Veckans Recension V.6

Artist: Demonica | Album: Demonstrous
Genre: Thrash Metal | Bolag: Massacre Records
Låtar: 11 | Release: 26/02/10
Hemsida:
Betyg: 333 / 666

Demonica är de senaste i skaran att ansluta sig till djävulska bandnamn som börjar på Demon, Daemon etc. The Monica…hhrrrmmm, sorry, Demonica är inga duvungar dock utan nu snackar vi om Hank "Mercyful Fate" Shermann’s (gitarr) nya skötebarn. Med sig på gitarr har han Craig Locicero kanske mest känd från danska legendariska thrasharna Forbidden, på sång hittar vi Klaus Hyr som figurerat i bla. Artillery, bakom trummorna sitter Mark Hernandez som figurerat i klassiska band som Vio-lence, Vicious RumorsForbidden samt Marc Grabowksi på bas mer känd som frontmannen i Corruption (USA). Line-upen skulle ju kunna få vilken Thrashare som helst att börja dräggla lite, men tyvärr så ser det bättre ut på papperet än vad det förefaller sig i verkligheten.

Inledande spåret "Demon Class" öser igång plattan i värsta Slayer stuk men jag märker ganska snabbt en ändring i attityden och skivan förefaller sig snarare aningen platt och tråkig istället för att få igång "Mr.Thrash" som huserar i min kropp. Demonica gör egentligen alla rätt, men faller ändå på att lyckas låta som så många av dagens andra band som blandar bay-area thrash med det europeiska soundet. Som ett stort fan av Mercyful Fate så värmer det dock mitt hjärta att få lyssna på Hank Shermann’s underbara gitarrspel genom plattan, detta är dock tyvärr ingen Mercyful Fate platta.

I det stora hela skulle man väl kunna säga att Demonica har hjärtat på rätt plats men lyckas tyvärr inte leverera en platta som lämnar några större bestående "men".
Dock är jag rätt så säker på att denna platta kommer att tas emot väl av mången folk som lyssnar på thrash i form av Testament mfl.

Här nedan kan du lyssna på smakprov från Demonica-"Demonstrous" CD 2010