Värderingsfråga

Så lika men ändå olika!

Stackars oss konsumenter, som alltid måste jämföra priser för att inte bli lurade att betala för mycket.

Den för så många konsumenter jätteviktiga godisrullen "Mentos fruit", visar sig betinga väldigt olika pris beroende på var man köper den. Se bara här:

Kiosk på Arlanda: 15 kronor
Statoil Vännäsby: 10 kronor

Konsum Vännäsby: 7:50 kronor
F.d. Texaco Vännäs: 7 kronor jämnt

Att Arlanda har betydligt högre hyra och andra omkostnader är Texaco i Vännäs har, är förstås helt klart. Å andra sidan torde kundtillströmningen där också vara klart större.

I dag köpte jag hela tre rullar på Texaco för att ha till julen – om det skulle komma en människa – och tjänade därigenom in hela 9 kronor jämfört med om jag köpt dem där jag brukar köpa dem.

Den som tar denna min högljudda klagan på allvar känner mig inte särskilt bra.


 

5 kommentarer

  1. Anders

    Appropå att lura konsumenter: Om man ser en reklamskylt där det t.ex. står ”Köp nu och tjäna 5 kronor, normalpris 15 kr”, har man då tjänat 5 kr eller förlorat 10 kr genom att köpa ngt som man annars kanske inte hade köpt? 😉

    Lurendrejeri är det definitivt när man minskar förpackningsstorleken utan att samtidigt sänka priset på varan. Hur många märker det?

  2. RWR

    Anders:

    ”Köp nu och tjäna 5 kronor, normalpris 15 kr”

    Är uppenbart falsk marknadsföring! Man kan inte köpa saker och samtidigt tjäna pengar! Man kan möjligen spara pengar men allra mest sparar man som du indikerar genom att inte köpa något alls:)

    ”Lurendrejeri är det definitivt när man minskar förpackningsstorleken utan att samtidigt sänka priset på varan. Hur många märker det?”

    För detta har vi jämförpriser …

    God Jul!

Lämna ett svar till Karl-Gustav Sjöström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.