Vännäs kommuns faktureringsproblem

Vännäs kommuns problem med att fakturera sina fordringar kvarstår olösta. Ett nytt problem har nu lagts till de tidigare omskrivna i detta forum.

Det ”gamla” problemet är det som handlar om fakturamottagarnas helt oväntade möjlighet att själva pruta bort tusenlappar från en faktura och sedan betala resten av fakturan innan den förfallit till betalning. Fakturan hade dessförinnan bestridits helt utifrån vad som gäller för bestridandet av en faktura.

Den/de (det var fler än en som gjort på samma sätt med sina fakturor) betalade sina fakturor före den 1 juli, som var förfallodagen. Mer än nio månader efter förfallodagen har nu gått utan att kommunen förmått få in sina fordringar!!

Kommunens ”nya” problem med sin fakturering framgår av ett skriftligt svar från infrastrukturavdelningen på en fråga varför deras fakturor avseende vatten och avlopp samt renhållning är så krångliga och därmed så svåra att tyda.

Av svaret framgår, att man ”inte kan styra hur texten på fakturan kommer ut”. VEM är det då som styr detta? Nog måste det väl ändå vara den som vill ha betalt för något, som skall precisera på ett tydligt sätt, VAD det är man vill ha betalt för? Kan man inte ”styra” informationen på fakturan, finns anledning att t.o.m. ifrågasätta om inte den rätten borde införskaffas först innan fakturering ens bör ske.

Momsen på fakturorna redovisas på fel sätt, men lugnande nog  ges beskedet att ”ekonomiavdelningen jobbar med den frågan”, men bara enligt vad handläggaren på infrastrukturavdelningen säger sig ha ”förstått”.

Jag skriver detta väl medveten om att ingen ansvarig från kommunen troligen ens kan tänka sig att kommentera frågan varken här eller i Facebook, där jag kommer att dela en länk till detta blogginlägg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.