Kejsarens nya kläder

Colin Dunne – Out of time – om dansen i detta korta reklamklipp finns inget illa att säga, men däremot om föreställningen i sin helhet.

Alla måste vi inse våra begränsningar, vad det gäller att förstå allt det fina här i världen. I går kväll blev den insikten verkligen uppenbar för mig.

Vi var nämligen på Norrlandsoperan och bevittnade en föreställning med den i dankretsar så hyllade och världesberämde steppdansaren Colin Dunne. I programbladet anges han vara en av världens skickligaste i sitt gebit. Läser man mer om honom, inser man också att det därom inte råder någon som helst tvekan.

Barnet i Kejsarens nya kläder kände sig säkert inte dum över att inte uppleva samma sak som de vuxna omkring det gjorde. Jag kände mig däremot mycket dum och "obildad" som inte liksom huvuddelen av publiken kunde applådera, stampa i golvet och på annat sätt visa min uppskattning av det som visades på scenen.

Jag gick dit för att under en timme få se stepdans av en av världens skickligaste dansare. Besviken fick jag dock gå därifrån.

Trots den stora scenen i Black Box, utfördes dansen till största delen i främre delen av scenen. Där vi satt, mitt i lokalen, kunde vi därför inte se hans fötter. Det vill man ju kunna under en stepdansföreställning. Jag vågar påstå att just det var tämligen oprofessionellt av den store mästaren.

Två gånger under timmen lämnade Dunne scenen, för att i halvmörker, men dock fullt synligt för publiken, byta skjorta. Sittande på scenen med ryggen mot publiken ägnade han flera minuter åt att ta på sig sina dansskor! Stående på scenen, vänd mot publiken, tog han av sig diverse "ljudutrustning". Vid ett tillfälle sprang han tre varv runt scenen, visserligen smidigt och lätt, men vad hade det med stepdans att göra, frågar jag mig.

Gamla dansscener projicerades på några mystiska lådor som hela tiden fanns centralt placerade på scenen. En stor del av tiden när så skedde, stod Dunne bara och tittade på eller passade på att byta skjorta.

Jag kände mig alltså som barnet i Kejsarens nya kläder. Lokalen var fullsatt och jag tillåter mig faktiskt att undra om där inte fanns fler som kände på samma sätt – men som ändå kände sig tvungna att applådera kraftfullt. Han är ju ändå en av världens skickligaste, och då måste väl allt han gör ändå vara bland världens bästa!

 

5 kommentarer

  1. lf

    Jag har upplevt samma sak som du för några år sedan.Den kända teatergruppen uppträdde och jag hade svårt att hänga med.Då koncentrerade jag mig på publiken.En liten grupp var helt fanatisk och applåderade.Den övriga publiken satt tyst.
    Min reflektion är att bara man kan säga att man har varit på föreställningen så har man uppnått något.
    Det kom mig att tänka min fd ”svärfar” från Brån,när vi var på Norrlandsoperan och avnjöt ”La Boheme”.Jag frågade i pausen vad han tyckte.Bra,men nog hade det varit bra om de sjungit på svenska.Jag höll med honom för jag är också hörselskadad.De sjöng på svenska.

  2. Isak

    Förlåt,jag trodde att du menade fru Lööf och Centerpartiet.
    Något naknare har man nog inte skådat. Och nu får skatte-
    betalarna vara med betala Maud Olofssons piruetter också,
    fast hon dansade visst i lånta skor.

  3. Cissi

    Jag tror vi är för väluppfostrade i Sverige. På andra håll så buar ju publiken när det är någon opera de inte gillar, men här ska vi liksom applådera lika artigt vare sig det är fantastiskt eller fantastiskt dåligt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.