Bilförsäkringspremiemysterium

I dag försökte jag finna svaret på en fråga om premien på bilförsäkringen, som förföljt mig i decennier. Dagens försök att få svar på den blev inte särskilt lyckad. Hör här bara.

Storleken på premien beror till en del på hur långt man kör sin bil per år. Körsträckan anger man själv. Ju högre körsträcka man anger, desto mer får man betala. Mot detta finns inget att anmärka. Dock vet ju ingen i förväg hur långt man kommer att köra under året. Därför finns det alltid möjlighet att meddela sitt försäkringsbolag, sedan en större del av året har gått, om man befarar en eventuell ändring uppåt eller nedåt.

Med ”årlig körsträcka” avses året mellan försäkringens förfallodagar. Alltså INTE kalenderåret, som man lätt kan tro när man läser premiebestämmelserna.

Så till den verkligt knepiga frågan som har att göra med ens försäkringsskydd. Det är nämligen så att om man angett för kort körsträcka och en olycka skulle inträffa och om det visar sig att man kört långt utöver det antal mil som man betalat för, blir man inte ersatt fullt ut. ”Och om det visar sig”, d.v.s. om det blir känt för försäkringsbolaget att jag kört ”underförsäkrad”.

Men hur i all sin dar kan försäkringsbolaget veta att jag varit underförsäkrad? Den frågan gav mig anledning att ringa mitt bolag. Om man där inte vet, hur många mil mätaren stod på vid den senaste förfallodagen och en olycka inträffar dagen för nästa förfallodag, hur vet man då hur många mil jag kört under det året?

Tjänstepersonen på försäkringsbolaget lät först aningen ställd, men fann sig snabbt och angav att detta var ”en företagshemlighet” som han inte kunde avslöja!! ”Vi har många sätt att ta reda på det vid eventuell misstanke”, fortsatte han. Svaret på min fråga, om det möjligen var information från verkstaden man gick på blev ett bestämt nej.

Om försäkringsbolaget verkligen har ”många sätt”, varför avslöjar man då inte vilka dessa ”sätt” är, för att därigenom verkligen ”skrämma” alla bilägare att vara ärlig när de anger sin körsträcka? Detta skulle ju dessutom ligga i såväl försäkringsbolagets som alla dess kunders intresse.

 

 

5 kommentarer

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Javisst, så är det. Och jag nämnde detta som ett förslag till försäkringsbolaget. Sedan har jag funderat mer på saken och funnit att dag för besiktning ju inte alls sammanfaller med försäkringens förfallodagar. Så med hjälp av mätarställningen vid besiktningstillfällena går det ju inte att räkna ut körsträckan mellan två förfallodagar, d.v.s. det år man syftar på.

  1. kjell-ove

    Hej K-G. I mitt fall fungerar det så att när jag besiktar bilen antecknar bilprovningen mätarställningen. Men den är ju besiktningsskyldig (dvs äldre bil). Där kan nog bolagen hämta en del uppgifter eller vad tror du?

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Javisst, så är det. Och jag nämnde detta som ett förslag till försäkringsbolaget. Sedan har jag funderat mer på saken och funnit att dag för besiktning ju inte alls sammanfaller med försäkringens förfallodagar. Så med hjälp av mätarställningen vid besiktningstillfällena går det ju inte att räkna ut körsträckan mellan två förfallodagar, d.v.s. det år man syftar på.

  2. gerd

    Två andra konstiga saker när det gäller bilförsäkringar.
    1. Alla bolag gör ju riskbedömningar utfrån några parametrar innan de tecknar en försäkring. Länsförsäkringar tillämpar en konstig indelning utifrån var bilägaren bor och då vilken församling bilägaren tillhör. Ålidhems församling är det mest riskabla församlingen att bo i (Umeå). Därför har boende där högre premier. Där pangas fönster, där stjäls det bilar, cyklar mm. Bor man i Innertavle/Sillviken 1,5 mil från Ålidhem så tillhör man denna riskabla församling och drabbas därför av högre premier!! Tveksamt om boende där håller med om att det är särskilt brottsligt där.
    2. Självrisk vid skada. Samma skada på två olika bilar till ex en billig ”småbil” och en dyr BMW kostar olika att åtgärda. Det kan skilja väldigt mycket. Trots detta så är självrisken för de olika bilmärkena exakt samma. Det är möjligt att BMW ägaren har högre premie men eftersom premien utgår från så många andra saker som var man bor, hur gammal man är men även som du skriver hur långt man kör så känns det inte särskilt motiverat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.