SAS luras

Att mindre nogräknade företag formulerar sina reklamerbjudande medvetet oklara för att lura den presumtive kunden är inte särskilt ovanligt. Men när stora företag som SAS gör det, blir man extra förargad.

För några dagar sedan fick jag, och säker tusentals andra, ett e-brev från SAS med följande lydelse:

”500 EXTRAPOÄNG OM DAGEN
Använd AVIS på ditt resmål och tjäna 500 Eurobonus extrapoäng per dag!”

Ett sådant besked från SAS borfde man kunna lita på. Dock insåg jag att det nog inte kunde vara rätt ändå att tolka beskedet som det står. Därför skrev jag till SAS och frågade och fick då ett klart besked om det inte gällde. 500-1000 poäng kan man få per boknIng men inte per dag man använder bilen, skrev man. Inte ett sas ord om varför det första beskedet var så helt missvisande.

Envis som jag ju är, skrev jag till SAS än en gång och bifogade då deras egen e-brevsinformation om det fantastiska men felaktiga erbjudandet. I dag fick jag deras andra svar. Av det framgick, att erbjudandet bara gällde bokningar under en kortare tid och att andra förutsättningar måste gälla. Vilka dessa var, sa man inget om.

Det som retar mig litet extra är att SAS inte med ett enda ord försökte förklara och försvara sitt första reklamerbjudande, skrivet på korrekt svenska men där viktiga förutsättningar för att erbjudandet skulle gälla var helt utelämnat. Att be om ursäkt för det eller att omgående skicka ut ett nytt e-brev, där erbjudandets begränsningar angavs, bryr sig SAS inte heller om.

Dock har jag f.n. för många Eurobonuspoäng för att ändå int fortsätta att flyga med SAS.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.