Nya vägar över Kvarken

I går utsåg vi Mona till partiordförande men det ska inte avhandlas nu.

När färjetrafiken över till Finland blomstrade åkte över 1 miljon passagerare. När taxfree avskaffades blev det runt 100 000. Medlemskapet i EU som skulle öka rörligheten stängde den över Kvarken. Förut var priserna låga, nu är det tvärt om trots samhällsstöd för persontrafiken och affärerna går nog ganska tungt för rederiet trots detta. Godset däremot har fått en rejäl skjuts med ny typ av färja. Ett problem med persontrafiken är både turtätheten och tiden och är inget bra alternativ för affärsresenärer.
Samhällstödet upphör vid årsskiftet men jag tror inte det blir persontrafik utan stöd. Vi har gett stöd från regionen men detta är ett statligt ansvar. Nu får Maud Olofsson upp till bevis om hon vill förändra den svenska inställningen till trafiken och ge stöd, om jag förstått media rätt har hon haft kontakter med Videros på finsk sida.
Vi förväntar oss ett stöd till persontrafiken, helt klart annars dör den
Däremot kanske vi måste pröva nya modeller för persontrafiken i väntan på den slutgiltiga lösningen en fast förbindelse. Det måste nog gå betydligt snabbare än idag och fler turer om det ska vara ett bra alternativ för resenärerna, turister, affärsresenärer och möten för bekanta. Till Holmön är alternativet nu en svävare för som rymmer 80 personer och kanske är även det ett bra alternativ till Finland, men troligen går det inte att nyttja samma svävare. 80 personers kapacitet kanske också är för lite men sånt får man syna beroende hur många turer den går. Har jag fattat det rätt klarar en svävare av de flesta väder som kan uppstå. I annat fall får man väl ha andra men snabbare båttyper över sommaren som kanske även tar mer folk. Med nya typer av fordon kanske linjen kunde ha gått upp till Umeå centrum.
Vi behöver pröva nya grepp för att öka persontrafiken över kvarken. Vi får inte låsa oss till att kombinationen godsfärja och persontrafik måste höra ihop. Jag tror det måste gå betydligt snabbare, är tveksam om det får ta så mycket längre än en timme. Finnarnas klocka startar en timme för oss och att avgå från Finland samma tid som man landar i Sverige kan inte vara fel.
Låt oss bryta gamla tankemönster, men den svenska och finska regeringen måste stödja persontrafiken. E 12 får inte stängas av på grund av medlemskapet i EU.

Taxor inom kollektivtrafiken kommer upp på bordet. Länstrafikbolagen tycker de bör vara lika eftersom människor rör sig över länsgränserna. I ett nytt län med de 4 gamla länen behövs bara ett länstrafikbolag och då slipper man lägga tid och kraft på samordning av taxor

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.