Vem behöver gym?

Av , , 1 kommentar 10

2013_0713 016

Jag har bekanta som gymmar titt som tätt. Ibland flera gånger i veckan. På Holmön finns inget gym, inte heller någon byagympa, en sån som jag hört om i en by i inlandet.

Men jag klagar inte. Här finns bättre alternativ. Den här årstiden är det härligt att gå ut i skogen. Inte behöver man köpa gymkort, dyra skor eller nån moderiktig dräkt, det räcker med stövlar och flanellskjorta. Stövlarna som skydd mot huggorm och blötmarker samt skjortan som skydd mot mygg och broms. Myggmedel måste man också ha. Sen är det bara att gå dit näsan pekar och benen bär.

Skogen bjuder på det mesta. Upp och ner för stenar och hällar, höga benlyft för att klara tuvorna på myren, långa skutt över diken och bäckar, armsving mot myggen och tunga lyft när svampkorg och bärhink ska bäras hem. Förutom de gymnastiska förmånerna ges också balsam för själen. Tystnad samtidigt med sus i träden och brus från havet, tranor som skriker och ibland en älg som frustar över att man stör. En fikapaus med utsikt över havet med glittrande vatten och sjöfåglar som flyger. Vilken lisa för själen!

Naturen ger en nyttig upplevelse för både kropp och själ.

 

Valplycka

Av , , Bli först att kommentera 11

Tänk att fem små valpar kan ge så mycket glädje. Nu är dom snart fem veckor gamla och har börjat busa och leka med varandra på wobblande ben. Dom har också börjat äta annan mat än den som tiken kan tilhandahålla vilket gör att behovet av dagstidningar ökat markant. Tänk så mycket som kommer ut där bak på sådana små. När man ska byta tidning i lådan vill alla fem hjälpa till, det blir lite stressigt att hinna byta innan det kissas igen. För det är så dom gör, kissar på den torra tidningen, kanske för att direkt inviga det nya underlaget.

Bäst är förstås att vistas ute på gräsmattan. Spännande är det med mossa och grässtrån och skuggor och allt som låter ute. För matte blir det enklare, inga tidningar där inte. Det gäller förstås att ordna skugga för dom små, vi bor ju på en solig ö. En blåsig ö också så det där parasollet som såg ut att vara lösningen blåste ikull hela tiden. Inte bra. Inte hjälpte den med sand i parasollfoten heller, det tippade i alla fall. Lösningen blev att spänna fast parasollet med remmar, nu tippar det inte så ofta.

Dom första valpköparna har varit på besök och valt sin valp. Lite speciellt är det ju när man bor på en ö. Köparna kom från Värmland och sonen i familjen tyckte nog det var lite spännande att åka färja. Nåja, det blev nog mer så att en av valparna valde sin husse. Han gick direkt fram till köparen och satte sig där. När så köparen började klia valpen på sidan vände sig valpen på rygg för att den tjocka magen skulle bli kliad. Och jag tror att det var då som valet föll. Kärlek från båda håll. Valpen Krut flyttar till Värmland i slutet av månaden.

Även dom andra valparna ska få nya hem vid samma tid. Det blir en jobbig tid för både tiken och för matte. Undrar hur det ska gå. Kan man hoppas på att färjan går sönder?

Blåskänslighet på Holmön

Av , , Bli först att kommentera 0

Nu kom det SMS igen, färjan är inställd. Ordinarie färja är på varv (välbehövligt) och Trafikverket har satt in Sanna som är en bilfärja och Kungsholm som är ett passagerarfartyg på sträckan Norrfjärden – Byviken. Toppen tyckte vi.

Det är ovanligt att kunna transportera hem gods på enkelt sätt när man bor som vi. Det ska vanligvis bokas och beställas plats och sedan köas och väntas på rätt dag. Med Sanna går det mycket enklare, åtminstone när det inte blåser, hon är inte gjord för höga vågor. Att godsfärjan blir liggande vid kaj när det blåser är acceptabelt.

Det är inte acceptabelt att passagerarfärjan blir liggande av samma orsak, särskilt när vindarna inte är särskilt starka. Ersättningsfärjan Kungsholm såg fin ut på bild. Men hon är inte anpassad för Holmö-trafik. Hon inledde sin karriär på rutten med en inställd tur. Det blåste 10 sekundmeter nordostlig vind (14 i byarna). För ordinarie färja är den vindstyrkan inget problem. För Kungsholm, som är längre och därför angör Byvikens yttre del, blir sjögången i hamnen ett problem vid angöring. Därför inställs turen.

Igår var det flera incidenter i Byviken som är hamnen på Holmön. Grusbilen som skulle köra iland från Sanna fastnade med bakre däcken mellan färjans klaff och kajen. Tur att färjpersonalen reagerade snabbt och tryckte färjan mot kajen, i värsta fall kunde grusbilen ha åkt baklänges ner i hamnbassängen. Nu ordnade det upp sig, och med hjälp av en traktorgrävare som tillfälligt finns i Byviken kunde grusbilen bärgas. Vid eftermiddagsturen körde Kungsholm upp mot en sandbank inne i Byviken och blåste sedan in mot Sanna som låg vid kaj. Turligt nog blev det inga personskador vid någon av incidenterna. Den senare incidenten orsakades till viss del av blåsten. Jodå, ni gissar rätt. Den kom ett SMS från Trafikverket, färjan inställd på obestämd tid! Skolbarnen åkte båt hem med sin pappa.

Idag på morgonen blåste det enligt SMHI 9 sekundmeter Nordost (14 i vindbyarna). Som ett brev på posten kommer ett nytt SMS, båda färjorna inställda tills vidare på grund av hårt väder. Skolbarn och dagpendlare blir kvar på ön.

Jag tycker det är märkligt att Trafikverkets färjerederi anlitat ett fartyg som inte fungerar på rutten. Att det blåser på havet måste vara känt. Måtten på kajer och hamnbassäng i Norrfjärden och Byviken måste också vara kända sedan tidigare. Kort sagt kan det inte ha varit okänt vilka förutsättningar och förhållanden som råder på sträckan, trots detta anlitar man ett passagerarfartyg som inte klarar trafiken. Man kan inte ens ha lyssnat på den egna färjpersonalen som är specialister på förhållandena på sträckan.

Men vad kan man egentligen vänta sig av Trafikverket som inte heller verkar ha koll på sina europavägar på landsidan. Senast jag var på fastlandet läste jag, på en stor orange skylt vid rondellen där Kolbäcksvägen möter E4an, att det kunde förekomma trafikhinder på väg E12 mellan Umeå och Djäkneboda! Inte visste jag att E12an flyttats?

Öbjörn

Av , , 1 kommentar 2

Idag tror jag var första varma dagen. Nåja, så varm den nu kan vara på en ö som vår. Det blåser ju från havet som är kallt den här årstiden. Man får söka sig till ett läge i lä för att kunna njuta av solvärmen.

Det kanske också vår öbjörn gör. Jodå, det lär finnas en sådan på Holmön. Tiburtus- dagen har varit och han (eller hon) måste ju ha vaknat vid det här laget. Inga rapporter om spår har hörts på byn, så vi vet ju egentligen inte om björnen är kvar hos oss.

I höstas fanns den i alla fall här. Ett par av älgjägarna sa sig ha känt till den länge och man såg spår av den under kalvjakten. Själv hörde jag den vissla på andra sidan skogsridån under älgjakten. Björnen lär ju göra ett visslande läte när den vill varna andra för att komma för nära. Jag valde att inte gå närmare så jag fick inte se den.

Helst skulle jag velat se spår av björnen när den gick över isen mot fastlandet. Inga sådana har rapporterats så den finns nog kvar. Om nu bara någon fick se den så att vi fick bekräftat att den verkligen finns.

Vårdimma

Av , , Bli först att kommentera 3

Så har våren kommit. När man tittar ut genom fönstret på morgonen är sikten ytterst begränsad av dimma. Trots friska vindar ligger dimman kvar grå, fuktig och kvävande fram emot eftermiddagen. Bor man på en ö är det så här det oftast är på våren.När till sist dimman lyfter och solen bryter fram känner man igen sig. Soligaste ön, javisst!

Denna vecka har Kvarken rivit, det vill säga, isen över Kvarken är borta. Skoterleden är därmed stängd för denna säsong. Färjan går och vårfåglarna kommer i mer eller mindre stora skaror. Blomsterlökarna växer så det knakar i rabatten. Dimma eller inte, våren är en härlig tid.

Vandringskut

Av , , Bli först att kommentera 2

Det soliga vårvädret inspirerar till utevistelse. Bor man på Holmön innebär det ofta att man söker sig mot havsisen. En inte helt riskfri lockelse så här års. I vinter har isen brutits upp ett par gånger och det finns dels blank skridskois att njuta av, dels svaga isar med öppna hål. För den försiktige går det bra att följa landkallen.

Vi tog oss en långtur med skotern i söndags. Grillade korv i solgasset på östersidan ön (enklast att ta ved med sig), fick se tre älgar springa iland från en ö och stannande slutligen till på västersidan vid ett spår på isen. Kan det vara en säl? sa maken. Det såg ut som fotspår på var sida om ett mindre släpspår (av mage?). Spåren kom ut från skogen vid stranden och fortsatte i sydsydvästlig riktning över isen mot Holmsund till. Kunde också vara en utter, tänkte vi, fast det såg inte så ut heller. Spåren gick långt upp i skogen och vi följde dem ett par hundra meter till fots innan vi gav upp och återvände till skotern.
Väl hemma googlade vi på olika spår och tittade i spårboken, det fanns bara ett alternativ att landa på. Det var spår av en säl vi sett! Troligen en sälkut på vandring, det är tydligen den här årstiden de färdas långt på egen hand. Återvände till platsen med skidor för att följa spåret vidare in i skogen i ostnordostlig riktning. Innan mörkret lagt sig hade vi konstaterat att spåret korsat vägen och fortsatt över till östersidan ön. En sträcka över land på ca 3.5 km, då tillkommer ca 2 km is som också skulle avverkas innan sälen nådde vatten igen. En liten sälkut som varit på vandring, vilken tid det ska ha tagit.
Det är imponerande hur långt den orkat hasa, för det kan väl inte kallas något annat än hasa. Spåret avvek inte från riktningen utom för att runda ett träd eller för att undvika någon sten. Sälkuten hade inte tvekat om färdriktningen någon enda gång. Nu fick vi inte se den lilla kuten i verkligheten, vilket var lika bra. Då blev den inte rädd eller stressad av vår närvaro. Ett spår kan en sådan här dag vara lika spännande som att få se själva djuret.

EN TOM BALLONG

Av , , 1 kommentar 2

 

EN TOM BALLONG
Visst kan man tycka att det inte händer så mycket på en ö som Holmön men ibland undrar man om det händer särskilt mycket mer på fastlandet. I alla fall när det gäller jämställdheten mellan män och kvinnor. I regionala nyheterna fick vi för drygt en vecka sedan veta att det inte finns särskilt många kvinnliga VDar i länets kommunala bolag. Som förklaring sade man att det berodde på att bolagen verkade inom traditionellt manliga områden.
Det finns många bortförklaringar när det gäller rekryteringen av kvinnliga ledare kontra den av de manliga. Det var skönt att slippa höra den så vanliga ursäkten att valet grundat sig på behovet av rätt kompetens, då med undermeningen att den kvinnliga sökanden inte haft tillräckligt av den varan att erbjuda. Den här gången verkar det som om de ansvariga tror att kvinnor och män ska hålla sig inom sina traditionella kompetensområden. Det vill säga mannen ska hantera soporna och kvinnorna städningen. Frågan är när man ska kunna åstadkomma en förändring om man hela tiden ligger kvar i de gamla föreställningarna?
Det verkar inte vara bättre när det gäller fördelningen av föräldraledighet mellan kvinnor och män. Här ligger Västerbotten ofta i topp när statistik redovisas om uttagna pappadagar, i övriga landet kan man undra varför männen inte använder sin rätt till ledighet men barnen. Att vissa arbetsgivare motsätter sig pappaledighet är känt men det kan väl aldrig vara så att mammorna ställer hinder i vägen?
Ja, det finns mycket att fundera över när det gäller de ursäkter som lämnas i avsikt att förklara varför jämställdheten inte går framåt. Kan det vara så att jämställdheten är en tom ballong aldrig avsedd att lyfta?

Sånt som hänt

Av , , Bli först att kommentera 2

Här på ön står tiden inte stilla. I tisdags hade vi sparktävling med start och mål vid Holmöns skola. Det var ca 50 personer, unga som gamla, som deltog i loppet. Efteråt bjöds det på fika med hembakade semlor på Prästgården. Stort tack till damerna som ställer upp som arrangörer varje år.

Resten av veckan var det ganska stilla på byn trots sportlovet. Det var nog fler än jag som hade förväntat sig mer rörelse på byn. För oss som har den samfällda vägen rakt genom gården var det förstås positivt att de nattkörande skotrarna uteblev.

Helgen har varit ljuvlig med fint väder och långtur runt ögruppen med skoter. Att grilla och pimpla är inga dumma sysselsättningar. Att jag sedan fick en fisk, om än ganska liten, var förstås ett plus.

SPARKTÄVLING och kommunikationer

Av , , Bli först att kommentera 3

Hur har ni det med kommunikationerna? Är ni alltid säkra på att kunna åka hem när ni vill? Har ni flera resesätt att välja på? Bor man på Holmön är det inte alltid så enkelt att vid behov ta sig hem eller att för den delen ta sig in till fastlandet. Där den som bor på fastlandet har flera alternativa färdsätt att ta till har man härute ett mindre urval. Ja, i alla fall den del av resan som handlar om att ta sig över Västra Kvarken. Med spark, skidor eller skoter kan man själv åka den ca 10 km långa färden över isen. Vill man åka kollektivt får man lita till Trafikverkets kommunikationsmedel. Den här årstiden stöter det på hinder många gånger. Trafikverkets personal gör vad de kan för att det ska fungera men det finns sådant de inte kan påverka.

Färjan hade det tungt i isen när isrännan fylldes med snö och sedan styrdes ihop, det slutade med stillestånd. När sedan isbrytaren hjälpt till att öppna upp farleden gick färjan sönder. Efter nästan en veckas stillestånd kom så en reguljär skotertransport igång, antalet platser är inte många och det krävs att man bokar i förväg. Sedan några dagar tillbaka har Trafikverket fått igång trafiken med svävaren som inte tar lika många passagerare som färjan.

Så har vi det här med vädret. I torsdags kväll stängdes skoterleden på grund väder- och issituationen. Den fasta isen mellan Holmön och fastlandet omgärdas av öppet vatten i norr och söder. Med nordostlig kuling på fredagen och sydlig kuling på lördagen fanns risken att det skulle uppstå sjögång med påföljande sprickbildning i isen. Ledansvariga valde klokt nog att stänga skoterleden. Men vi som skulle hem till helgen då?

Efter kontakt med ledansvariga valde vi att åka egen skoter ut till ön på fredag eftermiddag, då fanns det inga tecken på att isen påverkats av kulingvindarna. Svävaren hade enligt uppgift vissa problem i den starka vinden men gick efter tidtabell. Lördagens busväder medförde att Trafikverket ställde in svävartrafiken på eftermiddagen. Busväder och sjöhävning under isen gjorde att det inte var att tänka på andra färdsätt. Söndag morgon öppnades skoterleden igen och svävaren gick enligt tidtabell.

Vi hoppas nu på fint väder under sportlovsveckan så att det är många som kan komma till Holmön för att delta i den SPARKTÄVLING som arrangeras på tisdag. Samling och start är på Prästgården kl. 12.00 på tisdag den 5/3. Efter färdvägen finns en vätskekontroll (blåbärssoppa) och efter målgång serveras fika med kaffe semlor och saft.

Första försöket

Av , , Bli först att kommentera 6

I min ålder finns det många nymodigheter att prova på. Sociala medier verkar vara ordet för dagen. Facebook fick jag lära mig av de vuxna barnen men Twitter, vad är det? Många av de nya orden är svåra att förstå. Vad menas med att "puffa"?, och vad i hela friden är en haschtagg? På 70-talet var det sistnämnda ett slags rökverk. Har dock inte provat den varianten heller.

Nyfiken och ivrig att prova på nytt fann jag Vk-bloggen. Tänkte att det kan vara något för mig. Nu när jag sitter på lite avstånd till fastlandet och iakttar vad som händer på avstånd. För här där jag bor är det ganska lugnt.

Tillbaka som boende på Holmön efter drygt 20 år på fastlandet ser jag att mycket är sig likt. Följetongen om färjan är ett återkommande samtalsämne och det är lugnt på byn under veckorna. I alla fall den här årstiden. På fredag eftermiddag börjar befolkningsantalet öka och många stugor och gårdar blir bebodda.

Just nu står färjan still och trafiken sker med skoter. Vill man åka kollektivt får man boka plats i skoterkälken i förväg och hoppas att det finns plats när man vill åka. Det fungerar ganska bra. De sista dagarnas vackra väder har många skoteråkare använt Holmön som utflyktsmål och det surrar av skotrar i alla vädersträck. Sportlovsveckan lär bli trevlig med mycket liv och rörelse och sparktävling för alla som vill vara med.