Vattenfalls datarutiner

Mitt beslut om byte av elleverantör, från Vattenfall till Storuman Energi, var inte helt lätt att fatta för en person som jag. Valet av Storuman Energi grundade sig bl.a. på den prognos för årskostnaden, som de lämnade. Den byggde bl.a. på den uppgift om årsförbrukning som jag lämnade, 27 000 kWh.

I fredags fick jag brev från Storuman Energi med beskedet att min årsförbrukning i stället var 56 302 kWh, eftersom det var den årsförbrukningen som man fått från Vattenfall! Först tänkte jag att det nog torde kvitta, eftersom jag ju ändå inte kommer att behöva betala för mer ström än den jag förbrukar. Det var fel tänkt av mig. Det vet jag nu efter samtal med Storuman Energi.

Nyss ringde jag Vattenfall och fick där veta, sedan man kollat i systemet och sett, ”att något har blivit fel”. Deras siffra utgjorde en två-årig förbrukning. Min kommentar till det beskedet blev då förstås, att Vattenfall omgående måste förse Storuman Energi med en korrekt uppgift, eftersom jag menade att såväl privatpersoner som stora företag måste känna ansvar för och rätta till sina fel.

Svaret fick mitt blodtryck att stiga ett antal mmHG: ”VI KAN INTE SKICKA ETT NYTT BESKED!”

Så ringer jag Storuman Energi, där man under ett långt samtal förklarade sina rutiner. Att inte Vattenfall kunde skicka ett nytt besked, var överraskande även för den som jag talade med. Man lovade till sist att återgå till den förbrukning som jag hade angett och som mitt avtal grundas på. Den påverkar den garanterade fasta avgiften med ca 2 000 kronor.

(Swedbank kan inte tala om vem som satt in pengar på mitt bankkonto. Vattenfall kan inte rätta vad som skickats därifrån till Storuman Energis datasystem. Än finns det uppenbarligen brister i de bådas digitala kommunikationssystem!)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.