade här av samma anledning som många av er andra, jag har fått ett sms av detta företag minupplysning.se utan att jag har haft någon som helst kontakt med företagen. Bara detta i sig får mig misstänksam och googlade således hemsidan och hamnade här.

    Utan att veta desto mer vad minupplysning.se avsikter är så skulle jag BESTÄMT AVRÅDA alla att logga in på deras hemsida med den kod kod som medföljer i sms:et. Tänk på att ni då bekräftar att det är just ni med personnummer ååmmdd-xxxx som har mobilnummer. Vem vet vad de kan göra med dessa uppgifter, sms-reklam, sälja mobilnumret och personnumret vidare till någon annan aktör?

    Jag är mycket tveksam till detta företags ”metoder” och kommer själv att undersöka detta vidare och ev. vidta åtgärder såsom kontakta konsumentverket och ev. polisen om det skulle behövas!

  20. Karl-Gustav Sjöström

    Svar till Johan (2011-05-13 10:41)
    Hej!
    Det låter bra. Jag har faktiskt talat med företaget och då lät alltså vitt jag kunde förstå helt OK. Men sedan jag skrivit till dem och bett dem kommentera mitt blogg inlägg utan att de sedan gjort det, tycker jag nu att det börjar verka litet skumt. Dock har jag svår att tro att det skulle vara något för polisen.

  21. TH

    Verkar bara vara en utveckling av UC eller vad det hette innan. Fick ett sms och loggade in. Var en vanlig kreditkontroll från en webshop där jag handlade på faktura. Så med största sannolikhet så är det inget lureri alls med detta

  22. Nads

    Jag har fått två brev på posten av Min upplysning. Tycker att det verkar jätteskumt och undrar om det är någon som har fått problem efter att ha loggat in på deras sida?
    Vågar inte logga in!

  23. Någon

    Också fått ett brev nu; handlar en del faktura och har aldrig varit med om detta tidigare. Får mycket dåliga vibbar av allt detta och vill inte bekräfta mitt personnr för detta företag ej heller stödja dem genom att logga in på deras sida.

  24. Bado

    Hejsan

    jag fick precis ett sms från minupplysning om att någon har tagit kredit på mig, jag har läst bloggen och jag märkte att det handla mesta dels om statoil jag hyrde en lättlastbil av de för 3 dagar sedan och idag får jag smset. Jag tyckte att det lät lite skumt men när jag försökte logga in så gick det inte och det går inte att ringa dom heller. Kan någon hjälpa mig snälla är det här något farligt som jag bör gå vidare med till polis och så?

  25. Annika

    Hej, får ansluta mig till gruppen som fått brev ang kreditupplysning…av företag el privatperson. Blir också undrande då jag inte kan finna en anledning varför något företag skulle vilja kolla mig. Då e frågan om en privatperson skulle vara intresserad av min ekonomi…? Tror dock på skojare för p-nr måste väl visa upp vid ev kreditköp och då borde det stå med i brevet…skumt e det iallafall. Har inte loggat in heller… 🙂

  26. Jens

    Minupplysning.se är ett privat bolag med ringa omsättning (iaf 2009). Observera att namnet är snarlikt TJÄNSTEN ”Min upplysning” som levereras av UC (Upplysningscentralen). UC ägs av några av Sveriges största banker (SEB, Swedbank, osv..). Det behöver inte betyda att det är oseriöst, men det luktar renomésnyltning lång väg.

  27. David Sandlund

    Jag loggade in efter överväganden, kanske är det så att företaget är för snålt för att köpa hela P-nr eller så har det med datalagen att göra, dvs att man kanske inte får förmedla andra personers P-nr via SMS. Det visade sig iaf vara en målare som vi anlitat som begärt kreditupplysning, helt i sin ordning. Hade jag haft intrycket att han brytt sig om mina åsikter så hade jag påtalat för honom att det ger ett oseriöst intryck.

    Min rekommendation är att logga in och kolla så att det inte är ett obehörigt företag som söker upplysning på er. För många kreditupplysningar inom en viss period kan ge sämre betyg om man vill låna pengar ex.

    Mvh David

  28. Anja

    Hej
    Jag hamnade också här då jag googlade på ”Min upplysning sverige ab”. Jag blev mer än misstänksam då ett brev från dem hamnade hos mig, närmare bestämt min make, idag. Detta var alltså inte sms utan ett brev.

    Vi har nämligen, den 7 maj för att vara exakt, råkat ut för den liga man skriver om i tidningarna som har använt min mans identitet till att handla diverse saker, bland annat ett flertal iphone4 och möbler för ca 30.000 kr.

    Vi har spärrat min man överallt. Hos Klarna, Wasa Kredit, hos UC, Soliditet osv och även hos banken, där dom har tagit alla nummer på hans gilitiga id-handlingar och lagt in i systemet så att det ska larma om någon visar upp falsk identitetshandling, vilket dessa människor uppenbarligen har. Maken har nämligen inte blivit av med något.

    Nu var det två veckor sedan det kom en upplysning och vi trodde att spärrandet hade fungerat men tydligen inte.

    Grejen är ju bara den att jag nu inte vågar logga in, eftersom vi redan är utsatta för bedrägeri.

    Finns det inget sätt att spärra sig själv överallt, så att dessa personer inte kan fortsätta använda min mans namn att handla med?

    Någon som vet? Det är vansinnigt obehagligt. Man v et ju inte om man hamnar hos kronofogden eller något annat.

    Vi har polisanmält alla händelser vi KÄNNER TILL, men där kan ju vara så mycket mer!

    Tycker du att jag ska våga logga in och titta vem som begärt kreditupplysningen? Det kan inte på något vis vara ligan som readn har min makes identitet som har skickat detta?

    Hemskt tacksam för svar!

  29. Karl-Gustav Sjöström

    Svar till Anja (2011-05-31 15:21)
    Jag är ledsen Anna, men jag tyvärr inte ge något råd utan bara än en gång tala om jag loggade in för flera månader sedan utan att ha haft några som helst problem sedan dess.

  30. Göran H

    Fick ett av dessa brev om att någon begärt kreditupplysning på mig och anvisning att logga in med personnummer. Det här är inte seriöst upplagt. Varför skulle man skicka ett brev med uppgifter och inloggningsuppmaning istället för att ange vem som begärt kreditupplysning. Upplägget på det här, verkar bygga på det gamla skojartricket att få folk nyfikna. Jag kommer absolut inte att logga in, det är helt klart.

  31. Patric

    Jag har fått ett brev från Min Upplysning och fick dåliga vibbar direkt, logo (Försäkringskassan) samt att man ska lämna ut hela sitt personnummer.
    Jag har precis hyrt en lastbil på Statoil så där har jag en gemensam nämnare med fler som skrivit här, men tänker ändå inte logga in på sidan.
    Schysst företag eller inte så vill jag inte chansa, är i vanliga fall inte främmande för att handla på nätet osv men det här är en annan sak. Kapa IP-adresser, personnummer och att jag betalade med kort tidigare blir åtminstone ett riskmoment för mycket för mig.

  32. Per

    Hej,

    Fick också ett brev idag och bestämde mig för att kontrollera om bolaget bakom (Min Upplysning Sverige AB, 556471-4045) har ett tillstånd för att bedriva kreditupplysningsverksamhet (utfärdas av Datainspektionen). Bolaget finns dock inte med på listan över tillståndsinnehavare…… Det räcker för att jag inte skall logga in……

  33. Karl-Gustav Sjöström

    Svar till Per (2011-06-13 22:25)
    Jag får ingen ro förrän jag utrett detta närmare. Nu har jag ringt ett par samtal och kommer att skriva ett nytt blogginlägg i ärendet. Att Min Upplysning Sverige AB, 556471-4045)inte finns registrerade hos datainspektionen med tillstånd att bedriva kreditupplysningsverksamhet är inte konstigt, eftersom det INTE är ett sådant företag. Läs mitt nya blogginlägg i frågan.

  34. Niclas

    Hej,

    Har som vissa andra fått brev från minupplysning. Kommer definitivt inte att logga in och därmed lämna ut personnummer som kan användas i andra sammanhang, t.ex köp.

    Om detta är ett seriöst företag, så är utformningen av deras brev så graverande dålig att det räcker för att avstå. De har i så fall ansträngt sig för att det ska se ut som ett bedrägeri på något sätt. Logotyp som liknar försäkringskassan. På uppdrag av ”Business Check”. Det står inget om vad minupplysning bedriver för verksamhet. Är det de som lämnat kreditupplysningen till den som begärt den? Om inte, vad är då deras verksamhet?

  35. Staffan L

    Hej!

    Jag fick samma avi från minupplysning.se. Det var lätt att kolla att detta inte är något oseriöst. Jag gick in på Soliditets hemsida och där ser man att Min Upplysning tillhör samma koncern som Soliditet.

    http://www.soliditet.se/Pages/StartPageNew____16.aspx

    Detta bekräftas också av Soliditet per telefon. Soliditet använder Min Upplysning för att avisera om att någon ställt en kreditupplysningsfråga. Anledningen att man inte skicka ut själva kreditupplysnigskopian per brev är förstås att man vill spara pengar…

    Håller med om att det är dåligt av företaget att inte kommentera din blogg men detta är inte det enda storföretaget som är dålig på att hantera sociala media…

  36. Karl-Gustav Sjöström

    Svar till Staffan L (2011-07-15 14:36)
    Bra! Där vi minst två, du och jag, som inte är rädd för Min upplysning AB. Bäst vore det förstås om man alltid kunde betala kontant och därmed slippa kreditupplysningen – om det nu är något att slippa, förresten.

  37. Linus B.

    Hej till Er alla!

    Jag tror att jag har löst det. I höstas fick jag ett sådant brev utan att begripa varför (utom att någon av mina elever försökte snoka om min privatekonomi). En polisanmälan ledde ingenstans – jag tänkte nämligen som flera andra här att det var mitt fulla personnummer, som de ville kunna koppla till folkbokföringsadressen. Det jag fick fram var att väldigt lite hade hänt på företagets skattekonto samt att lagen föreskriver att alla uppgifter angående kreditupplysningar måste finnas utskrivet på papper till mottagaren på samma vis som UC gör. Idag kom så ett nytt, men det visar sig i båda fallen efter att jag har gått igenom papper att jag har gjort ett mindre inköp av böcker mot faktura hos internetbokhhandlaren Kulturbutik/Lycknis (köpvillkor: http://www.kulturbutik.se/15/page.asp?page_id=8515&type=edpage).

    De överlåter det finansiella till Gothia Financial Group (http://www.gothiagroup.com/sv/gothias-tjanster/kreditupplysning), som i sin tur använder sig av Business Check i Sverige AB (http://www.businesscheck.se/upplysningskopia). Min Upplysning Sverige AB förmedlar information om att sådana upplysningar har blivit utlämnade för – som jag förstår det – flera liknande företags räkning (https://www.minupplysning.se/FAQ.aspx).

    Exakt hur de olika ägarförhållandena ser ut är något komplicerat, och om vi talar om ett eller flera företag med hederlig fasad och ett mer murket virke bakom vågar jag inte säga någonting om. Däremot tycks det mig som att det är mer av en identitetsbekräftelse än en kreditupplysning, men jag kan ha fel. Jag är fortfarande osäker på om jag vågar logga in. Kopplingen till mina internetköp tycks däremot vara klar.

    Allt gott,
    Linus

  38. IWP

    This is typical swedish bullsh*t. It could only happen in a fascist state like Sweden. It’s an international disgrace.

  39. IWP

    I also received an inane letter from this shower. Luckily, as a non-Swede I don’t have a personnummer. But they give me a code! I won’t be logging in having read this chain. They can simply Fook off, as we say in liberal democracies!

  40. Karl-Gustav Sjöström

    Svar till IWP (2011-08-03 12:21)
    Thank you very much for your very intelligent comment. Without knowing you at all I think that your kind of people helps Sverigedemokraterna a lot when it comes to get votes.

    Calling Sweden a ”fascist state” is really qualified bullshit!

  41. r.eriksson

    har skrivet till Försäkeringskassan och frågat varför

    minupplysning använder deras logga på brevet

    sammt om dom har något sammarbete

  42. Birgitta

    Idag fick jag ett brev från Minupplysning ang att någon hade begärt kreditupplysning på mig. Googlade som jag brukar och fann en massa varningar. Nyfiken som jag är så loggade jag in i alla fall.

    1. Brevet som jag läste först innehöll fullständiga uppgifter om mig, dvs födelsedata och personnumer fanns med.
    2. Det var Comhem som begärt uppgifterna så det var inget konstigt.
    3. Det är inte Försäkringskassans logga i brevet. Går man in och tittar på Minupplysnings hemsida så ser man tydligt att det är nånting helt annat.
    4. I hälsningen från Minupplysning står det att det är på uppdrag av AAA Soliditet AB.

    Jag kan inte se något konstigt med detta alls. Däremot kan jag varna för nånting som jag tror är betydligt värre nämligen dessa engelsktalande indier som ringer och försöker övertyga dig om att du har fel på din dator. Låter man sig luras där så ligger man risigt till.

  43. Anders

    Hej! Jag hamnade här när jag googlade minkreditupplysning.se p.g.a. att jag i dag fick ett sms på min företagstelefon med uppgift att Aaa Soliditet AB har lämnat ut uppgift om mig och att jag kan se den på minupplysning.se om jag loggar in med personnummer. Jag tycker att det luktar skumt, eftersom jag inte gjort något som jag kan se som skulle föranleda någon att begära kreditupplysning av mig.
    Därimot funderar jag på om inte det är minkreditupplysning själva som är ute och fiskar eftersom jag har fått erbjudande om att samla alla kreditupplysningar hos dom för att ”slippa alla kreditupplysnings papper som skickas hem”.

  44. LG

    Hej! Fick ett sms från minupplysning idag och tyckte inte
    alls det var skumt. Har nyss köpt en bostadsrätt och det var föreningen som hade gjort en kreditupplysning. Samma sms kom till min sambo. Såg att jag fått ett annat sparat för länge sedan i telefonen och då var det när vi beställde
    möbler från ett internetföretah. Ser inget konstigt med detta alls, men innan jag loggade in googlar jag för säkerets skull. Kan dock intyga att för vår del var det inget ”skumt”.

  45. Lotta

    Idag fick även jag ett brev från minupplysning – logga i svartvitt/gråskalan som Försäkringskassan och enligt brevtext har en upplysning gjorts för Tele2 av AAA Soliditet.
    Jag har enligt förfrågan beviljats abonnemang på Tele2, vilket jag inte har beställt. Ringde nyss Tele2 och de hittade inget på mig. Inloggningsuppgifter till minupplysning tänker jag absolut skita i.
    Det lilla fönsterkuvertet hade ingen som helst avsändare utanpå kuvertet.

    Det är mycket som är skumt i detta. Många varningstecken.

    Dels att jag inte har handlat något eller ens försökt handla något eller beställa från Tele2. Dels det anonyma kuvertet. Loggan, namnet minupplysning; jämför med upplysning.se hittadirekt med hitta.se och andra suspekta blufföretag med namndelar som tagits från seriösa aktörer, dels att Tele2 aldrig använder AAA Soliditet i sin kreditupplysningsförfrågan. Bara att det förekommer vissa frågetecken tex här på bloggen, är ett varningstecken så gott som något.

    Jag för min del tror att de fiskar efter personlig information.
    Möjligen att någon på något sätt har sett att jag har omfrågats angående mitt beställda abonnemang på tre som jag faktiskt nu idag fick brev på från UC om. Även UC-brevet är lite skumt. Där är min folkbokföringsadress den jag hade innan jag flyttade för över 14 år sedan.

    Försökte nå kundtjänst på AAA Soliditet, men de stängde 10 minuter innan jag ringde. Får försöka igen på måndag.
    När man går in på minupplysning.se börjar genast musik att spela. Det är för mig ett teckan på att företaget inte har alla hästar hemma. Oseriöst så det förslår. Är nog lite extra kritisk och uppmärksam eftersom jag har läst webbdesign, har utvecklat egen hemsida till mitt företag och hjälper andra med vad man ska tänka på när det gäller att bygga en sajt.

    Hela den här situationen osar, min upplysning är rent skumma, AAA kan jag ännu inte yttra mig om och dessutom var ett löst papper från Telekområdgivarna med i kuvertet. Utan någon som helst kontaktinformation.

  46. Sofie Sundman

    Min Upplysning Sverige AB förmedlar via sajten minupplysning.se bl. a. meddelandetjänster på uppdrag av kreditupplysningsföretagen Business Check, Soliditet och Dun & Bradstreet. Det är fullständigt tryggt att logga in på sidan med hjälp av ditt personnummer och den unika kod som du fått i ett utskick från någon av ovanstående företag. Du kan även helt gratis skapa ett konto på sidan så att du när som helst kan gå in och titta på den kreditinformation som finns registrerad om dig eller på eventuella tidigare upplysningskopior från kreditupplysningar som tagits på dig av kunder till något av ovanstående företag. Syftet med minupplysning.se är att du som privatperson så snabbt som möjligt ska få veta att någon begärt en kreditupplysning på dig. Kontakta gärna [email protected] om du vill veta mer.

  47. Bengt

    Även jag har fått ett suspekt brev från dem. Samma dag har 3 av mina tre syskon fått brev. Vi bor på olika orter, har inga gemensamma ekonomiska förehavanden, har inte gjort affärer med det aktuella företaget, och det företag som uppges gjort kreditupplysningen tycker allt är mycket märkligt, då de inte känner igen ärendet/förfrågan.

    Jag förstår inte att Du som driver denna blogg kan vara så tvärsäker på att allt är i sin ordning. Uppenbarligen har många människor fått en KU skickad till sig av företag som själva tvärsäkert hävdar att de inte begärt någon KU. Är mycket märkligt, och just denna typ av mönster brukar uppkomma vid bedrägerier av olika slag.

    Jag hävdar inte att Soliditet eller minupplysning är oseriösa (även om deras metoder att bedriva affärsverksamhet numera är att betrakta som högst kontroversiella). Jag hävdar att något luktar illa i hela den här soppan. Dessutom hävdar jag att Soliditet via upprättandet av minupplysning.se kringgår Kreditupplysningslagen på ett flagrant sätt.

    Jag kommer inte att logga in på deras sida och kommer framöver också i möjligaste mån att undvika att göra affärer med dessa bolag, åtminstone tills de börjar följa datorinspektionens direktiv.

  48. Kane

    Även jag har fått ett brev och det anges inte från vem.

    Att det är fuffens kan vi nog säkert konstatera bara genom denna blogg. Ett företag som använder såna metoder som dessa och sen får så många som öppet ifrågasätter deras äkthet och om de är fifflare KAN inte vara riktiga. Så dum får man helt enkelt inte vara.

    OM någon tagit en upplysning på oss så är det just det, en sån. Om ingen gjort det och det är fiffel så spelar det ingen roll. Riv era brev och varna alla ni känner för dessa. Såhär jobbar inga riktiga företag.

Lämna ett svar till Karl-Gustav Sjöström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.