Länsförsäkringar Bank?

Frågetecknet skall uppfattas som en undran från mig om man verkligen kan uppfatta Länsförsäkringar Bank som en ”riktig” bank. Det som hände igår fick mig att inta den ståndpunkten.

En person som jag är god man för har två konton hos Länsförsäkringar Bank (LB). Av olika skäl vill jag avsluta dessa konton och överföra behållningen till ett ”förmyndarspärrat” konto i en annan bank. Innan jag beger mig till Umeå, ringer jag för säkerhets skull till LB för att höra om detta är möjligt att göra utan medgivande från överförmyndaren.

Nej, säger man på banken. Du måste ha ett ”papper” från överförmyndaren först. Eftersom jag vet, att det är Ok att flytta pengar från ett till ett annat förmyndarspärrat konto utan något sådant ”papper”, protesterar jag förstås. Banktjänstemannen vill då först konsultera deras jurist och sedan höra av sig till mig. Efter ha väntat på hans svar i ca 4 timmar, ringer jag hans chef.

Hon känner till ärendet och berättar att man fortfarande väntar på besked från juristen – som inte finns i huset utan någon annan stans i landet. Hon förklarar hur viktigt det är för banken att inte utsätta sina kunders pengar för risk och ber mig vänta på juristens svar.

När jag frågar vari risken skulle ligga med att flytta en kunds kapital från ett konto till ett annat av hens konton i en annan bank, också det förmyndarspärrat, blir svaret minst sagt märkligt. ”Vi vet ju inte vad som händer med pengarna sedan”, svarar hon. Lilla LB litar alltså inte på stora Swedbank!

En person som har god man har full tillgång till sitt kapital, även om det finns på konton som förmyndaren har spärrat för mig. Inte ens ett skriftlig medgivande från huvudmannen (den som har god man) till mig att avsluta kontona och flytta pengar till konto i Swedbank accepterades av LB i väntan på besked från juristen.

Fram på eftermiddagen ringer man från LB och meddelar, att det jag hela tiden hade hävdat, var helt rätt.

Förhoppningsvis har man i och med denna händelse lärt sig något nytt och i fortsättningen kan betjäna sina kunder på ett mera professionellt sätt .

4 kommentarer

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Din fråga har ingenting att göra med den okunskap i ärendet som banken visade mig.

  1. Ola

    Banken gjorde rätt. Ditt ärende torde inte vara speciellt vanligt, och dom behövde utreda så att att banken agerade rätt. Sluta klaga och ta dig i kragen.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Banken gjorde definitivt INTE rätt. Man saknade erforderlig kunskap i ärendet.

Lämna ett svar till Karl-Gustav Sjöström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.