Bensinpriset stiger, stiger och stiger

Vi får nästan varje dag höra att bensin- och dieselpriset har nått upp till nya rekordnivåer. Jag för min del tror att detta bara är början. Det beror inte på skatter som höjs utan att den olja som finns kvar i världen är dyrare att ta upp, samt att det börjar uppstår brist.

Det gäller nog att börja anpassa sig ganska snabbt skulle jag tro. Stora bensinslukande bilar kommer att fasas ut och de med alternativa drivmedel kommer att öka, även om det finns mycket att fundera över innan man börjar köra mer på t.ex. etanol.

I städer som Umeå blir det inte så betungande ekonomiskt. Det finns gott om alternativ som redan idag är bättre både ekonomiskt och hälsobefrämjande. Som ni förstår så är det gång- eller cykling till jobb eller andra ärenden.

I en stad är ju allt så nära att det upplevs som långt borta om man inte hinner fram på cykeln på 30 minuter, men i stort sett tar det lika lång tid med bil. Ett andra alternativ är att åka kollektivt som också är ett billigare alternativ än bilen om man sätter sig och räknar efter.

Ny teknik kommer säkert och drivmedlet blir med stor säkerhet två hål i väggen och då gäller det att producera tillräckligt med el på ett miljövänligt sätt.

* Svältdöden
Vi får ständigt rapporter om ökade livsmedelpriser, en utveckling som spär på världssvälten. Det råder dessutom brist på livsmedel, en brist som har uppstått i och med den snabba omställningen som skett då man odlar och använder marken till att producera fram drivmedel istället för mat.

Men också att vi subventionerar markanvändningen inte minst via EU. Allt EU-stöd till jordbruket som inte handlar om matproduktion bör plockas bort. Det är ett viktigt led samt att det är bra både för miljön och för livsmedelsproduktionen.

FN har uppmärksammat detta och menar att målen med 10 procents biobränslen kommer att ge världssvält. Det blir att prioritera liv eller död framöver. Visst finns det säkert marker, inte minst i Afrika, som bör användas för sockerrörsodling. Det ger både inkomster och drivmedel men livsmedel måste hela tiden gå före drivmedel. Skulle världen inte klara livsmedelsförsörjningen följer dessutom risken för stora konflikter i dess spår.

* Hus måste lagas när det går
Dagen idag får börja med att kolla om det är sant det som står i tidningarna att vi först bygger upp ställningar runt Rådhuset för att måla och laga det som förstörts av frostsprängningar. Sedan ska det rivas ner för att fortsättas senare då uteserveringen ska öppnas.

Vi måste ha konstiga avtal om sånt sker. Fasader måste lagas annars förfaller huset men detta och takmålning måste ske när det är varmt. Vi måste ha avtal som gör att huset kan få sitt underhåll annars har vi fel verksamhet i det. Det blir dessutom så fruktansvärt dyrt att göra det i två omgångar och de kostnaderna måste ju slås ut på hyresgästerna. Det måste kunna planeras i god tid annars är det nåt fel någonstans.

En kommentar

  1. Erik Andersson

    Då antar jag att herr Holmlund som bor ”mitt i stan” nu säljer sin bil och visar vägen! 🙂
    När jag hade bil och räknade efter vad som kostade så var det inte drivmedelskostnaderna som var störst, det var skatt, försäkring och reparationer som stod för den stora delen. Det var billigare att åka buss innan jag ens hade räknat med bensinen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.