Skall det vara så här?

På kort tid har jag råkat ut för två märkliga och inte särskilt genomtänkta rutiner som gäller Umeåregionens hälso- och sjukvård.

1. Jag behövde ringa till Vännäs hälsocentral bara för att fråga om man hittat en sak i väntrummet, som jag trodde mig ha tappat där. På nätet lyckades jag inte hitta något icke ”sjukvårdsrelaterat” telenummer dit utan blev tvungen att ringa ett nummer, som ställde mig i kön för att få prata en sjuksköterska. Hon ringde upp mig efter ett par timmar och när hon hört mitt ärende gick hon till receptionen för att höra om man hittat något. Borde jag inte ha kunnat ringt dit direkt?

2. Mia mina ”Vårdkontakter” tackade jag vid ett annat tillfälle nej tack till en tid som jag hade fått hos dietisten. Ett besked om att mitt nej tack hade nått fram fick nästa dag via mina Vårdkontakter. Ett par dagar senare kom så ett vanligt brev från dietisten med en andra bekräftelse på att jag sagt av mig tiden för kontakt med honom.

En del, om än bara en liten del, av sjukvårdens resurser användes i dessa fall helt i onödan.

2 kommentarer

  1. Jan Sjöström

    Hej

    Naturligtvis är det inte O K att vårt gemensamma belastas
    med strukturer som i en huvudsak endast kan beskrivas
    som omotiverade.

    I fråga som rör b l a kommunikation så beslutas saken lokalt
    d v s det är enhetens ansvariga som enskilt tar beslut i allt
    som rör saken.

    Personligen har även jag ytterst svårt att se nytta i ett system
    som helt uppenbart inte förstår att se den stora bilden.

    • Karl-Gustav Sjöström (inläggsförfattare)

      Menar du att det man kan göra via ”Mina Vårdkontakter” också beslutas lokalt? Så borde det inte vara enligt min uppfattning.

Lämna ett svar till Jan Sjöström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.